Dient een afpaling te gebeuren op gemene kosten?

stijn_b
Topic Starter
Berichten: 10

Dient een afpaling te gebeuren op gemene kosten?

#1 , 28 okt 2017 13:00

Beste allen,

Reeds 5 jaar run ik een landmeetkundig bureau. Vandaag zit ik even met mijn handen in het haar naar aanleiding van art. 646 Burgerlijk Wetboek.
Om kort even de situatie te schetsen:

1. Het betreft 2 percelen gelegen binnen een verkaveling, perceel A betreft mijn cliënt, perceel B de aanpaler, de aanpaler heeft een nieuwbouwwoning geplaatst en wilt overgaan tot het plaatsen van een afsluiting. Hierop zijn ze op een probleem gestoten. Op basis van een opmetingsplan dd. 2016 zou mijn cliënt 16cm ingenomen hebben aan achterzijde van perceel B. Mijn cliënt vraagt om tot grensonderzoek over te gaan.

2. Na onderzoek blijkt dat de landmeter van perceel B de grens correct heeft ingetekend, echter werd de afsluiting verkeerd opgemeten/ingetekend, wat voor de probleemstelling zorgde.

3. Beide partijen gaan minnelijk akkoord met de ligging van de grens. Er wordt een datum van afpaling vastgelegd. Voor mijn bezoek ter plaatse werden beide partijen op de hoogte gebracht van de datum van afpaling, alsook de landmeter van de tegenpartij welke verzocht werd om aanwezig te zijn. Beide raadsmannen zijn tevens op de hoogte. De landmeter van perceel B meldt dat de afpaling door mij mag gebeuren en hij zal nacontroleren op een later tijdstip.

4. Ik ga als landmeter ter plaatse met het PV van afpaling ter ondertekening (zoals het veldwetboek voorschrijft). De eigenaars van perceel B wensen dit niet te tekenen op aanraden van hun raadsman. Bijgevolg besluit ik om geen definitieve grenspalen te plaatsen maar 2 houten piketten. Deze zullen worden gecontroleerd door de landmeter van perceel B. Na controle blijken geen opmerkingen te zijn.

5. Volgens artikel 646 BW dient een afpaling te geschieden op gemene kosten. Dit gaat enkel om de "daad van afpaling", niet om het onderzoek wat voorafging, dit onderzoek werd bekostigd door mijn cliënt. Ik licht mijn cliënt en eigenaar perceel B in over dit artikel in het BW.

6. De raadsman van advocaat B stuurt mij schriftelijk hetvolgende: "Het door U ingeroepen artikel is slechts van toepassing bij een gerechtelijke afpaling. Hier is de afpaling gelukkig minnelijk kunnen gebeuren door elke partij met zijn / haar eigen landmeter. Aldus dienen beide partijen de kosten van hun eigen landmeter te dragen."

Nu, van bovenstaande opmerking viel ik bijna letterlijk van mijn stoel. Mijn insziens is dit incorrect. Er is nl. niets in het wetsartikel wat impliceert dat dit enkel om een gerechtelijke afpaling gaat.

Een afpaling bestaat mijn insziens uit 2 luiken:

1. De opmeting en voorafgaand onderzoek => elke partij heeft een eigen landmeter, dient bekostigd te worden door elke partij afzonderlijk
2. De daad van afpaling, zijnde het effectief plaatsen van de palen => dient mijn insziens op gemene kost te gebeuren.

=> De kosten m.b.t. het plaatsen van de houten piketten door mij enerzijds en de nacontrole door dhr. Minne anderzijds dienen door beide partijen afzonderlijk betaald te worden.

=> Het ter plaatse gaan en plaatsen van de palen dient door beide partijen op gemene kosten te gebeuren.

Om mijn vraag kort te houden, ben ik correct of niet? Het lijkt mij verkeerd wat de raadsman van de tegenpartij mij schriftelijk toestuurde.
Gezien ik zelf als landmeter-expert werk en toch behoorlijk wat dossiers behartig aangaande een afpaling is het belangrijk voor mij om hier een correct antwoord op te verkrijgen.

Graag kort jullie bevindingen!

Prettig weekend!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stijn_b
Topic Starter
Berichten: 10

#2 , 28 okt 2017 13:35

Dit werd tevens teruggevonden:

Vredegerecht Westerlo 14 oktober 2002, Tijdschrift van de Vrede- en Politierechters (T. Vred.) Jaargang 2004 Volgnummer 7-8 Pagina 384.

1. Kosten van eigenlijke afpaling

Deze kosten dienen bij helften gedragen te worden door de partijen (toepassing art. 646 B.W.), dus ... de ene helft en ... de andere helft.

2. Kosten van opmeting - deskundig verslag

Zoals meestal het geval is, betreft het ook in het onderhavige geval een afpaling die een opmeting der percelen vereiste. De kosten van deze opmeting en van het deskundig verslag dat er de neerslag van is, dienen in principe over de partijen verdeeld te worden in verhouding tot de oppervlakte van hun respectieve erven (cf. H. VAN BEVER, Afpaling, in A.P.R., 1975, Gent-Leuven, Story, 59, nr. 79).

stijn_b
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 05 nov 2017 12:17

Niemand die een opinie heeft?

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”