Gebouwd bovenop de gemene muur

stvan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gebouwd bovenop de gemene muur

#1 , 30 okt 2017 18:51

hallo,

ik heb een perceel gekocht in Gent met daarop een huis en een grote schuur die we recent hebben afgebroken. Na afbraak bleek dat er een gebouw (soort atelier) van de buren bovenop de muur van de schuur gebouwd is. Dus we hebben een witte muur die de muur was van de schuur en die ook ons perceel scheidt van dat van de buren. De schuur was best hoog, ongeveer 6 meter en zorgde ervoor dat we de buren hun groengeschilderde atelier niet konden zien vanuit ons gebouw. Nu het dak van de schuur weggenomen is, blijkt dat die atelier dus bovenop de scheidingsmuur staat en bovendien in slechte staat is. De muur bovenop de witte muur staat bol, heeft amper voegen en volgens de afbreker een risico op instorten.

ik ga er nu even van uit gaan dat die muur een gemene muur is, gezien de schuur er al jaaaren staat en dat groene kot duidelijk ook.
is de muur bovenop de witte muur nog gemene muur of is die muur volledig van de buren?

het probleem dat zich stelt is dat wij willen graven naast die muur, want daar zit een oude smeerput (opgevuld met steenbrokken) en we willen geen smeerput in onze tuin.., maar volgens de afbreker, architect, ingenieur is dat een goeie kans dat er een verzakking is in de muur die bol staat. de witte muur zelf bevat ook al stevige scheuren (wrsh door de smeerput). Nu willen de buren geen kosten maken om hun kot te verstevigen of herstellen, of afbreken (want voor mij is het eerder afbrekenswaardig) en verwachten ze dat wij alles gaan schoren op onze kosten. Plaatsbeschrijving willen ze niet tekenen, omdat we het dak van de schuur weggenomen hebben.
wat zijn de buren hun plichten mbt de bolle muur?

stel dat we tijdelijk schoren, dan nog zitten we met probleem op lange termijn. ik voel me niet veilig om in die hoek van onze (toekomstige) tuin te lopen. De bolle muur is nu (samen met de witte muur) 6 meter hoog, dus met de nieuwe regels mag dit sowieso niet zo hoog, maar ik vrees dat ze die muur gaan willen oplappen en dat ik ga blijven met dat onveilige gevoel zitten (wat als daar iets naar beneden komt op een klein kind?)..
wat mogen we verwachten/eisen van de buren? wat is de rol van de verzekering in heel dit verhaal? we hebben namelijk wel een ABR (alle bouwrisico's)

alvast bedankt voor jullie antwoorden en advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 okt 2017 20:06

Dan zouden ze in ieder geval de helft van de onderste muur hebben moeten overnemen en zijn ze medeeigenaar samen met u. Een foto zou de zaak verduidelijken

stvan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 nov 2017 17:29

ik kan precies geen foto toevoegen, dan maar een link naar een album: https://photos.app.goo.gl/vzEQaqvAe6mwaHY02

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 04 nov 2017 20:56

Amai dat is levens gevaarlijk, stel u gebuur zo snel mogelijk in gebreke met een AS.
Die muur staat (hangt) op u eigendom, zoiets hen ik nog nooit gezien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”