buurman geeft geen toestemming betreden plat dak om schade te herstellen aan onze muur

Dufron
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

buurman geeft geen toestemming betreden plat dak om schade te herstellen aan onze muur

#1 , 14 okt 2017 19:50

Beste mensen,

In de hoop hier wat antwoorden/raad/opheldering te kunnen verkrijgen.

We hebben een bescheiden rijwoning die we aan het verbouwen zijn. Op het 1ste verdiep komt ons huis zeg maar verder dan dat van de buurman, met als gevolg dat onze muur die niet beschermd is door leien heel wat water te verwerken krijgt...de muur op bovenste kamer (zolderkamer) waar de dochter slaapt vertoont duidelijk tekenen van vochtprobleem ten gevolge van het feit dat de muur niet beschermd is. (verf bladerd af, bezetwerk klinkt hol...etc.)

We hebben nu verschillende keren gevraagd aan de buurman om ons toegang te verlenen tot zijn plat dak zodat een erkende dakwerker de leien kan plaatsen maar de man weigert om iemand op zijn dak te laten (bang voor schade aan zijn plat dak door de stelling die men zal moeten gebruiken) We hebben verschillende keren duidelijk proberen maken dat het dak goed beschermd zal worden met platen onder de stelling etc. maar hij blijft koppig....het gaat zo ver dat wanneer er een dakwerker komt om de uit te voeren werken te bekijken zodat er een prijsofferte kan gemaakt worden -de buurman het de dakwerker zo moeilijk maakt (zeggen hoe de dakwerker zijn werk moet doen, en het moet zus...en het moet zo....etc. ) dat er ondertussen twee dakwerkers zijn die vriendelijk bedankt hebben en gewoon zeggen dat ze het werk niet willen uitvoeren wetende dat er toch niks dan problemen gaan komen met de buurman...

Hier zitten we dan, ondertussen blijft de schade maar toenemen (dit sleept nu ondertussen 1 jaar aan) en we zijn ondertussen moegetergd door de man. Er is teleksn wel een excuus waardoor hij het niet ok vindt om iemand op zijn dak te laten....

Zo haalt hij het argument aan dat 2 jaar geleden zijn dak vernieuwd is en dat we het dan maar hadden moeten laten uitvoeren op het moment dat men zijn dak aan het vernieuwen was....financieel gezien was het voor ons niet haalbaar om het op die moment te doen anders hadden we het wel gedaan.
Dan haalt hij het argument aan "waarom huur je geen kraan die over het dak gaat" Dit zou een absurd hoge kost met zich meebrengen, een hele straat zou moeten afgesloten worden...etc.

Onze vraag:
- Is de buurman juridisch geizen verplicht om ons op zijn plat dak te laten zodat wij leien kunnen plaatsen en zo het vochtprobleem kunnen oplossen?
- Ik heb zowel mondeling als 2x via mail gevraagd om ons op het dak te laten en ons zo snel mogelijk iets te laten weten want dat de dakwerker wacht op nieuws...er komt geen reactie van de buurman op de mails...moet ik een aangetekend schrijven sturen of heeft dit juridisch gezien geen meerwaarde?
- Wat als de buurman voet bij stuk houdt en ons niet op het plat dak laat om de schade te herstellen/voorkomen...welke stappen moeten we dan ondernemen?

Hopelijk kan iemand ons een beetje helpen met raad.
Alvast bedankt en prettig weekend iedereen!
Elien

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 okt 2017 20:33

Buurman moet u toegang geven tot zijn plat dak. Dat heet ladderrecht
Je moet het hem schriftelijk vragen, eventueel aangetekend. Geeft hij zijn akkoord niet binnen een aanvaardbare termijn (10 dagen), zal je naar de vrederechter moeten, die dan dat recht zal toestaan.
Best vooraf een plaatsbeschrijving maken van dat platte dak, zodat buurman later geen al bestaande schade kan claimen

Dufron
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 okt 2017 23:24

Beste Mava105, Dank voor u reactie.

De buurman heeft zopas gereageerd op een email waarin ik de vraag stelde of hij al dan niet toestemming geeft om zijn plat dak te betreden.
Zijn er mensen die juridisch actief zijn en aan wie ik het schrijven eens via privé bericht kan doorsturen...ik heb een reactie uitgetypt maar weet niet of het verstandig is deze door te mailen en had graag wat raad gekregen.

vriendelijke groeten

Reclame

P-Stone
Berichten: 280

#4 , 15 okt 2017 12:17

Overigens, dat uw buurman bang is dat zijn dak beschadigd kan worden is begrijpelijk. Maar als jij zijn dak beschadigt (met een stelling, of gewoon door erover te lopen) moet jij het laten herstellen. Dus in die zin is het eerder jouw probleem dan het zijne. En dat kan een groot probleem zijn : mijn buurman zijn dak was in zo een slechte staat dat het praktisch onmogelijk was om het te betreden zonder het te beschadigen.
Ik ben niet juridisch actief, ik kan je alleen maar aanraden zo weinig mogelijk te mailen. Elk woord kan tegen je gebruikt worden. Een eerder informele (technische) zin aan mijn buurman heeft men 2 jaar lang als belangrijk argument gebruikt in verschillende rechtszaken tussen mijn buurman en mij.
Dus de berichten tussen jouw buurman en jou kunnen heel kort zijn : hij geeft toestemming om het dak te betreden, jij aanvaardt de verantwoordelijkheid in geval van schade. Alle andere argumenten, toegevingen, beloftes,... zijn ten boze.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 15 okt 2017 15:10

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1886100730

Art 31 e.v.
Bij weigering best via vrederechter


7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek. <Nota : de Nederlandse tekst van deze wet werd vastgesteld door de wet van 8 april 1969>
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 26-07-1991 en tekstbijwerking tot 29-12-2015)

Art. 31. De eigenaar van een niet gemene levende haag of een niet gemene muur is gerechtigd, buiten de tijd dat de vruchten te velde staan, het erf van zijn nabuur te betreden om de haag te korten, te snoeien, het snoeisel weg te halen, de muur te herstellen of te onderhouden. Indien dit erf afgesloten is, moet overgang gevraagd worden aan de nabuur, die de plaats daarvoor naar keuze kan aanwijzen. In geval van weigering moet het erf betreden worden op de minst beschadigbare plaats en behoudens vergoeding van veroorzaakte schade.


Dus een korte AS dat gezien u aan uw muur wil werken u gelet op art 31 wet van 7 oktober 1886 u het recht hebt via zijn eigendom uw muur te werken.
Dat voorafgaand aan de start werken een plaatsbeschrijving zal op gemaakt worden door beide partijen. Antwoord binnen de 10 dagen of dat anders gerechtelijke stappen zullen genomen worden.

Deze brief wordt zowel aangetekend aan alle partijen als per gewone brief gestuurd.*
* kan zijn dat echtpaar of meerdere personen eigenaar zijn dan best aan beide een AS met een Antwoord / Reponse kaart en gewone brief sturen deze laatste stuur ik enkele dagen later. Navraag eigenaars bij kadaster. Bewoners bij gemeente
Indien geen antwoord kan u best betrokkene(n) eerst in verzoening en daarna dagvaarden voor vrederechter.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”