Landmeter en verjaring

Brian_j
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Landmeter en verjaring

#1 , 06 nov 2017 18:14

Beste mensen,

Graag had ik jullie advies omtrent deze zaak.

Ik woon op perceel A en naast mijn woning ligt nog een perceel B dat ik 40 jaar geleden heb verdeeld met mijn broer. Ieder kreeg de helft en ik kreeg daarbij de kant langs mijn woning. Deze heb ik aangehecht aan mijn woning zodat ik een grote tuin kreeg. Er werd toen ook een grenspaal geplaatst door een landmeter en een afsluiting geplaatst. Alleen staat hier niets van in akte. De erfgenamen wensen dit stuk nu weer in zijn geheel te verkopen gezien dit op het kadaster nog altijd als bouwgrond staat. Dat geld van die bouwgrond interesseert mij niet, ik hou dit liever als tuin.

Nu heb ik gezien dat er iets als verjaring bestaat. De kinderen van mijn broer zijn de gerechtelijke procedure om uit onverdeeldheid te gaan gestart.
Artikel BW 816 zegt nochtans dat er indien aan voldoende jaren bezit en verjaring is voldaan, de onverdeeldheid niet meer bestaat.
Mijn advocaat die zegt dat dat niet meer gaat omdat er al een procedure is gestart op basis van BW art 815. (uit onverdeeldheidtreding)
De wetgeving betreffende verjaring zegt nochtans dat ik zelf geen procedure kan opstarten voor verjaring, dat iemand anders mijn grond eerst moet komen opeisen. Dus hoe kon ik die procedure dan eerst in gang steken?

De tegenpartij had een landmeter aangesteld die natuurlijk mijn draad negeerde en heel perceel B aftekent zoals deze nog op het kadaster staat getekend. Ik vraag een tweede opinie van een andere landmeter waaraan ik de situatie kon uitleggen. Mijn advocaat is akkoord gegaan met hun voorstel om dat niet te doen om de kosten te drukken. Wie doet nu zoiets? Verjaring wilt deze ook niet inroepen.

Ik verdenk mijn advocaat dan ook er andere belangen op na te houden. Nu wil ik nog steeds de verjaring inroepen.
Hoe begin ik hieraan? Kan ik een landmeter vinden die wel een plan kan opstellen volgens de verjaring die ik wil inroepen, dus tot in midden van perceel B? Dat zou mij sterker maken voor de rechtbank. Of kan dit pas nadat de verjaring is uitgesproken en moet een landmeter zich houden aan het kadaster en opmetingsplannen en uiterlijke grenzen die niet volgens plan zijn negeren? Gezien het hier om de helft van een grond gaat (6 meter breedte) heb ik zeer duidelijke luchtfoto's over meer dan 40 jaar.

Moet ik dit doen na de openbare verkoop, wanneer een verslag wordt opgemaakt door de notaris voor de rechtbank, dan verjaring inroepen en mijn bewijsstukken aanleveren waarna de familierechtbank beslist omtrent dit goed moet dit nadat de nieuwe buur zijn grond komt opeisen?
Of moet ik eerst naar de vrederechter? Dat lukt niet meer op tijd. Allemaal door dat stuk onnozel advocaat waar ik nu mee zit.


Ik neem sowieso al een andere advocaat en indien hier advocaten zitten die mij kunnen helpen mogen ze mij altijd een bericht sturen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 06 nov 2017 18:19

U bent samen met uw broer eigenaar geworden van dat stuk grond en hebben het onderling verdeeld?
Hebt u en uw broer dat ook zo doorgegeven en is uw KI dan verhoogt?
Of hebben jullie gezamenlijk de belasting enz blijven betalen?

Brian_j
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2017 18:29

De oudste van de 2 kreeg de rekening van het kadaster altijd en dat was mijn broer. Nu krijg ik die. Ik heb trouwens gelezen dat dit niet telt bij verjaring. Als je 30 jaar een stuk grond teveel in je bezit hebt van uw buur, heb je daar ook nooit KI voor betaald dus volgens uw redenering kan niemand dan nog grond opeisen van iemand anders na 30 jaar stilzitten van de ware eigenaar volgens kadaster.

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 06 nov 2017 18:36

Tracht overeen te komen met de mede-eigenaars om de grond in twee te splitsen.
Dan is de ene partij de andere niets verschukdigd.
Nu wilt u gratis een halve grond ontfutselen van de mede-eigenaars, toch?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Brian_j
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 nov 2017 18:41

Die grond is al in 2 gesplitst 40 jaar geleden, toen bouwgronden nog niet zoveel waard waren. En nu willen de andere erfgenamen terugkomen op deze beslissing en het weer in één geheel verkopen. Wat bedoelt u trouwens met gratis halve grond krijgen? Ik ben al eigenaar van die halve grond. Alleen in onverdeeldheid.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 06 nov 2017 18:58

Ik ben al eigenaar van die halve grond.
Voor de helft......

