Zonnepanelen voorkant woning niet toegelaten

Tom Van Otten
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Zonnepanelen voorkant woning niet toegelaten

#1 , 26 nov 2017 17:37

Hallo,
Ik stelde eerder volgende vraag al eens, maar nog geen sluitend antwoord mogen lezen.

Om op onze energierekening te besparen overwegen we sterk om zonnepanelen te laten installeren op onze woning.
De ideale plaats is de voorkant van onze woning. Nu is het zo dat er een bijzondere voorwaarde bestaat bij onze verkavelingsvoorwaarden dat opgelegd werd door de verkavelaar waarin staat:
Zonnepanelen mogen enkel worden geplaatst op het dak aan de achtergevel en enkel indien deze geïntegreerd worde in het dakvlak. Zonnepanelen aan de voor- en zijgevel worden niet toegestaan.
Nu is dit naar mijn mening de dag van vandaag een beetje absurd. Langs de ene kant worden we aangemoedigd om energiebewuster te worden met een overweging tot het aanschaffen van zonnepanelen als gevolg, blijkt dat het in ons geval niet zou toegestaan zijn.
Bij deze is mijn vraag dan ook, in hoeverre is deze bijzondere voorwaarde bindend? Is er een manier om toch panelen te kunnen plaatsen?

Ondertussen heb ik al geïnformeerd bij de gemeente, hier vertellen ze mij dat het stedenbouwkundig geen probleem is.
Enkel dat dit een contractuele overeenkomst is met de verkavelaar en verwijzen dus ook naar hen. Nu zou ik vooraf graag weten wat wettelijk wel of niet zou kunnen... (Ik maak ook niet graag een slapende hond wakker ;) )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 26 nov 2017 17:45

Verkaveling is een contractuele overeenkomst door deze te tekenen dient u zich daar aan te houden.
Indien niet zal u naar de rechter moeten. Als er meer mensen zijn in de verkaveling die panelen langs de voorkant willen plaatsen misschien best eens samen een advocaat raadplegen.
Mogelijk wil de verkavelaar nu wel nieuwe voorwaarden onderhandelen.

lucas123
Berichten: 483

#3 , 26 nov 2017 18:08

Snap het probleem niet. U kan toch een uitzondering vragen van de verkavelingsvoorschriften zoals uitgelegd en veel gebeurd.
Heeft u bij de gemeente gevraagd of dat u daarvoor een aanvraag kan doen (via de gemeentediensten) ? Zo ja, hebben ze gezegd dat dat niet mogelijk is ? Zou me zeer verbazen.
Wat een rechter daar komt bij doen is mij onduidelijk. Een uitzondering aanvragen zou moeten volstaan en dat gebeurt dan via de gemeentediensten die dit begeleiden en een rechtbank is daarvoor niet nodig.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 26 nov 2017 18:22

Niet voor zonnepanelen maar voor andere zaken ken ik verschillende 'verkavelingen' waar men en ook de gemeente zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden en na jaren ( tot in beroep) de overtreders en de gemeente in ongelijk zijn gesteld en hebben moeten zorgen dat de verkavelingsovereenkomst werd nageleefd. Zelfs gedwongen. Via deurwaarders - beslagnames en afbraak.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 26 nov 2017 18:24

Niet voor zonnepanelen maar voor andere zaken ken ik verschillende 'verkavelingen' waar men en ook de gemeente zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden en na jaren ( tot in beroep) de overtreders en de gemeente in ongelijk zijn gesteld en hebben moeten zorgen dat de verkavelingsovereenkomst werd nageleefd. Zelfs gedwongen. Via deurwaarders - beslagnames en afbraak.

Dat klopt. Enkel mits akkoord van de andere betroffen verkavelingbewoners kan dat.
Zoniet zou het geen zin hebben om verkavelingsvoorwaarden in te voeren.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 27 nov 2017 13:47

... bijzondere voorwaarde bestaat bij onze verkavelingsvoorwaarden dat opgelegd werd door de verkavelaar waarin staat:
Zonnepanelen mogen enkel worden geplaatst op het dak aan de achtergevel en enkel indien deze geïntegreerd worde in het dakvlak. Zonnepanelen aan de voor- en zijgevel worden niet toegestaan.
Nu effe advocaat van de duivel spelen want dat interesseert me nu:
Als we nu eens naar de letter van die voorschriften kijken, staat er ook iets vermeld inzake zonnecollectoren (zonneboiler)?

