dak isoleren

de Rik
Topic Starter
Berichten: 206

dak isoleren

#1 , 30 nov 2017 12:02

Beste vrienden,
Het is bijna weer een ander jaar .Tegen 2020 moeten alle daken van zowel woningen als huurwoningen, die vóór 1 januari 2006 aangesloten zijn op het elektriciteitsnet, geïsoleerd zijn.
Ik ben eigenaar van 1 appartement en de andere appartementen zijn van één eigenaar.
Nu het volgende : het dak is niet geïsoleerd , de bouw is van 1954.
Wat staat mij persoonlijk te doen voor het zover is? als de andere eigenaar niets aantrekt van dit alles.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2017 12:45

Zit u op de bovenste verdieping ?
Zo niet is dit toch zijn probleem als er controle komt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 30 nov 2017 12:47

Ganse blok krijgt de strafpunten.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 30 nov 2017 13:00

Enkel huurwoningen is dakisolatie verplicht tegen 2020.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

de Rik
Topic Starter
Berichten: 206

#5 , 30 nov 2017 13:25

@ denlowie op 1ste verd , niet onder plat dak . van de controle ben ik niet bang, als het maar geen cent kost?
@Franciscus ik hou niet van strafpunten en wat kan ik doen om strafpunten vermijden?
@sloeberken , ik hoop het? ik lees wel overal , het de 2 samen...

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 nov 2017 14:41

verhuurt u het appartement of woont u er in?

De verplichting is er inderdaad vanaf 2020. Men komt dit echter pas controleren als er een klacht is van een zittende huurder.

Dus, stel; Huurder x woont in een van de appartementen in de blok. Hij vraagt een woningkwaliteitscontrole aan. Hieruit blijkt dat het dak niet geïsoleerd is. Dus 15 strafpunten, dus de woning krijgt geen conformiteitsattest en kan ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard worden. (zelfs al ligt de entiteit niet rechtstreeks onder het dak)

De eigenaar zal dus moeten zorgen dat er dakisolatie komt of hij kan zijn appartement niet langer verhuren of hij riskeert boetes.

Met andere woorden, alle appartementsblokken waar appartementen verhuurd worden zouden beter nu in actie schieten en de werken laten uitvoeren terwijl er nog premies voor te krijgen zijn (6, 10,5 of 20 euro per vierkante meter dakisolatie afhankelijk van het statuut van de bewoners)
In de meeste appartementsblokken is het dak gemeenschappelijk. Alle eigenaars zullen dus samen de kosten dragen.

de Rik
Topic Starter
Berichten: 206

#7 , 30 nov 2017 15:19

verhuurt u het appartement of woont u er in?

De verplichting is er inderdaad vanaf 2020. Men komt dit echter pas controleren als er een klacht is van een zittende huurder.

Dus, stel; Huurder x woont in een van de appartementen in de blok. Hij vraagt een woningkwaliteitscontrole aan. Hieruit blijkt dat het dak niet geïsoleerd is. Dus 15 strafpunten, dus de woning krijgt geen conformiteitsattest en kan ongeschikt en/of onbewoonbaar verklaard worden. (zelfs al ligt de entiteit niet rechtstreeks onder het dak)

De eigenaar zal dus moeten zorgen dat er dakisolatie komt of hij kan zijn appartement niet langer verhuren of hij riskeert boetes.

Met andere woorden, alle appartementsblokken waar appartementen verhuurd worden zouden beter nu in actie schieten en de werken laten uitvoeren terwijl er nog premies voor te krijgen zijn (6, 10,5 of 20 euro per vierkante meter dakisolatie afhankelijk van het statuut van de bewoners)
In de meeste appartementsblokken is het dak gemeenschappelijk. Alle eigenaars zullen dus samen de kosten dragen.
Ik woon er in , de andere eigenaar woont er ook in en verhuurt 3 appartementen , besluit : 2 eigenaars wonen er in en 3 huurders.
Onder een dak 5 appartementen en een garage ,die uitgebaat word als een taxi bedrijf door de andere eigenaar.
Voor mij is de isolatie waardeloos , maar op het 2de verdiep onder het plat dak is het met te isoleren beter waarvan dan de eigenaar en de andere
huurder er voordeel aan zal hebben. Ik weet dat die eigenaar geen uitgave doe , als het niet moet.
Zolang er voor mij geen probleem zal zijn , lig ik er niet van wakker. De rest doe wat ze willen.
Als de overheid mij niet kan raken is het prima , dit bedoel ik en daarom dat ik deze topic geopend heb.

