Asbest controle en rechten tijdens verbouwing buren

Vlekje-Mies
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Asbest controle en rechten tijdens verbouwing buren

#1 , 14 dec 2017 14:08

Hallo,

Ik woon in een appartement en mijn verhuurder is begonnen met de afbraakwerken van het pand naast ons. Maar de arbeiders die hij heeft ingeschakeld zien er niet super professioneel uit (bv. eentje zat deze morgen in de kraanemmer rond te zwaaien op een hoogte van ongeveer vijf verdiepingen). Ik vroeg me dus af of ik als buur van deze werken (en zijn huurder) het recht heb om bewijs te vragen van asbest controle en andere veiligheidsmaatregelen. Ik heb hem in een email gevraagd wat de veiligheidsmaatregelen zijn die hij genomen heeft, en hij antwoorde gewoon kort dat alles georganiseerd is "zoals de wet het voorschrijft," maar ik weet niet zeker of ik zijn antwoord vertrouw aangezien het gedrag van de bouwvakkers.

Welke rechten heb ik als huurder/buur om zeker te zijn dat alles inderdaad gedaan wordt op een veilige manier?

Alle tips zijn super welkom, alvast bedankt voor de hulp!

L.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 dec 2017 14:18

Tenzij u kan bewijzen dat er duidelijk iets niet klopt mag u zich daar niet in moeien.
Mijn buikgevoel vertelt me dat u met die persoon in onmin leeft en dat u nu spijkers op laag water zoekt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 14 dec 2017 15:42

Is dat een dak met leien of golfplaten, indien niet zal daar geen asbest aanwezig zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 14 dec 2017 18:27

Werken die aan een pand naast het uwe gebeuren gaan u niet aan. U bent geen betrokken partij noch bouwinspectie. U meldt trouwens dat u niet weet hoe de voorschriften er uit zien dus wat wilt u eigenlijk? Die man kan u even goed met een paar documenten ofwel correct voorlichten, dan wel met diezelfde documenten u met een kluitje in het riet sturen. U weet immers niet hoe de voorschriften er uit zien.
Als u meent dat er zaken geburen die niet kunnen kan u dat melden aan de wijkpolitie of aan de technische dienst van uw gemeente. Die zullen dan evalueren of uw vraag gerond, dan zonder voorwerp is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”