Want als het ene niet mag omdat het specifiek omschreven staat, mag het andere dan wel?
Dat zou ook absurd zijn, want collectoren en panelen lijken wat op elkaar en plaatsing is min of meer dezelfde, maar met verschillend doeleinde.
Wat met airconditioning-units aan voor-, zij- of achtergevel?
Of andere toekomstige technologieën die opbouw vereisen?

Tom Van Otten
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 nov 2017 21:49

De gemeentediensten vertellen ons det het voor hun geen probleem is en we via de verkavelaar moeten omdat dit een contract met hen betreft.

Zoals Lucas zegt, een verkavelingswijziging aanvragen is hier niet van toepassing aangezien het geen stedenbouwkundige voorschriften zijn.

Jabbe heeft ook een punt. Er staat expliciet zonnepanelen. Over zonnecollectoren spreekt men niet. Evenmin over eventuele sancties?!

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 29 nov 2017 23:03

Wat zonnepanelen betreft men raad tegenwoordig aan deze eerder oost west dan alleen naar het zuiden of zuid-west te plaatsen ... zo hebt u het meeste profijt op de belangrijkste momenten dat u de panelen kan gebruiken.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 29 nov 2017 23:36

De gemeentediensten vertellen ons det het voor hun geen probleem is en we via de verkavelaar moeten omdat dit een contract met hen betreft.

Zoals Lucas zegt, een verkavelingswijziging aanvragen is hier niet van toepassing aangezien het geen stedenbouwkundige voorschriften zijn.

Jabbe heeft ook een punt. Er staat expliciet zonnepanelen. Over zonnecollectoren spreekt men niet. Evenmin over eventuele sancties?!
De vraag is of er in de voorschriften niet staat wat wel mag. Dat wil zeggen dat normaliter in de verkavelingsvoorschriften staat welke dakbedekking is toegelaten. Waarschijnlijk dus ook in dit geval, samen met het voorschrift van de zonnepanelen.
Dat betekent dus niet dat men eender wat op zijn dak mag plaatsen. De lijst moet bijgevolg niet exhaustief zijn voor wat verboden is, wel exhaustief voor wat mag.
Zoniet zou de lijst met wat verboden is om op het dak te plaatsen wel eens duizenden blz lang kunnen zijn (bv: geen kakstoelen, geen schoonmoeders, geen boomstammen, geen afval, enz...enz...).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Tom Van Otten
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 nov 2017 15:55

Wat zonnepanelen betreft men raad tegenwoordig aan deze eerder oost west dan alleen naar het zuiden of zuid-west te plaatsen ... zo hebt u het meeste profijt op de belangrijkste momenten dat u de panelen kan gebruiken.

Het gaat hier niet over welk de orïentatie de beste zou zijn.
Ondertussen heb ik meerdere aannemers laten komen om prijs te maken, telkens is het mijn dak aan de voorzijde dat het meest geschikt is.

Hierbij stuiten we uiteraard nog steeds op de bijzondere voorwaarden die ondertekend werd.
Nu is het echter zo dat wij 4 jaar geleden ons E Peil vlot haalden met goed te isoleren, ventilatie en hoge rendementsketel. Maar nu begint stilaan het economische EN ecologische mee te spelen.
Wat men met deze voorwaarden expliciet in deze situatie zegt is: overbuurman X mag zonnepanelen plaatsen om te besparen op zijn factuur en 'te denken aan het milieu'. Jammer, maar U (wij) mag dit niet omdat dit esthetisch niet kadert in de verkaveling. :shock: huh?

Tom Van Otten
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 30 nov 2017 15:58

Niet voor zonnepanelen maar voor andere zaken ken ik verschillende 'verkavelingen' waar men en ook de gemeente zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden en na jaren ( tot in beroep) de overtreders en de gemeente in ongelijk zijn gesteld en hebben moeten zorgen dat de verkavelingsovereenkomst werd nageleefd. Zelfs gedwongen. Via deurwaarders - beslagnames en afbraak.

