Bestaande carport regulariseren?

Tc65
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Bestaande carport regulariseren?

#1 , 31 okt 2017 14:28

https://imgur.com/gallery/XOyFa

Hallo, ik vroeg me af of deze carport in bovenstaande link kan geregulariseerd worden. Vooral omdat deze minder dan 3m van de perceelgrens staat. De zijkant van de carport loopt gelijk met de afsluiting van de tuin die gescheiden is van een doodlopende straat door een strook gras van een kleine 2m. Het gaat om een open bebouwing op een hoek. Volgens het immo kantoor is daarvoor enkel een melding nodig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 okt 2017 14:32

Zo staan er zeer veel !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Tc65
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2017 15:06

Dus moet ik me daar geen zorgen om maken dan? Wil gewoon vermijden als ik het huis zou kopen dat ik de carport zou moeten afbreken.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 okt 2017 16:21

Wat zeggen de verkavelingsvoorschriften?
Best even op uw gemeente navragen.
Immo's vertellen van alles om maar te kunnen verkopen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2017 12:23

informeer u bij de gemeente. Als het niet mogelijk is volgens de voorschriften, dan gaan ze het ook niet regulariseren he...

Aan de andere kant, als er niemand over klaagt dan is het misschien ook niet ideaal om slapende honden wakker te maken?

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 15 nov 2017 13:22

Sinds 1 december 2010 is de wetgeving voor kleine gebouwen als een carport of garage heel wat soepeler. Een stedenbouwkundige vergunning is niet meer vereist als de oppervlakte beperkt blijft tot maximum 40 m².

Belangrijk is om een onderscheid te maken tussen een vrijstaande carport en eentje die tegen een huis gebouwd wordt. Voor de tweede moet je de plannen nog melden bij de gemeente, waar dat bij de eerste niet het geval is. Let wel, we spreken over een oppervlakte van maximum 40 m².
[Livios.be]
Ik verwijs ook naar een andere thread op het forum iv.m. bouwovertreding tuinhuis.
Berouw komt na de zonde, maar voor een melding is het nu toch al te laat. Het staat er hé. Nu kun je niet anders dan afwachten tot er ooit een reactie van de gemeente komt.

tira00
Berichten: 929

#7 , 15 nov 2017 16:20

[/quote]

Berouw komt na de zonde, maar voor een melding is het nu toch al te laat. Het staat er hé. [/quote]

Euh?
Topicstarter heeft het blijkbaar niet zelf geplaatst, maar heeft interesse om het
huis te kopen waar die carport staat

Jabbe
Berichten: 586

#8 , 15 nov 2017 16:51



Berouw komt na de zonde, maar voor een melding is het nu toch al te laat. Het staat er hé. [/quote]

Euh?
Topicstarter heeft het blijkbaar niet zelf geplaatst, maar heeft interesse om het
huis te kopen waar die carport staat[/quote]
Ach ja, had ik niet tussen de regels gelezen. Maar kijk, het staat er en als de gemeente er nog niet over gevallen is, zou ik zoals eerder gesuggereerd werd, de hondjes laten doorslapen.

Jabbe
Berichten: 586

#9 , 15 nov 2017 17:01

De immo zegt dat er enkel een melding dient te gebeuren, maar ze zeggen niet dat dat had MOETEN gebeurd zijn VOOR de bouw van de carport?
Als een potentieel koper dat nu gaat navragen bij de gemeente, schiet de makelaar in eigen voet, want zijn klant, de verkoper, zal daar nu toch niet mee gediend zijn denk ik zo.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 15 nov 2017 19:57

ALS u hier verder mee gaat toch goed informeren bij uw notaris en zeker in de compromis dus al in het document dat u bij / met de makelaar tekent voorbehoudt maken. Laat uw notaris dat maar formuleren. Indien de huidige eigenaar het niet kan regulariseren is er ( maar dat moet u dan weten - ofwel ontbinding ofwel een deftige vermindering van de koopsom) dus zonder carport.
En zeker een geld aan makelaar betalen maar op derde rekening van uw notaris.
Bij mijn weten is er geen keuze mogelijkheid ...melding is voorafgaandelijk. Anders is het regularisatie.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 nov 2017 11:26

Sinds 1 december 2010 is de wetgeving voor kleine gebouwen als een carport of garage heel wat soepeler. Een stedenbouwkundige vergunning is niet meer vereist als de oppervlakte beperkt blijft tot maximum 40 m².

Belangrijk is om een onderscheid te maken tussen een vrijstaande carport en eentje die tegen een huis gebouwd wordt. Voor de tweede moet je de plannen nog melden bij de gemeente, waar dat bij de eerste niet het geval is. Let wel, we spreken over een oppervlakte van maximum 40 m².
[Livios.be]
Ik verwijs ook naar een andere thread op het forum iv.m. bouwovertreding tuinhuis.
Berouw komt na de zonde, maar voor een melding is het nu toch al te laat. Het staat er hé. Nu kun je niet anders dan afwachten tot er ooit een reactie van de gemeente komt.
Howla, hier moet je wel opletten he, uw quote is onvolledig!!!

De eerste vraag is altijd; MAG HET VOLGENS DE VOORSCHRIFTEN?

De tweede vraag is; welk soort document heb ik al dan niet nodig.

Uw quote spreekt over de tweede vraag, want daar is er inderdaad het een en ander vereenvoudigd.

Voorbeeld; mijn verkavelingsvoorschriften laten geen tuinhuis toe. De nieuwe wetgeving rond het aanvragen van vergunningen zegt dat een tuinhuis kleiner dan 40m² en meer dan 1 meter van de perceelsgrens en nokhoogte minder dan 3,5 m² niet moet aangevraagd worden. Mag ik dan een tuinhuis zetten? NEEN!

Sirkii
Berichten: 5395

#12 , 17 nov 2017 20:44

Voor deze carport is een bouwvergunning nodig want ze respecteert de afstand tot de rooilijn niet. Deze moet 3 meter zijn in de zijtuin. Die zijkant is evenwel trouwens een voorkant omdat het een hoekperceel is zodat er helemaal niet mag gebouwd worden. Zoals geschreven kan die bouwovertreding blijven bestaan zolang niemand klaagt en/of stedebouw niet optreedt.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”