airb&b en gastarbeiders in appartement

danny bogaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

airb&b en gastarbeiders in appartement

#1 , 05 jan 2018 17:11

ik woon in een appartementsblok van 5 appartementen en mijn probleem is tweeledig.
1- onder mij verhuurt de eigenaar haar appartement via airb&b. dit wilt zeggen dat men constant met andere bewoners te maken heeft die voor een aantal dagen het appartement huren en zich dus ook niets van het huishoudelijk reglement aantrekken.
2- boven mij verhuurt de eigenaar zijn appartement ( of geeft het in bruikleen) aan poolse gastarbeiders. deze mensen zijn niet ingeschreven bij de gemeente op dit adres. ze blijven van één maand tot drie maanden. zij leven met 4 à 5 mannen op een appartement van 80 m². Ze verhuizen s´nachts langs de traphal terwijl dit verboden is, laten hun afval weken op hun balkon staan. springen van hun terras van de tweede verdieping op het mijne op de eerste verdieping om dan zo verder te gaan. spuwen op mijn ramen, maken veel lawaaioverlast enz. enz.
mijn vragen zijn de volgende;
1- mag men verhuren via airb&b in een appartement?
2- mag men een woning bewonen zonder dat men ingeschreven is bij de gemeente
3- mag men vier à vijf gastarbeiders in een appartementje van 80m² steken.
4- kan ik deze situatie een halt toeroepen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2018 18:01

Dus een bijzonder moeilijke zaak !

In Gent vind men airbnb appartementen zeer veel, een echte plaag voor Gent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 05 jan 2018 23:10

Aangeven bij gemeente en bij politie.
Gezien appartementsgebouw ook via syndicus en de AV van de VME

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 05 jan 2018 23:41

Er is geen domicilieverplichting bij kort verblijf.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2018 11:23

Tegen de overbezetting zou je kunnen reageren door een wooninspecteur te laten komen, die zal de inbreuken tegen de Vlaamse Wooncode vaststellen en de eigenaar aanspreken en mogelijks de woning overbewoond of ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jan 2018 12:37

Tegen de overbezetting zou je kunnen reageren door een wooninspecteur te laten komen, die zal de inbreuken tegen de Vlaamse Wooncode vaststellen en de eigenaar aanspreken en mogelijks de woning overbewoond of ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaren.
Hoe gaat men dit controleren er is geen enkele die zijn domicilie daar staat, die zijn op bezoek bij hun vrienden .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#8 , 08 jan 2018 17:44

Ze kunnen alvast beginnen met de matrassen en/of tandenborstels te tellen...

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 08 jan 2018 18:16

Kan de wijkinspecteur de toestand niet bevestigen ? Die "weet" toch wat er omgaat in zijn wijk?

danny bogaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jan 2018 20:14

ik heb de wijkagent reeds ingeschakeld, er gebeurt niets. met veel moeite hebben zij een bezoekje gebracht van 5 min.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 15 jan 2018 09:48

Vermoedelijk zet de wijkinspecteur dat appartement op de 'verdachte' lijst.
Er zal dus vermoedelijk niemand zijn ingeschreven dus is er leegstand...en in de gemeente een leegstandslijst met een leegstandsbelasting.
Als dan nog wordt vastgesteld dat er regelmatig andere personen verblijven zonder inschrijving ... kan het hotelreglement van toepassing worden of studentenkamers enz ...daar zijn allerlei artikels in vermeld van brandblusapparaten - vluchtwegen - nooduitgang kortom allerlei reglementering waarvoor het appartement mee zal in overtreding zijn.

danny bogaert
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 jan 2018 18:53

bedankt voor de informatie, maar ik denk dat het verloren moeite zal zijn.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”