Afstand-verkoop tussen gehuwden met stelsel van scheiding v goederen

JayV
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Afstand-verkoop tussen gehuwden met stelsel van scheiding v goederen

#1 , 15 dec 2017 20:21

5 jaar geleden heb ik met mijn partner een stuk grond gekocht waarvan we elk de helft eigenaar zijn.. 2 jaar later zijn we dan getrouwd onder het stelsel van scheiding van goederen. Nu wil ik haar helft overkopen, maar het is niet duidelijk of dit zomaar kan. In principe kunnen 'normale' gehuwden dit niet, maar omdat we onder stelsel van scheiding van goederen gehuwd zijn, zijn we niet zeker wat mogelijk is. Ik heb er al vanalles op nagelezen, maar geen concreet antwoord gevonden. Heeft er iemand kennis van zaken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 dec 2017 20:26

Het is niet onmogelijk. Zie hieronder vetgedrukt deel relevant wetsartikel:

Art. 1595. Tussen echtgenoten kan geen koopcontract worden aangegaan, dan in de (vier) volgende gevallen :
1° Wanneer een van de echtgenoten aan de andere echtgenoot, van wie hij gerechtelijk gescheiden is, goederen overdraagt tot voldoening van diens rechten;
2° Wanneer de overdracht die de man doet aan zijn vrouw, zelfs als hij van haar niet gescheiden is, een wettige oorzaak heeft, zoals de wederbelegging van haar vervreemde onroerende goederen of van penningen die haar toebehoren, indien die onroerende goederen of penningen niet in de gemeenschap vallen;
3° Wanneer de vrouw aan haar man goederen overdraagt tot betaling van een geldsom die zij hem als huwelijksgoed beloofd heeft, en er geen gemeenschap van goederen is;
4° Wanneer een der echtgenoten op een openbare verkoping of met machtiging van de rechter het aandeel inkoopt van de andere echtgenoot in een goed dat onverdeeld tussen hen is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

JayV
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 dec 2017 20:33

Een openbare verkoop willen we uiteraard niet.
Een machtiging van de rechter:, dat is ons niet duidelijk onder welke voorwaarden en hoe we zo'n machtiging kunnen bekomen. Moeten we gewoon naar de rechter stappen om toestemming te vragen?

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 15 dec 2017 20:53

En als jullie elkaar een schenking doen?
Uw vrouw schenkt u een grond en u schenkt haar een geldbedrag. Is dat een oplossing?

JayV
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 dec 2017 12:12

Bedankt voor de tip. Ik ga het eens navragen bij de notaris.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”