Buur heeft boom op mijn eigendom verwijderd

khendro
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Buur heeft boom op mijn eigendom verwijderd

#1 , 02 dec 2017 16:19

Beste,

Mijn tuin is niet rechtstreeks aangesloten op mijn woning, er loopt zo een klein padje tussen wegens een erfdienstbaarheid.

Nu gisteren hoorde ik iemand bij de buren met een kettingzaag bezig. Ok geen probleem dacht ik, zal wellicht in de tuin bezig zijn dus geen ergen in. Dus vandaag ga ik ff naar de GFT container welke in dat padje staat en zie ik plots dat een boom die dicht bij de perceelgrens staat (maar op mijn grond) gewoon compleet verwijderd is, tot net boven de grond.....

Nu mijn vraag is de volgende, kan ik hem hiervoor aanklagen via het vredegerecht? Feit is wel dat die boom er al lang stond en heb eens opgezocht dat een boom normaal 2 meter van de perceelgrens zou moeten staan. Nu hier stond die denk ik een 30 centimeter ervan.... Nu ik heb die zelf ook nooit daar gezet..... Wil natuurlijk geen procedure opstarten als ik zelf in het nadeel ga zijn, dan laat ik het liever voor wat het is.

Feit dat ik gisteren geen opmerking heb gegeven is ook doordat ik geen rechtstreeks zicht heb op de tuin vanuit mijn woning, dus had het toen niet door....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 dec 2017 16:28

Is en wegeltje van een erfdienstbaarheid wel een perceelgrens?
Ik denk dat uw perceel over zijn geheel loopt, en als daar toevallig een wegeltje overloopt op 30 cm van die boom, is dat niet de perceelgrens.
Buurman is dus in de fout

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 02 dec 2017 16:32

Tenzij wat mava105 zegt klopt hebt u een zaak gedaan.
Rooien van grote bomen is een dure zaak.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

khendro
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2017 16:50

ter verduidelijking, de omheining van de buur zijn tuin loopt op een 30 centimeter van de boom, het wegeltje ligt op een 60 centimeter.

En wat bedoelt u met rooien van grote bomen is een dure zaak? Dat het geld kost om een boom te rooien of dat het interessant is om hem voor het vredegerecht te duwen? :p Ik denk dat u vooral het eerste bedoelde, maar wil het toch 100% zeker weten :)

eylis
Berichten: 8836

#5 , 02 dec 2017 17:35

Bovendien een mogelijk onderwerp van klachtmisdrijf: in feite heeft de buur onrechtmatig uw bezit vernield. En dat mag niet. Klacht neerleggen bij de politie.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 02 dec 2017 18:07

Waar ligt de boom nu . welk soort hout - doormeter stam.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 02 dec 2017 18:17


En wat bedoelt u met rooien van grote bomen is een dure zaak? Dat het geld kost om een boom te rooien of dat het interessant is om hem voor het vredegerecht te duwen? :p Ik denk dat u vooral het eerste bedoelde, maar wil het toch 100% zeker weten :)
Allebei!
Fysisch laten rooien van een boom is duur.
Onterecht boom rooien van een ander ook!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5395

#8 , 02 dec 2017 18:53

Bomen die meer dan 20 jaar minder dan 2 meter van de perceelsgrens staan mogen daar blijven staan. Evenwel mogen geen takken overhangen. Ws hingen de takken over. Buur mocht die takken niet verwijderen doch diende dit te vorderen van u... k Zou t zo zo laten. In theorie kan je schadevergoeding vorderen (daar bestaan richtprijzen voor) maar de vraag (die je voor jezelf moet beantwoorden) is of t een burenruzie waard is.

Nogmaals. Buur mocht dit niet doen en had aan u moeten vragen om de overhangende takken te verwijderen.
Laatst gewijzigd door Sirkii op 02 dec 2017 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

khendro
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 dec 2017 18:59

Wel sowieso in de nabije toekomst was ik toch van plan om de boom te verwijderen, maar dit was nog niet helemaal zeker. Nu sowieso ga ik hem er dit weekend over aanspreken, minste dat er vanaf kan is een excuses.....

Dat er takken overhangen geen probleem, maar er is natuurlijk een verschil tussen enkele takken afzagen of een boom tot aan de grond afzagen. Nu alvast bedankt aan iedereen voor alle nuttige informatie :)

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 02 dec 2017 23:14

In het kort ams uw buur ook nog het hout meeneemt is dat diefstal... en dat is nog een ander probleem.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”