Afsluiten terras door buurman - verjaring feiten? Help!

ankipanki
Topic Starter
Berichten: 5

Afsluiten terras door buurman - verjaring feiten? Help!

#1 , 11 feb 2008 22:27

Beste,

Mijn vriend & ik wonen sinds 1 jaar in een rijhuis in het centrum van Mechelen. Het huis is langs 3 gevels gesloten (geen ramen), maar aan de hoek van 2 van deze gevels (achtergevel) hebben de vorige eigenaars vanaf het eerste verdiep 2 stukken muur weggenomen om zo een terras te verkrijgen (in een hoek). Wij hebben het huis dus zo gekocht, met terras aan. (je ziet nog wel restanten van die oude muur) Wij hebben helaas een zeer rijke buurman die nog een stuk land heeft bijgekocht; namelijk het stuk land dat net aan die gevel raakt waarvan vanaf het eerste verdiep de muur weg is. Wij hebben nu een brief in onze bus gekregen waarop staat dat wij formeel aangemaand worden voor dit 'misdrijf' en verzocht worden om die muur terug te bouwen zoals hij was. Blijkbaar toen deze buur begon te bouwen heeft hij een gerechtsdeurwaarder laten komen om vast te stellen dat op die dag idd die muur er nog stond, en deel was van de gemeenschappelijke muur; waaraan per definitie niets mag veranderen zonder akkoord van de medeeigenaar, die hij reeds geworden is voor wij het huis kochten (hij had dit nieuwe stuk grond toen reeds gekocht).

Ons probleem: als wij moeten doen wat deze advocaat van onze buurman zegt; hebben wij geen licht en geen balkon meer! Is er geen wet waarin staat dat bepaalde feiten verjaren? Of kunnen wij eventueel argumenteren dat hij had moeten ingrijpen toen zijn vorige buurman deze werken uitvoerde/toen hij het stuk grond kocht en dat het nu te laat is?

Een extra feit is dat ze voorlopig nog geen vergunning hebben om een muur tegen de onze te bouwen (en zo ons terras af te sluiten), in hoeverre zouden wij op zulk een vergunningsaanvraag nog bezwaar kunnen indienen (met kans op succes)?

Hopelijk is er iemand die ons wat hoop kan geven. Ons droomhuisje is stilaan een nachtmerrie aan het worden... Alvast heel hard bedankt voor jullie tijd.

Beste groeten,
Anke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
IrisS
Berichten: 102

#2 , 11 feb 2008 23:46

Voor de vergunning kan ik niet helpen, maar verjaring... het lijkt me sterk dat die muur al 30 jaar terug afgebroken werd. Hebben de vorige eigenaars dan niet overlegd hierrond?

ankipanki
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 12 feb 2008 10:28

Het dossier van de gerechtsdeurwaarder dateert van 1994... nog niet de helft van die 30 jaar. Toen het terras gecreeerd werd bezat onze buurman het stuk grond er vlak onder nog niet (dus had hij geen recht/reden tot klagen). Dat nieuwe stuk grond heeft hij pas 2 jaar geleden aangekocht, maar toen woonden wij er nog niet. Ik veronderstel dat hij toen nog niet geklaagd had omdat ze nog niet op die grond 'woonden' (nu zijn ze er nieuwe tuin aan het maken). Wil dat dan niet zeggen dat hij toen had moeten klagen en er dus blijk is van een ongesproken overeenkomst of zo?

Reclame

IrisS
Berichten: 102

#4 , 12 feb 2008 11:18

Dus als ik het goed begrijp kan het zijn dat de vorige eigenaars van jouw huis een overeenkomst hadden met de vorige eigenaars van die grond? De nieuwe eigenaar die probeert zijn eisen te stellen was toen nl niet betrokken?

Als je kan verklaren dat de eigenaar die de grond wel bezat op het ogenblik dat het terras werd aangemaakt en de muur gedeeltelijk werd afgebroken, zou je probleem uit de wereld zijn. Een gemene muur mag nl afgebroken worden met instemming van beide partijen.

ankipanki
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 12 feb 2008 15:07

Vorige eigenaar van de grond was het bedrijf OVAM denk ik, ofwel gemeente Mechelen. Een echte vergunning hebben wij daar nooit van gezien dus over overeenkomsten durf ik niets zeggen. Ik veronderstel dat dat hier enkel schriftelijk bewijs van waarde kan zijn?

Maar onze huidige buur werd pas eigenaar van de grond toen het terras er al was. Bedoel je dan dat hij een overeenkomst tussen eventuele vorige eigenaars niet kan verbreken, ook al heeft hij fotos van de originele staat?

Ik vrees er echter voor dat wij ook maar iet of wat bewijs zullen vinden. Ik denk dat het terras er is gemaakt niet door de vorige eigenaars, maar die daarvoor - en weet niet zeker of die nog leeft... is een 1) ontbreken van bewijs voor of tegen en 2) het nooit klagen van vorige eigenaars van de grond niet voldoende info om het als 'overeenkomst' te bekijken?

Al heel hard bedankt Iris voor je hulp, je doet me dingen inzien waar ik nog niet aan gedacht had!

ankipanki
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 12 feb 2008 21:20

Ik ben gestart met het opzoeken van eventuele overeenkomsten tussen vorige eigenaars, voorlopig nog niets concreets, maar ik ben goed op weg.

Ik zit echter nog met andere vragen:

- Is er niet zoiets als een akkoord door stilzwijgen? het feit dat de vorige grond-eigenaars niet gereclameerd hebben wijst dat er niet automatisch op dat deze geen bezwaar hadden tegen het installeren van ons terras?
- Stel dat er een akkoord was tussen vorige eigenaars, moet dit akkoord dan bij elke nieuwe partij (in dit geval nieuwe grondeigenaar) herzien worden?
- Als toch blijkt dat er een muur moet opgezet worden, mogen wij dit dan aan de buurman overlaten? Zij willen de muur zowiezo bekleden met eigen baksteen, is het ok als wij dan geen actie ondernemen om een muur te zetten langs onze kant? En binnen hoeveel tijd moet een aanmaning normaalgezien uitgevoerd worden?
- Kunnen we niet rekenen op een wet die zegt dat je het zicht van je buren niet zomaar mag wegnemen? Uiteindelijk hebben wij het huis gekocht zoals het is; MET terras & met zicht. Als de buur een muur wil, moet hij die dan niet op 1,9 meter zetten van de scheidingslijn? Of kunnen we niet argumenteren dat wij bvb 1,9 meter van ons terras onbeloopbaar maken?
- Kunnen wij de eigenaars die het terras geinstalleerd hebben (2 eigenaars geleden) aansprakelijk maken voor het verzwijgen van 'geen toestemming tot bouwen terras' en het daardoor veroorzaakte ongemak voor ons en daling in the waarde van het pand?

Nogmaals bedankt voor jullie tijd...
Anke

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”