Toegang gemeenschappelijke kelder via mijn huis.

bgoffa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Toegang gemeenschappelijke kelder via mijn huis.

#1 , 20 okt 2017 17:54

Beste, We hebben net pand gekocht waarbij 'volgens de akte" de kelder gemeenschappelijk dient gebruikt te worden met onze bovenbuur. Dit was vroeger 1 groot huis, dewelke de voorbije jaren opgesplitst is in 2 afzonderlijke woningen. Het probleem is dat de toegang tot de kelder zich niet in de gemeenschappelijk hal bevindt. De toegang tot de kelder kan enkel als je toegang hebt tot het pand onderaan. Dwz dat als de bovenbuur naar zijn kelder wenst te gaan, hij eerst door het onderste pand moet lopen - en dus toegang heeft tot de prive van het onderste pand. Hoewel dit in de akte beschreven staat, is dit wel rechtsgeldig? Mijn bovenbuur heeft tot nu toe altijd een sleutel gehad van de vorige eigenaars, maar dit wil ik niet doen.

Graag advies.
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 20 okt 2017 17:58

Lijkt me heel raar.
Quid als u niet thuis bent.
U hebt geen huis maar een appartement gekocht waar een erfdienstbaarheid op rust die zeer bezwarend is.
Kan de toegang tot de kelder niet gewijzigd worden?

bgoffa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2017 20:07

Het veranderen van de toegang tot de kelder is bijna onmogelijk. De trap van de kelder bevindt zich zowaar in het midden van de woning. Er zoude te veel infra wijzigingen moeten aangebracht worden om dit mogelijk te maken. De structuur van de woning verandert dan volledig waardoor keuken, living, etc... niet meer op dezelfde plaats kunnen staan en alles kleiner wordt. Voor die gewijzigde indeling hebben we niet gekozen en niet betaald. Het is pas op het moment van notaris dat dit duidelijk werd gemaakt. (Eerder vonden ze "zogezegd" een deel van de akte niet terug)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 20 okt 2017 22:30

In welke akte staat dat -- in de akte verdeling van het gebouw?
Wat heeft uw notaris gedaan ......dat is opzettelijk achterhouden van informatie.
Was het de eigenaar die de verdeling heeft gedaan die ook de verkoop van het appartement heeft gedaan. Woont die dan per toeval boven?

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 23 okt 2017 21:11

Als ik TS goed begrijp staat de bezwarende erfdienstbaarheid in de aankoopakte die hij ondertekende... Door je handtekening te zetten stemde je in met de clausules. Ben akkoord dat het niet altijd evident is om alles te zien bij t verlijden van een akte maar die keldertoegang via uw peivatief was ook,zichtbaar tijdens uw bezoek.

Kijk toch eens voor een oplossing. Kan onder de trap naar t eerste bv geen nieuw keldergat gemaakt worden? Door welfsels gaan is niet onoverkomelijk. Of kan je door wat vierkante meters op te offeren de toegang tot de kelder scheiden van je privatief (of toch afsluiten). Je mag altijd een grondplan posten om ons eens te laten meekijken.

Als je de verkoper wil dagvaarden dan ga je best eens met alle info die je hebt naar een advocaat voor een eerste advies omtrent je slaagkansen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 24 okt 2017 09:13

Daarom VOOR het ondertekenen van de akte bij de notaris een kopie in pré-lectuur vragen, zodat je een paar dagen voor de ondertekening thuis deze akte en al zijn voorwaarden op uw gemak en alle rust kan lezen.
Er enkel op vertrouwen dat je alles verstaat bij het voorlezen door de notaris is een foute instelling .

KJ86
Berichten: 2662

#7 , 26 okt 2017 19:23

Ik denk dat je de bovenbuur een bedrag zal moeten bieden voor zijn rechten op de kelder.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 okt 2017 19:51

Staat het in de akte beschreven op welke wijze deze bovenbuur zich toegang kan verschaffen tot de gemeenschappelijke kelder?
Indien niet heb je toch een wapen in handen om hem/haar tot concessies te bewegen ...

eylis
Berichten: 8837

#9 , 26 okt 2017 20:02

Christophe heeft een punt: bekijk eens goed HOE de erfdienstbaarheid en toegenkelijkheid tot deze kelder staat beschreven. Misschien staat er niet eens duidelijk vermeld dat buurman door jullie privévertrekken mag lopen. en nog iets: gaat buurman een gedeelte van jullie woningverzekering betalen? Immers: hij maakt géén deel uit van jullie gezin, maar zal (in principe) toch regelmatig door jullie vertrekken wandelen, misschien deuren niet goed sluiten enz....enne, is er een keldervenster, is daar geen mogelijkheid?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”