stemrecht van de 1000 sten

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

stemrecht van de 1000 sten

#1 , 11 okt 2017 17:46

Goede middag,

In ons gebouw zijn de 1000sten verdeeld onder x/1000 voor gebouw en x/1000 voor garagecomplex.
Hoe zit dat met het stemrecht van iemand die enkel een garage (60/1000) heeft?
Moeten die ook aanwezig zijn op de AV en kunnen zij ook stemmen? Voor welke beslissingen is hun stem noodzakelijk?
Ik vind hierover niets terug in onze statuten tenzij dat er een 'VME parking-en garagecomplex' bestaat en een 'VME gebouw' maar op de AV zie ik enkel ME van het gebouw.
Met dank voor een reactie.
Mvg/Geert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 11 okt 2017 18:18

als er 2x /1000 is vermeld zijn het deelverenigingen ( wat kan) en stemmen ze volgens mij alleen voor de garages.
In twee andere VME is het in een VME een aparte zelfs met aparte syndicus en de andere een deel van de VME maar aparte rekening / kosten

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#3 , 17 okt 2017 14:18

bij ons is alles in handen van dezelfde syndicus en alles staat op 1 rekening, het gebouwencomplex vertegenwoordigt 90% en de garages 10%.
Het totaalbedrag voor bv. de verzekering wordt verdeeld op 90% en 10% en beide bedragen worden dan resp. verdeeld per 1000sten.
Deze berekeningen lijken me correct maar ik vraag me af wanneer welke ME over iets kan/moet meestemmen.
Ik ga er van uit dat iemand met enkel 1 garage en geen appartement niet over het gebouwencomplex moet stemmen maar misschien wel over de keuze van een nieuwe syndicus?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 17 okt 2017 14:27

Goede middag,

In ons gebouw zijn de 1000sten verdeeld onder x/1000 voor gebouw en x/1000 voor garagecomplex.
Hoe zit dat met het stemrecht van iemand die enkel een garage (60/1000) heeft?
Moeten die ook aanwezig zijn op de AV en kunnen zij ook stemmen? Voor welke beslissingen is hun stem noodzakelijk?
Ik vind hierover niets terug in onze statuten tenzij dat er een 'VME parking-en garagecomplex' bestaat en een 'VME gebouw' maar op de AV zie ik enkel ME van het gebouw.
Met dank voor een reactie.
Mvg/Geert
Niemand "moet" op de AV aanwezig zijn.
Het is vanzelfsprekend dat de eigenaars van enkel een garage aanwezig mogen zijn en uitgenodigd moeten worden.
Zij moeten kunnen meestemmen over alle punten die voor gevolg hebben dat ze er mee moeten voor betalen.
Men kan hen geen kosten opdringen waarover ze niet hebben mogen meestemmen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

gvd111
Topic Starter
Berichten: 164

#5 , 17 okt 2017 21:59

oké hartelijk dank voor de duidelijke info.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”