Aanmaningskosten voor mede-eigenaar die niet tijdig betaalt

kaveedee
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Aanmaningskosten voor mede-eigenaar die niet tijdig betaalt

#1 , 03 dec 2017 16:17

Hallo, ik ben mede-eigenaar/bewoner en syndicus in een gebouw met 6 appartementen. Een van de mede-eigenaars betaalt systematisch de afrekeningen veel te laat, pas na verschillende herinneringen. Dit heeft regelmatig tot gevolg dat niet alle rekeningen tijdig betaald kunnen worden wat aanmaningskosten van de leveranciers van de nutsvoorzieningen met zich meebrengt.

Kan ik als syndicus de eigenaar die te laat betaalt zelf herinneringskosten aanrekenen en zo ja, vanaf wanneer en hoe veel?

Hieronder de relevante artikels uit de basisakte:
De rekeningen worden driemaandelijks opgesteld door de zorgen van de syndicus. De driemaandelijkse rekeningen zullen aan de mede-eigenaars overgemaakt worden en zij dienen deze binnen de acht dagen te regelen.
[...]
Het enkel verloop der acht dagen geldt als immorastelling. Een later volgende betaling doet in geen geval de vervallen strafsom vervallen.
[...]
De achterstallige sommen, alsook de vervallen dwangsommen zullen intrest afwerpen zoals voorzien in de wetgeving aangaande handelsovereenkomsten.
[...]
Zolang de betrokken eigenaar in gebreke blijft, zullen de andere eigenaars, indien nodig, de door de nalatige mede-eigenaar verschuldigde bedragen moeten storten die noodzakelijk zijn voor de goede gang der diensten der gebouwen.
[...]
De syndicus zal alle maatregelen mogen treffen om het genot van de ingebreke blijvende mede-eigenaar van diensten der gebouwen uit te sluiten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 dec 2017 16:31

U lost dat het eenvoudigste op door in het contract tussen u als syndicus en de VME een clausule in te lassen dat voor elke laattijdige betaling rappelkosten van bv 15 EUR zullen worden aangerekend zonder afbreuk te doen aan alle andere mogelijke daden in rechte.

Als alternatief kan gelijkaardige clausule in de statuten worden ingelast, maar dat is veel omslachtiger.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

kaveedee
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2017 11:30

Bedankt voor de tip. Ik had echter gehoopt dat volgende paragraaf uit de basisakte al uitkomst kon bieden:
"De achterstallige sommen, alsook de vervallen dwangsommen zullen intrest afwerpen zoals voorzien in de wetgeving aangaande handelsovereenkomsten."

Of is dat te vaag?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 04 dec 2017 11:37

Bedankt voor de tip. Ik had echter gehoopt dat volgende paragraaf uit de basisakte al uitkomst kon bieden:
"De achterstallige sommen, alsook de vervallen dwangsommen zullen intrest afwerpen zoals voorzien in de wetgeving aangaande handelsovereenkomsten."

Of is dat te vaag?
Maar de "dwangsommen" zijn niet gedefinieerd....ook niet hoe ze worden geheven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

kaveedee
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 dec 2017 12:39

Dat klopt helaas.

Als ik echter de "wetgeving aangaande handelsovereenkomsten" google kom ik op volgende site van de FOD Financiën: https://financien.belgium.be/nl/over_de ... ransacties

Daar staat het volgende:
Voor het 2de semester 2017 bedraagt de toepasselijke wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties 8,0% (Mededeling in het Belgisch Staatsblad van 13/07/2017).
Is dit dan niet van toepassing aangezien de statuten het volgende vermelden:
De achterstallige sommen, [...] zullen intrest afwerpen zoals voorzien in de wetgeving aangaande handelsovereenkomsten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 04 dec 2017 12:47

Ja die intrestvoet zal dan gelden wegens zo overeengekomen tussen de partijen.
In de afrekeningen moet u wel duidelijk een uiterste datum van betaling vermelden.

Maar voor aanmaningskosten te kunnen aanrekenen moeten die wel eerst in het syndicuscontract worden vermeld.

Aanmaningskosten zijn geen verwijlintresten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

kaveedee
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 dec 2017 15:03

Tot mijn scha en schande moet ik bekennen dat er geen syndicuscontract is. Enkel een verslag van de AV van vorige maand waarin ik werd verkozen. Blijkbaar is een syndicusovereenkomst verplicht. Hoe kan ik dit alsnog in orde brengen?

adsummam
Berichten: 581

#8 , 04 dec 2017 17:34

Een meer correcte werkwijze was :


Formulering agendapunt (B)AV:

1) Ontslag van huidige syndicus ingaand op datum van xx/xx/201x
2) Benoeming van een nieuwe syndicus met ingang op datum xx+1/xx201x

3) Aanduiden van Dhr. MM en Mevr. LL tot mandaathouders voor het ondertekenen van het syndicuscontract
4) raadpleging voorgestelde contracten kandidaat-syndici mogelijk bij XXX


Neem in het syndicuscontract de bepaling op dat, na ondertekening, alle ME’s een kopie ontvangen.



U roept best een reparatieBAV bijeen waarin het syndicuscontract goedgekeurd wordt.

Een modelcontract vindt u op de website :
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... reenkomst/
(gratis na inschrijving)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 04 dec 2017 17:39

Er is inderdaad een BAV of AV nodig om dit te repareren.
En best met de voorbereidingen zoals geschetst door adsummam.
Nu werkt u als syndicus in een rechtsvacuum.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”