gebruik tuin door boer

jan scheys
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

gebruik tuin door boer

#1 , 27 okt 2017 11:46

ik ben man van 69 en beschik over een grote tuin van 12 are.
omdat ik zelf geen groene vingers heb en geen zin heb om het grote deel van mijn tuin regelmatig te onderhouden heeft mijn buurman, een boer, me gevraagd of hij een stuk mag gebruiken. als tegenprestatie wilde hij dat stuk grond onderhouden...
mijn grond grenst ook aan de eigendom van een andere buurvrouw en die bekloeg zich erover dat ze problemen heeft met netels die aan de andere kant van haar eigendom groeien op het stuk dat die boer moet onderhouden.
zij heeft hem hierover aangesproken maar zijn antwoord was "zeg dat kost wel geld om die te kapot te spuiten he!"
mijn buurvrouw die slechts een klein pensioentje heeft had vorig jaar haar zoon al de netels laten kapotspuiten omdat ze door de afscheidingsdraad groeiden op HAAR kosten maar omdat de boer er niks aan deed is het dweilen met de kraan open.
trouwens mag men nu niet meer spuiten met glyfosaat!!!
ikzelf heb vorig jaar de netels al geknipt aan de kant van de boer om m'n buurvrouw ter wille te zijn.
mijn vraag nu: wat kunnen we hier tegen doen?
ik vind dat de boer omdat hij dat stuk gratis gebruikt er ook moet voor zorgen dat mijn andere buurvrouw er geen last meer van heeft maar ik heb ook al veel gehoord dat een afspraak met een boer, zelfs mondeling, bindend is en men niet veel meer te zeggen heeft over zijn eigen grond...
graag een deskundig antwoord zodat we er op een goede manier voor alle parijen uit geraken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 okt 2017 12:56

Het is om te beginnen al niet verstandig je grond te laten gebruiken door een landbouwer (ben zelf landbouwer in bijberoep). Voor je het beseft, zal die landpacht claimen en ben je je lapje grond virtueel kwijt.
Verstandig is, indien je zelf niets wil/kan doen, deze grond te laten gebruiken door een particulier (niet-landbouwer dus). Een particulier kan geen landpacht claimen.
Er zijn voldoende hobbyisten die graag een klein stukje grond willen om bvb schapen of ander kleinvee te houden. Met deze mensen kan je gerust een huurovereenkomst maken van bvb jaarlijks opzegbaar.
Brandnetels verwijderen is iets van lange adem. Sproeien helpt overigens nauwelijks. Een methode kan zijn om die enkele malen per jaar af te maaien, het maaisel te laten drogen en dan aan schapen te voeren. Die zullen je dankbaar zijn.
Je kan ze ook (bijna) definitief verwijderen maar daarvoor moet je wel bereid zijn de handen uit de mouwen te steken ...


Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”