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 30 nov 2017 17:32

De overheid kan u wel raken, zij het onrechtstreeks. Er leven huurders onder hetzelfde dak, als één daarvan om gelijk welke reden zijn beklag doet bij Wonen Vlaanderen, riskeert de hele blok onbewoonbaar verklaard te worden, ook uw appartement dus.

Vermijden? Nu actie ondernemen om het geïsoleerd te krijgen, of.... verkopen tegen de prijs die u kan krijgen . :evil:

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 30 nov 2017 18:27

De overheid kan u wel raken, zij het onrechtstreeks. Er leven huurders onder hetzelfde dak, als één daarvan om gelijk welke reden zijn beklag doet bij Wonen Vlaanderen, riskeert de hele blok onbewoonbaar verklaard te worden, ook uw appartement dus.

Vermijden? Nu actie ondernemen om het geïsoleerd te krijgen, of.... verkopen tegen de prijs die u kan krijgen . :evil:
Klopt niet, er is geen enkel gevaar voor de bewoners.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6854

#10 , 30 nov 2017 18:40

Klopt niet, er is geen enkel gevaar voor de bewoners.
Inderdaad, de bewoners lopen geen direct fysiek gevaar.

Maar met 15 strafpunten kan je woning wel onbewoonbaar verklaard worden, dacht ik.

En dan "genieten" alle woongelegenheden onder hetzelfde dak, dus ook die op het gelijkvloers, tenminste van diezelfde strafpunten. En bij appartementen met dat bouwjaar zou het me niet sterk verwonderen als en nog punten gesprokkeld worden.

Correct me if I am wrong. Pls.

Jabbe
Berichten: 586

#11 , 01 dec 2017 15:19

Enkel huurwoningen is dakisolatie verplicht tegen 2020.
TS heeft de juiste tekst weergegeven:
Tegen 2020 moeten alle daken van zowel woningen als huurwoningen, die vóór 1 januari 2006 aangesloten zijn op het elektriciteitsnet, geïsoleerd zijn.

Voor alle zelfstandige woningen (= studio, eengezinswoning of appartement) is de nieuwe Vlaamse dakisolatienorm in werking getreden op 1 januari 2015. De regeling geldt niet voor kamers. Ook daken kleiner dan 2 m² worden vrijgesteld.

Nieuwbouwwoningen (aangesloten op het elektriciteitsnet vanaf 1 januari 2006) die in orde zijn met de energieprestatieregelgeving, voldoen al aan de dakisolatienorm.
Vlaanderen.be

Jabbe
Berichten: 586

#12 , 01 dec 2017 15:21

Beste vrienden,
Het is bijna weer een ander jaar .Tegen 2020 moeten alle daken van zowel woningen als huurwoningen, die vóór 1 januari 2006 aangesloten zijn op het elektriciteitsnet, geïsoleerd zijn.
Ik ben eigenaar van 1 appartement en de andere appartementen zijn van één eigenaar.
Nu het volgende : het dak is niet geïsoleerd , de bouw is van 1954.
Wat staat mij persoonlijk te doen voor het zover is? als de andere eigenaar niets aantrekt van dit alles.
Hoe zit het met de ramen? Ook die moeten tegen 2020 van dubbel glas voorzien zijn voor wat betreft de woonruimten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 01 dec 2017 15:33

Het volstaat om af te koppelen van het elektriciteitsnet om terug in orde te zijn :lol:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 01 dec 2017 16:23

Dakisolatie verplicht?

In 2020 moeten alle daken van koopwoningen en huurwoningen van isolatie zijn voorzien en vanaf dat moment is dakisolatie verplicht. Dit geldt voor woningen die voor 1 januari 2006 aangesloten zijn op het elektriciteitsnet. Nieuwbouwwoningen die na 1 januari 2006 zijn aangesloten zijn meestal al voorzien van de juiste dakisolatie. Voor alle zelfstandige woningen, zoals een appartement, eengezinswoning of een studio, is dakisolatie verplicht sinds 1 januari 2015.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”