Dat klopt. Enkel mits akkoord van de andere betroffen verkavelingbewoners kan dat.
Zoniet zou het geen zin hebben om verkavelingsvoorwaarden in te voeren.
Inderdaad zijn de voorwaarden opgesteld om deze te volgen.
Maar uiteindelijk gaat dit over meer dan een uitstraling die een verkaveling moet bereiken.
Zonnepanelen zitten eerder bij het economisch/ecologisch klimaat waar we naartoe evolueren. En dit zou tegen worden gehouden door een verkavelaar die alleen maar rekening zou houden met het esthetische aspect van de verkaveling? Me dunkt dat we dan ook de verkeerde weg op gaan?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 30 nov 2017 17:08

Niet voor zonnepanelen maar voor andere zaken ken ik verschillende 'verkavelingen' waar men en ook de gemeente zich niet aan de voorwaarden heeft gehouden en na jaren ( tot in beroep) de overtreders en de gemeente in ongelijk zijn gesteld en hebben moeten zorgen dat de verkavelingsovereenkomst werd nageleefd. Zelfs gedwongen. Via deurwaarders - beslagnames en afbraak.

Dat klopt. Enkel mits akkoord van de andere betroffen verkavelingbewoners kan dat.
Zoniet zou het geen zin hebben om verkavelingsvoorwaarden in te voeren.
Inderdaad zijn de voorwaarden opgesteld om deze te volgen.
Maar uiteindelijk gaat dit over meer dan een uitstraling die een verkaveling moet bereiken.
Zonnepanelen zitten eerder bij het economisch/ecologisch klimaat waar we naartoe evolueren. En dit zou tegen worden gehouden door een verkavelaar die alleen maar rekening zou houden met het esthetische aspect van de verkaveling? Me dunkt dat we dan ook de verkeerde weg op gaan?
Zonnepanelen moeten inderdaad kunnen, maar niet noodzakelijk op elk dak.
Dat gebeurt veel beter via centrale "zonnepanelenparken".
In mijn jeugd was heel Vlaanderen ontsierd door TV antennes, iedere huisje had zijn antenne. Een lelijk
metalen bos was het resultaat.
Dat werd opgelost door kabeldistributie en weg was het lelijk bos.
Nu is er een déjà-vu: de lelijke antennes van weleer zijn vervangen door zonnepanelen die architecturale monsters zijn.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jabbe
Berichten: 586

#13 , 01 dec 2017 12:33

De VCRO bepaalt sedert augustus 2010:
Art 4.4.1 § 2. De plaatsing van fotovoltaïsche zonnepanelen of zonneboilers geïntegreerd in het dakvlak wordt niet beschouwd als afwijkend van stedenbouwkundige voorschriften en verkavelingsvoorschriften, tenzij die de plaatsing uitdrukkelijk verbieden.
Dus, jammer genoeg zal u inderdaad geen vrijstelling bekomen.
Samenvattend: wanneer geldt er geen vrijstelling:

1° wanneer een BPA-voorschrift of verkavelingsvoorschrift de plaatsing van zonnepanelen uitdrukkelijk verbiedt

2° wanneer er een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (goedgekeurd door de gemeenteraad en deputatie) zou bestaan die de plaatsing meldingsplichtig maakt. Een gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kan de plaatsing immers enkel meldingsplichtig maken, niet vergunningsplichtig.

Bij beschermd erfgoed geldt tot 1 december 2010 geen vrijstelling. Vanaf 1 december 2010 geldt bij onroerend erfgoed de vrijstelling wel, maar hebt u een aparte machtiging van de administratie Ruimte en Erfgoed nodig.

In alle andere gevallen geldt de vrijstelling vanaf 19/8/2010, mits aan de voorwaarden van de besluiten van de Vlaamse Regering voldaan is.

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 22 jan 2018 13:46

Aan TS de volgende interessante tip: in het najaar zal het wellicht mogelijk worden om te 'zonnedelen':
Binnenkort kan iedereen ‘zonnedelen’

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 22 jan 2018 15:21

Maar blijkbaar niet tussen particulieren.
Zou dat willen doen met buren maar dat zal na 'zonnedelen' ook niet mogelijk zijn.
Of ik moet de zonnepanelen in een cvba of zo steken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”