goedkeuring / kwijting eindafrekening

sec052
Topic Starter
Berichten: 29

goedkeuring / kwijting eindafrekening

#1 , 20 feb 2008 13:30

Graag uw gewaardeerde mening over onderstaand problemen. De eindafrekening van onze VVE werd wegens gebreken niet goedgekeurd voor 2006. Deze van 2007 zal nu worden voorgelegd ter goedkeuring.

Blijkens de eerste resultaten werd de eindafrekening opgemaakt conform de verdeling van de lasten zoals omschreven in de statuten. Nu wenst de RVB een voorstel te doen om de statuten te wijzigen.

Behoudens mijn vergising moeten deze wijzigingen voorwerp uitmaken van een notariële akte. Kunnen de eindafrekeningen 2006 en 2007 worden goedgekeurd ? Vanaf wanneer ga na goedkeuring van de wijzging de afrekening dan volgens deze nieuwe bepalingen opgesteld ?

Voor het boekjaar 2008 of pas vanaf het boekjaar 2009 ?
Bedankt voor uw mening terzake.

Steeds ow uw dienst voor het verstrekken van alle gewenste inlichtingen.[/b]

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 22 feb 2008 12:17

“Art.577-14.De bepalingen van deze afdeling zijn van DWINGEND recht.”(BW=Burgerlijk Wetboek).

Dit houdt in dat overeenkomsten die met de bepalingen van die afdeling ‘gedwongen medeeigendom’ in strijd zijn niet kunnen ingeroepen worden.

De RVB=Raad van Bestuur is een orgaan dat wettelijk niet bestaat in voornoemde afdeling.

“Art.577-7.§ 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft...2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen :a) over iedere andere wijziging van de statuten, daarin begrepen de wijziging van de verdeling van de LASTEN van de medeëigendom...”(BW).

“Art.577-4.§ 1. De basisakte en het reglement van medeëigendom, die de statuten van het gebouw of van de groep van gebouwen vormen, alsook iedere WIJZIGING die daarin wordt aangebracht, moeten het voorwerp zijn van een authentieke akte.“(BW).

“Art.2.De wet beschikt alleen voor het toekomende; zij heeft geen terugwerkende kracht.”(BW).

Dit geldt in PRINCIPE ook voor beslissingen van de Algemene Vergadering.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

sec052
Topic Starter
Berichten: 29

#3 , 22 feb 2008 22:50

Bedankt voor uw afdoend antwoord !

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 23 feb 2008 12:37

[quote="j.demoor"]“Art.577-14.De bepalingen van deze afdeling zijn van DWINGEND recht.”(BW=Burgerlijk Wetboek).

Dit houdt in dat overeenkomsten die met de bepalingen van die afdeling ‘gedwongen medeeigendom’ in strijd zijn niet kunnen ingeroepen worden.

De RVB=Raad van Bestuur is een orgaan dat wettelijk niet bestaat in voornoemde afdeling.

“Art.577-7.§ 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom, beslist de algemene vergadering :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :a) over iedere wijziging van de statuten voor zover zij slechts het genot, het gebruik of het beheer van de gemeenschappelijke gedeelten betreft...2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen :a) over iedere andere wijziging van de statuten, daarin begrepen de wijziging van de verdeling van de LASTEN van de medeëigendom...”(BW).

“Art.577-4.§ 1. De basisakte en het reglement van medeëigendom, die de statuten van het gebouw of van de groep van gebouwen vormen, alsook iedere WIJZIGING die daarin wordt aangebracht, moeten het voorwerp zijn van een authentieke akte.“(BW).

“Art.2.De wet beschikt alleen voor het toekomende; zij heeft geen terugwerkende kracht.”(BW).

Dit geldt in PRINCIPE ook voor beslissingen van de Algemene Vergadering.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.[/quote

de wet voorziet toch wel in een eventuele oprichting van een raad van beheer (art. 577-7 §1, 1c B.W.). Bijkomend kan dit ook in de statuten zijn opgenomen; Oprichting gebeurt (behoudens strengere bepalingen) met een 3/4de meerderheid, de leden worden met een gewone meerderheid gekozen. De raad van beheer heeft als taak de syndicus bij te staan en toezicht te houden op zijn beheer. Verder heeft zij nagenoeg geen enkele beslissingsbevoegdheid (er is wel een wetswijziging ingediend waarin de RVB wel beslissingsbevoegdheid zou krijgen) tenzij de AV beslist om de bevoegdheid van de syndicus over te dragen en dit voor een beperkte duur of voor wel omschreven opdrachten (art. 577-8 §5 B.W.). Wanneer de AV zou beslissen om de statuten te wijzigen, dan moet dit idd (behoudens strengere bepalingen in de statuten) met minstens een 4/5de meerderheid gebeuren. Uiteraard dient het onderwerp op de dagorde te staan.

Daarna dient de wijziging tegenstelbaar te worden gemaakt evenwel na verloop van de wettelijke protesttermijn waarbinnen elke eigenaar een beslissing kan aanvechten.

olav delahaye
Berichten: 59

#5 , 11 jul 2008 14:22

Men moet geod oppassen met het gebruik vabn de terminologie : volgesn R timmermans ( syndicus van flatgebouwen ) pag 163 wordt voorgeteld dat de op basis van de "goedgekeurde exploitatie rekeningen " pas nadien de verdeling van de kosten wordt gemaakt ;Men kan alléén décharge geven over het puur boekhoudkundig luik van deze operartie en de veredling valt daar voledig buiten . Indien er bv een kost i neen verekeerde sleutel zou zij ondergebracht dan verandert dat niets aan de som van de te verlen kosten en blijft de décharge gehandhaafd. Een mogelijke fout van die soort kan nadien in de volgende afrekening worden rechtgezet of , liefst nog vooaleer de afrekening van huidig jaar te verspreiden .Dus opgelet : décharge heeft niets te maken met de verdelign van de kosten noch met de individuele rekenenigen .

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#6 , 19 jul 2008 17:27

"Decharge slaat zowel op het financieel als het ruimere algemeen beheer. Om kwijting te bekomen moet de syndicus niet alleen een financieel maar ook een "moreel" rapport voorleggen, d.i. een rapport van behoorlijk bestuur"
Dit zijn niet de woorden van een verlichte syndicus noch van een assertieve mede-eigenaar, maar van Mr. Roland Timmermans, juridisch assessor van het B.I.V. in zijn :"Syndicus van flatgebouwen"
Uitgeverij Kluwer 2003 p. 214
In de praktijk proberen bepaalde syndici de bespreking van het ( verplichte ) agendapunt op de AV te beperken tot "cijfers".

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”