vloerverzakking appartement

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

vloerverzakking appartement

#1 , 29 okt 2017 11:46

Vorige week werd ik door huurder gealarmeerd dat de keukenvloer van appartement in een hoek is doorgezakt.
Langs straatzijde is er een erker met raam. In een hoek van die erker is de vloer verzakt (toen er een trapladdertje werd op geplaatst) en zijn daardoor een aantal tegels gebroken. De radiatorvoet is op die plaats tegelijk ook volledig in de vloer verdwenen. Het is een voet die op de
betonplaat (of hol welfsel) staat en waarrond de chape en vloer is gelegd.

Vorig jaar werden de balkons (die aansluiten tegen die erker) volledig gerenoveerd (afgekapt tot op de betonlaag en betonherstellingen uitgevoerd).
Ik veronderstel dat daarbij een stukje van de draagstructuur onder de keukenvloer werd beschadigd of mee verwijderd, ofwel dat er jarenlang via
de gevel waterinfiltratie was in de vloer. Als men zijn hiel op die plaats tegen de verzakte vloer drukt zakt die nog verder....

Het antwoord van de syndicus luidt dat de verzekering dit niet dekt.
Maar aangezien alles er op wijst dat het een stabiliteitsprobleem is van de gemene delen van het gebouw met gevolgschade aan
het privatief lijkt het me dat de Vereniging van Mede-Eigenaars hiervoor toch moet opdraaien?
Wie stel ik in gebreke?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 okt 2017 12:20

Hoe oud is het gebouw? Zo'n 50 jaar geleden werden tegels wel eens met cement op een zandbed gemengd met stro geplaatst. Na jaren vergaat dat stro en wordt dat zand zeer droog en ultrafijn, zodat het dan kan weglopen via zeer kleine openingen in de betonplaat en/of de gevel.
Verwittig in ieder geval uw eigen verzekering. Die zullen wel het nodige doen t.o.v de syndicus en VME .
De vloer en zijn onderlaag zijn wel privatief, maar die loop wel weg via een gemeenschappelijk deel van het gebouw.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 29 okt 2017 16:43

mava105: het gebouw dateert van eind jaren '70.
Als ik een gebroken/verzakte tegel oplicht dan zie ik enkel verbrijzelde cement/beton.
Op die plaats bestaat de gevel uit een (dun) paneel dat in een Al-frame zit: op
de plaats waar de vloer zich bevond kan ik nu met mijn vingers onder dat paneel door tot buiten peuteren.....
Er is duidelijk "materie" verdwenen en wat er nog zit is gebarsten.

Ik vermoed ook dat de vloer van die erker uit een hol betonelement bestaat en dat
de radiatorvoet er los door is gezakt. Een en ander is onzichtbaar is het onderliggend
appartement omdat die erkers een verlaagd vals plafond hebben.

Om duidelijker zicht te hebben moet alles verwijderd worden. Maar ik denk dat
ik dat best niet doe zonder de nodige vaststellingen....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 29 okt 2017 17:43

Dan is er meer dan waarschijnlijk te weinig cement in de chappe gebruikt, en verpulverd deze. Ik vrees dat je best de hele vloer in die plaats eruit gooit. Had dan ook eens zo'n 10 jaar geleden op 1 plaats in mijn living (48 m²)
Een paar tegels verzakten en na enige tijd verschenen er barsten. Vloerder gevaagd voor herstelling ( had nog juist voldoende tegels overschot in mijn kelder liggen die vorige eigenaar me had nagelaten) Bij het opbreken bleek hij zelfs geen hamer, noch bijtel nodig te hebben, zo zwak was de chappe en de gebruikte lijm. Vloerder verklaarde dat als zijn de de oorzaak. Uiteindelijk volledig nieuwe vloer gelegd met nieuwe chape (verstevigd met nylon vezel) en tegels 60x 60 naar onze keuze . Over de prijs (ong. 10.000 € - plinten en opslag meubels in container inbegrepen) zullen we maar zwijgen.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 29 okt 2017 17:55

De chape is amper 3 cm dik, maar de voet van de radiator is 10 cm diep gezakt.
De radiator leunt nu aan die kant op de grond. Mogelijk dat het gat waarin hij is
gezakt nog dieper is....blijkbaar in één of andere holte.
De tegels zijn ruim 4 cm gezakt.....samen mét de (verbrokkelde) chape.
Als ik er stevig op druk zakken de tegels nog verder naar beneden.
Onder de verbrokkelde chape zitten er brede barsten.

Volgens mij is de dragende structuur op die plaats verzwakt.
Vraag is door wie en hoe éen ander dient te worden vastgesteld.
Gewoon nieuwe vloer op rotte ondergrond leggen zal niet veel uithalen..
Maar aan de structuur van het app. gebouw die gemeenschappelijk is mag ik niet zelf
werken laten uitvoeren...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 okt 2017 19:51

Best er uw brandverzekering er naar laten kijken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”