Als eigenaar van een appartement vernamen we op de laatste vergadering voor mede-eigenaars (november 2017), dat de Syndicus voor de mede-eigenaars residentie een bedrag aanrekende voor een Isabel abonnement. De rekeningcommissaris maakte deze opmerking en vroeg naar de factuur van dit Isabel abonnement (die ontbrak). Niettegenstaande de syndicus beweerde dat dit ieder jaar in rekening werd gebracht, was het de eerste keer dat de rekeningcommissaris daar iets kon van bespeuren in de boekhouding.
Dit Isabel abonnement betreft naar onze mening een boekhoudkundig programma welke de syndicus aankocht voor het beheer van zijn klantenbestand (zo'n 150 residenties). Hoe de syndicus zijn boekhouding onderhoudt, daar hebben wij geen zaken mee doch de klant kan moeilijk opdraaien voor de dure programma's die hij aankoopt? Als hij dergelijke werkwijze hanteert bij alle residenties onder zijn beheer, is dit volgens mij een mooi spaarboek?
Hij onthield ons echter de gevraagde inlichtingen zoals kostprijs, factuur, e.a. tot op heden.
Door de VME werd dan ook geen decharge verleend voor het betrokken boekjaar 2016 (er ontbraken ook nog andere facturen en verdeelsleutel werd niet steeds correct toegepast)
We stellen ons de vraag of de syndicus de Isabel kosten kan doorrekenen aan alle mede-eigenaars ? De kans is zelfs groot dat hij identieke kosten aanrekent aan alle eigenaars van de 150 andere residenties in zijn beheer.
Wat staat ons te doen indien hij de gevraagde info niet voorlegt?
Indien iemand ervaring heeft met zo'n kosten inzake Isabel abonnement, hadden we graag een deskundig antwoord ontvangen. Dank bij voorbaat.
Mvg
Rik