Is er een notariële akte van die splitsing van 40 jaar geleden?
En nu een nieuwe akte waarmee ze terug werden samengevoegd?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Brian_j
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 nov 2017 19:03

Is er een notariële akte van die splitsing van 40 jaar geleden?
En nu een nieuwe akte waarmee ze terug werden samengevoegd?
Neen, dat staat toch allemaal in mijn openingspost? Omdat er niets op akte staat wil ik net gaan voor verjaring.
En volgens artikel 816 van het Burgerlijk wetboek is dat mogelijk.

Wie blaast hier afspraken van 40 jaar geleden van de ene op de andere dag op? En dan zou ik de slechterik zijn?
Ze hebben 30 jaar de tijd gehad om bezwaren te maken over die grens. Ik ben onredelijk dus?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 nov 2017 19:09

Heeft de rechtbank al uitspraak gedaan over de vordering om uit onverdeeldheid te treden? De door u ingeroepen verjaring houdt immers in dat u niet meer in onverdeeldheid bent. U moet die verjaring aanvoeren vooraleer de rechtbank beslist dat er een onverdeeldheid is en een notaris aanstelt.

Brian_j
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 nov 2017 19:25

Heeft de rechtbank al uitspraak gedaan over de vordering om uit onverdeeldheid te treden? De door u ingeroepen verjaring houdt immers in dat u niet meer in onverdeeldheid bent. U moet die verjaring aanvoeren vooraleer de rechtbank beslist dat er een onverdeeldheid is en een notaris aanstelt.
Ja de rechtbank heeft bevolen om uit onverdeeldheid te treden. Toen wist ik nog niet dat ik verjaring kon inroepen. Gezien mijn advocaat mij meteen zei dat je tegen uit onverdeeldheidtreding niets kan beginnen. Iedereen heeft dat recht en je kan dat niet tegenhouden. De helft van die grond is trouwens aangehecht aan mijn eigendom al gedurende meer dan 40 jaar. Ik kreeg daar een plan van het kadaster te zien waarop ze die grond aanduiden naast mijn woning. Er bestaan geen andere plannen.
Dus dacht ik dat dat ging over de helft van mijn broer en ik heb gezegd dat zijn kinderen dat mochten verkopen, dat is mijn zaak niet en ik begreep ook niet waarom ze mijn toestemming daarvoor nodig hadden.
En toen is die landmeter alles komen opmeten en nu blijkt het over heel die bouwgrond te gaan, ook mijn helft.
Nu lees ik dat het kadaster geen juridische waarde heeft voor grensbepalingen. Dus ja, wat moet ik hier nu mee?

Brian_j
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 nov 2017 19:30

Heeft de rechtbank al uitspraak gedaan over de vordering om uit onverdeeldheid te treden? De door u ingeroepen verjaring houdt immers in dat u niet meer in onverdeeldheid bent. U moet die verjaring aanvoeren vooraleer de rechtbank beslist dat er een onverdeeldheid is en een notaris aanstelt.
Daarnaast kan ik verjaring pas inroepen als ik voldoe aan de voorwaarden voor verjaring.
Verdeling kan gevorderd worden, zelfs wanneer een van de medeërfgenamen het afzonderlijk genot mocht hebben gehad van een gedeelte van de goederen der nalatenschap, tenzij er een akte van verdeling is geweest of een tot het verkrijgen van de verjaring voldoende bezit.
Dus ben ik op zoek gegaan naar wat verjaring inhoudt en voor een onroerend goed gaat dat blijkbaar over 30 jaar onafgebroken bezit. Alleen kan ik die procedure pas inroepen nadat iemand anders mij aanvalt. En dat moet dan via de vrederechter. Hoe kan ik bij de opening van de debatten bij de rechtbank voor de verdeling al inroepen dat er sprake is van verjaring als de vrederechter nog niet eens kunnen beslissen heeft in die tijd?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 nov 2017 23:35

U had m.i. de verjaring wel degelijk kunnen inroepen in de procedure bij de rechtbank van eerste aanleg waarbij de aanstelling van een notaris gevorderd werd om uit onverdeeldheid te treden. Ik zie niet in waarom dit pas zou kunnen bij de vrederechter.

Uw standpunt m.b.t. de verjaring houdt in dat er geen onverdeeldheid meer is. Het stuk grond werd immers volgens u 40 jaar geleden al verdeeld tussen u en uw broer. De vordering om uit onverdeeldheid te treden was dan ook ongegrond. Als de rechtbank die vordering gegrond verklaart, zegt de rechtbank dat u nog steeds in onverdeeldheid bent.

Als de rechtbank de notaris nog niet belast heeft met de openbare verkoop, kan u nog proberen bij de notaris de verjaring in te roepen. De rechtbank zal dan uiteindelijk oordelen of dit nog kan, maar ik geeft u niet veel kans.

Brian_j
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 nov 2017 07:02

U had m.i. de verjaring wel degelijk kunnen inroepen in de procedure bij de rechtbank van eerste aanleg waarbij de aanstelling van een notaris gevorderd werd om uit onverdeeldheid te treden. Ik zie niet in waarom dit pas zou kunnen bij de vrederechter.

