verzoekschrift bij Vrederechter

observer
Topic Starter
Berichten: 109

verzoekschrift bij Vrederechter

#1 , 25 nov 2017 19:49

Als iemand klacht indient tegen de VME naar aanleiding van beslissingen van een Algemene Vergadering ( binnen de 4 maanden dus ), moeten de andere mede-eigenaars daar niet van verwittigd worden ?

Wij dedecteren dat enkel als we, meestal veel later, kosten worden aangerekend voor een advocaat van de VME.( en weten daarmee nog niet de ingoud van de klacht )

Ik dacht dat ze dat " zo vlug mogelijk " aan de Mede-eigenaars moesten kenbaar maken, maar ik vind dat niet terug in de wet van 2.6.2010.

Dank U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 581

#2 , 26 nov 2017 10:40

B.W. Art. 577-9 § 1 (laatste lid)

Mercury
Berichten: 107

#3 , 26 nov 2017 12:31

Onze syndicus heeft zich beperkt tot de eenvoudige melding dat mede-eigenaar X een zaak heeft aangespannen bij de vrederechter ter vernietiging van een AV.
Moet hij eigenlijk de eigenaars niet informeren over de details, de argumenten van mede-eigenaar X, zodat elke mede-eigenaar correct geïnformeerd is?
Bvb door het toezenden van de dagvaarding?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 26 nov 2017 12:55

1.Aangezien het een dagvaarding is van de VME is het geen privatief document, dit in tegenstelling met
een privaat geding tussen een mede-eigenaar en de syndicus zelf.
2.Niet-privatieve documenten moeten verplicht ingekeken kunnen worden.
3.Lees het contract met de syndicus na om te zien welke de modaliteiten zijn
om inzage te nemen van het detail van niet-privatieve documenten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

adsummam
Berichten: 581

#5 , 27 nov 2017 12:22

……..het contract met de syndicus na……

B.W. Art. 577-8 § 4 11 °

Het inzagerecht van de ME wordt in de eerste plaats bepaald door :
……..op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van mede-eigendom, of door de algemene vergadering;

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 27 nov 2017 12:38

……..het contract met de syndicus na……

B.W. Art. 577-8 § 4 11 °

Het inzagerecht van de ME wordt in de eerste plaats bepaald door :
……..op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van mede-eigendom, of door de algemene vergadering;
Dat klopt. Dat artikel is erop gericht om die mogelijkheden ordentelijk te laten verlopen. Een mede-eigenaar mag dat niet zomaar doen volgens eigen inzicht want dan zou hij exorbitante eisen kunnen stellen. Anderzijds mag een syndicus geen algemene obstructie hanteren.
Daarom verwees ik naar het contract met de syndicus, dat wordt immers goedgekeurd voor aanvaarding door de AV en de modaliteiten daarin vermeld voor inzage dienen conform vermeld artikel te worden gerespecteerd door alle mede-eigenaars (en door de syndicus).
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”