Grote schotelantennes plaatsen met een diameter vanaf 150 cm tot 3 meter op een plat dak , flat of huis

Mr FTA
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Grote schotelantennes plaatsen met een diameter vanaf 150 cm tot 3 meter op een plat dak , flat of huis

#1 , 10 dec 2017 22:30

Grote schotelantennes plaatsen met een diameter vanaf 150 cm tot 3 meter op een plat dak , wanneer de antenne niet wordt bevestigd op het gebouw , maar men maakt gebruik van een paal op een geschikte voetsteun , welke niet wordt vast gemonteerd op het dak , is hiervoor een bouwvergunning voor nodig of is er enkel meldingsplicht of mag dit gewoon geplaatst worden op een plat dak van een huis of appartementsgebouw

Ik vind daarover niets terug via: ruimtelijkeordening.be

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 10 dec 2017 22:37

Appartementsgebouw vermoedelijk niet gezien u geen eigenaar bent van het dak. Daar beslist de AV over.
Indien zichtbaar vanop straat zal er wel een vergunning nodig zijn.
Niet vastgemaakt aan dak ....3 meter .... een beetje wind en die is weg volgens mij.

Voor zonnepanelen op plat dak moet men ook aanvraag doen.

Mr FTA
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2017 22:55

Ik ben eigenaar van mijn appartement , bv bij dakwerken moet ik dus meebetalen .
Ik weet dat er losse voetsteunen bestaan , daarop of daarin legt men betonnen tegels . De schotel kan hier onzichtbaar van het straatzicht geplaatst worden . Bij navraag een tijd terug , gaf de gemeenteambtenaar toestemming tot 3 m hoogte en 3 m van de dakranden .
Na wat toch uitpluizen , vond ik wel het volgende artikel , Artikel 12.3. (23/02/2017- ...)
https://www.ruimtelijkeordening.be/nl-n ... t-1dec2010

QUOTE:
Een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen is niet nodig voor de plaatsing op platte daken van allerlei installaties, die geen gebouwen of delen van gebouwen zijn, met een maximale hoogte van drie meter, op voorwaarde dat de hoogte van de installatie boven de dakrand op elk punt kleiner is dan de afstand tot de dakrand.

Reclame

Mr FTA
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2017 23:25

Hoe moet je het bovenstaande Artikel 12.3. interpreteren ,
want Artikel 12.2. zegt dat je maar tot 120cm mag gaan .

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 10 dec 2017 23:33

Hoe moet je het bovenstaande Artikel 12.3. interpreteren ,
want Artikel 12.2. zegt dat je maar tot 120cm mag gaan .
Als het object drie meter van de dakrand staat mag het maximum drie meter hoog zijn.

Maar omdat u in een app gebouw woont moet u ook toestemming krijgen van de andere eigenaars.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mr FTA
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 dec 2017 23:40

De andere eigenaren doen niet moeilijk , dus dat is geen probleem , maar ik wil eerst zekerheid hebben ivm de wetgeving (voorkomen van boetes) , en dan natuurlijk het eventuele plaatsingskostenplaatje uitrekenen , maar indien TE duur ....

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 11 dec 2017 00:03

Grote schotelantennes plaatsen met een diameter vanaf 150 cm tot 3 meter op een plat dak , niet wordt bevestigd op het gebouw, maar op een geschikte voetsteun , die niet vast wordt gemonteerd op het dak
Ik kan me niet voorstellen dat iemand daarvoor een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering voor zou kunnen afsluiten. En zonder zou ik er al helemaal niet aan beginnen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Mr FTA
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 dec 2017 03:10

Dat is inderdaad ook iets dat degelijk nagekeken dient te worden ,
want een nieuw dak volledig op eigen kosten , wel ....

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 11 dec 2017 09:51

Voldoet jullie dak al aan de isolatienormen van 2020?
Punt moet zeker op dagorder AV komen en alle eigenaars moeten akkoord gaan - Het is privatief gebruik van een gemeen deel en dat is niet zomaar te regelen. In principe zal u daarvoor moeten betalen maar dat kan dan weer niet omdat de VME niet bevoegd is om iets te verhuren.
Of het moet al in de basisakte staan dat een privé voorwerp op het dak mag staan.

Volgens mij gaat de tekst die u aanhaalt over private woningen en niet over appartementsgebouwen.
Het dak is niet van u maar van de gemeenschap. De VME kan daar geen delen van verhuren of verkopen.

Er kan door de VME wem worden beslist één paraboolantenne op het dak te plaatsen. Normdoel moet worden gerespecteerd door partijen.
(Vredegerecht Veurne 7 augustus 2008 T.App 2009/4,37)

Kan de nieuwsgaring gebeuren via de bestaande kabeldistributie?

De rechter legt geen algemeen verbod op. Hij stelt duidelijk dat de bepaling in het reglement van mede-eigendom geenzins als een nietige bepaling dient te worden beschouwd.
aangehaalde documenten de statuten het EVRM en het EG-verdrag.

Uit 55 vragen en antwoorden voor de Syndicus van Peter Leyseele pag 27 tot 31 Uitgeverij Kluwer

Ook kan een mede-eigenaar (dus zeker geen huurder) zonder akkoord van de VME een niet gebruikt gemeenschappelijk deel inpalmen ( pag 121-125)

Mr FTA
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 13 dec 2017 01:31

Ik kijk al van begin 1990 met een 1 meter schotel , en sinds ik hier woon , met toestemming van de andere eigenaren & syndicus .
De Zuid-Amerikaanse zenders die ik graag zou kijken via SES-6 , hebben een 2 meter schotel nodig , dit vanwege de gebruikte frequentieband C-band & het ontvangstgebied . Ook worden deze zenders niet via telenet of online doorgegeven . Natuurlijk zal het totale kostenplaatje , bij goedkeuring , toch de uiteindelijke doorslag geven .

Trouwens artikel 28 en 49 , na wat zoekwerk op dit forum:
viewtopic.php?t=45202
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 2001DC0351

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”