eigendom gasbranders

KKE
Topic Starter
Berichten: 1

eigendom gasbranders

#1 , 13 feb 2008 21:59

In mijn appartementsgebouw is er voor elk appartement een aparte gasbrander. Ik ga er van uit dat deze gasbranders exclusieve eigendom zijn van de appartementseigenaars?

Na lezing van de basisakte van mede-eigendom ben ik beginnen twijfelen, aangezien dit niet expliciet is vermeld.
De branders bevinden zich nl. in een gemeenschappelijke ruimte. In de opsomming van de delen die zich buiten de privatieve kavels bevinden, maar wel als privatief worden beschouwd, worden deze branders niet vermeld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 feb 2008 10:12

“Art.551.Alles wat met de zaak verenigd wordt en één lichaam ermee uitmaakt, behoort de eigenaar toe, volgens de hierna gestelde regels.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Ik ga ervan uit dat de gasbranders met de ‘gemeenschappelijke ruimte’ één lichaam uitmaken en dus toebehoren aan de eigenaar van die ruimte,zijnde de vereniging van medeeigenaars.

“Art.577-4.§ 1...De basisakte moet de BESCHRIJVING bevatten van het onroerend geheel, van de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten...”(B.W.)

Indien de basisakte dit niet doet inzake voornoemde gasbranders of indien haar uitspraak interpretatie vereist dan kan de algemene vergadering hierover uitspraak doen met inachtneming van “Art.577-7.§ 1. Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeeigendom, beslist de algemene vergadering :...2° bij meerderheid van vier vijfden van de stemmen :a) over iedere andere wijziging van de statuten...”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”