Verslagen AV

marc mortier
Topic Starter
Berichten: 670
Locatie: koksijde

Verslagen AV

#1 , 14 okt 2017 12:10

Een blijkbaar misnoegde mede-eigenaar plaatst het volgende punt op de agenda van de volgende AV :

"Redactie van de verslagen : wettelijke plicht van de syndicus, die desgevallend mag worden bijgestaan door één of meer eigenaars, maar waarvan de volledige overdracht alleen kan worden toegestaan aan derden mits goedkeuring van de AV met gewone meerderheid ( art 577-8 § 5) Het opstellen van verslagen welke de mede-eigenaars alle kans ontnemen om een beslissing aan te vechten druist tegen de wetgeving in."

Graag de ervaringen op het forum.

De syndicus is bij ons telkens aangesteld als secretaris van de AV en neemt nota van de beslissingen omtrent de diverse punten.
Op het einde van de AV worden de notulen voorgelezen en ondertekend door de voorzitter van de AV en eveneens aan de mede-eigenaars er ondertekening voorgelegd.
Het "verslag" van de AV dat achteraf wordt bezorgd aan de eigenaars is de weergave van deze notulen en dit zonder een tussenkomst van wie dan ook.
Deze procedure lijkt mij sluitend en beantwoordt m.i. aan hetgeen de wetgever heeft bedoeld.

Wat kan aan deze mede-eigenaar die vroeger syndicus was van de VME worden geantwoord ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adsummam
Berichten: 581

#2 , 14 okt 2017 13:36

Ons inziens bijna correct toepassen van de letter en de geest van de wet.

Tegenover de ME :

B.W. Art. 577-6 § 10

Op de syndicus rust de wettelijke verplichting notulen (van de beslissingen……..) op te stellen en te laten ondertekenen.

Zodra de notulen getekend zijn, zijn zij onveranderlijk (en vormen een soort onderhandse akte).

Wie niet akkoord is met de beslissingen vervat in de notulen (en tegengestemd heeft) kan zich steeds tot de rechter richten, o.a.
B.W. Art. 577-9 § 2
http://www.elfri.be/vormvoorwaarden-pro ... deeigendom

Verspreiding van de notulen hoort binnen een maand te gebeuren :
B.W. Art. 577-6 § 12



Waar de notulen vast liggen, kan het verslag gecontesteerd worden.

Het verslag zou ”koren op de molen” kunnen verschaffen aan een klager (of juist niet).

Uw ME schiet in zijn eigen voet. Het verslag zou pas mogen gepubliceerd worden na goedkeuring in een AV ?
Impliceert dit dat een BAV, na b.v. een maand, verplicht wordt om rekening te houden met de klachttermijn van vier maanden ?
B.W. Art. 577-6 § 12
De handen van de syndicus zijn gebonden inzake termijnen voor de notulen. Wij nemen aan dat de notulen als dusdanig ook overgemaakt worden aan de ME’s.


Opgelet :
Wordt een mengvorm notulen/verslag overgemaakt dan moet klaar en duidelijk het onderscheid aangegeven zijn tussen notulen en bijkomend verslag/commentaar.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”