Uw standpunt m.b.t. de verjaring houdt in dat er geen onverdeeldheid meer is. Het stuk grond werd immers volgens u 40 jaar geleden al verdeeld tussen u en uw broer. De vordering om uit onverdeeldheid te treden was dan ook ongegrond. Als de rechtbank die vordering gegrond verklaart, zegt de rechtbank dat u nog steeds in onverdeeldheid bent.

Als de rechtbank de notaris nog niet belast heeft met de openbare verkoop, kan u nog proberen bij de notaris de verjaring in te roepen. De rechtbank zal dan uiteindelijk oordelen of dit nog kan, maar ik geeft u niet veel kans.
Ten eerste kende mijn advocaat verjaring niet eens toen ik daar over begon, die heeft dat moeten opzoeken. Pas na een jaar zeuren van mijn kant bij de advocaat en de notaris heeft mijn advocaat die optie willen bekijken.
Mijn advocaat zei toen dat ik verjaring niet meer kon inroepen omdat er al een procedure was gestart op basis van art 815. Dus ik kon art 816 niet meer gebruiken. Dat vind ik een zeer rare uitleg.

Naast die onverdeeldheid die verjaard is, is er nog een ander probleem. Ik dacht enkel dat het over het stuk van mijn broer ging. Om die bouwgrond op te meten houdt men alleen rekening met een schets van het kadaster gezien er geen ander plan is. En u weet zelf als uw buur bij u komt aankloppen met een plannetje van het kadaster en dat nog eens na 40 jaar, dat die geen been heeft om op te staan. Hier speelt ook verjaring.
Ik heb de grenspaal in jet midden op foto laten zien aan de landmeter en hij zegt dat de foto niet duidelijk is en hij geen antwoord kan geven, terwijl een andere landmeter dit wel kon en zegt dat ik een grenspaal heb die door landmeters werd gebruikt vroeger. Dus nu vraag ik mij af of ik een landmeter kan vinden die wel wilt opmeten volgens de bestaande situatie en niet volgens een plan van het kadaster.

Die grond is al 40 jaar in mijn bezit. Hoe kun je nu iets verkopen dat in iemand anders bezit is? Zij moeten toch eerst een bezit of eigendomsvordering instellen?

Zoals ik al zei, mijn advocaat doet net alles om verjaring tegen te gaan. Hij heeft mij ook gezegd dat hij goed moest blijven staan in zijn wereldje en een verjaring over zo een groot stuk niet wilt inroepen. Dat zegt toch genoeg?

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 07 nov 2017 09:00

Hoe groot is die "halve bouwgrond" ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 nov 2017 10:04

Wat heeft de rechter juist beslist?
Enkel dat u voor die grond in onverdeeldheid bent en een notaris aangesteld voor de verkoop?
In dat geval teken je best beroep aan (als u nog niet uitdrukkelijk of stilzwijgend berust hebt in het vonnis, of het geen akkoordvonnis was).

Brian_j
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#15 , 07 nov 2017 10:42

Wat heeft de rechter juist beslist?
Enkel dat u voor die grond in onverdeeldheid bent en een notaris aangesteld voor de verkoop?
In dat geval teken je best beroep aan (als u nog niet uitdrukkelijk of stilzwijgend berust hebt in het vonnis, of het geen akkoordvonnis was).
De openbare verkoop is nu al bezig. Heel die discussie gaat over waar de perceelsgrenzen nu echt liggen van deze bouwgrond. Ik speel op verjaring, zij hebben hun plan van het kadaster. Maar mijn advocaat wou verjaring nooit inroepen, hij had hier nog nooit van gehoord.
Ineens had hij het opgezocht en zei hij dat ik gelijk had, maar dat het zeer moeilijk is om zoiets te bewijzen en hij raadde het af.
En nu is het ineens dat hij het niet wilt doen omdat hij goed moest blijven staan in zijn wereldje. Tja?

De kinderen van mijn broer hebben hun stuk laten braak liggen, de buurvrouw aan de andere kant is komen klagen bij mij dat er distels en netels opstonden. De kinderen van mijn broer beweerden toen dat ik ook eigenaar was en dat het maar aan mij moest vragen. Daar werd ook door onbekenden gestort en omdat ik al dat gezaag beu was heb ik die hoop laten opkuisen. Ik wil geen ambras met mijn buren. Die factuur heb ik nog.
EN ineens stappen ze naar de rechtbank dat er onverdeeldheid is. Dus dacht ik dat dat enkel over het stuk van mijn broer nog kon gaan gezien zij beweerden dat ik daar ook nog eigenaar van was. Kunnen zij bewijzen dat zij de afgelopen 40 jaar mijn stuk in hun bezit hadden en opdraaiden voor de kosten? Nee ! Maar zij moeten dat niet bewijzen, ik ben diegene die claimt dat een stuk mij al toebehoort.


Ik ga zeker beroep aantekenen wanneer de notaris zijn verslag doorstuurt naar de rechtbank. Maar met een andere advocaat want deze die ik nu heb....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”