Takken van boom verplicht te snoeien?

V4F
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Takken van boom verplicht te snoeien?

#1 , 09 okt 2017 19:02

hallo,

even kort toelichten:

- mijn woning staat er al 30 jaar, alle bomen eveneens... en bomen staan allen op >2 meter van elke perceelsgrens
- naast mijn woning is altijd al 'gazon' geweest of braakliggende grond
- een oude/hoge naaldboom heeft zich op pakweg 2.5m hoogte gesplitst, waardoor de stam nu een Y-vorm heeft; de 2e 'stam' groeit diagonaal en dus over het perceel naast het onze
- op het stukje aan de straatkant heeft men nu gebouwd (eigenaar van perceel heeft dit stuk verkocht aan een ontwikkelaar)
- nu komen de huurders van het nieuwe gebouw af en toe wel eens morren over het feit dat die naaldboom naalden en totsen verliest in hun voortuin, alsook dat die tak/stam over gans hun voortuin hangt en kort bij hun gevel/ramen; voorlopig allemaal heel vriendelijk en beleefd; zij keren de naalden vaak bijeen en terug op mijn perceel, wat eigenlijk ook niet mag... maar ik mekker er niet over

Achtergrond: de voorbije 30-40 jaar heeft niémand ooit iets gezegd over die boom... tijdens het bouwen van het gebouw heeft niémand iets gezegd of gevraagd over die tak (hoewel ze andere bomen wel gesnoeid hebben om te kunnen bouwen; aannemer of bouwheer heeft nooit iets gezegd/gevraagd, doch gewoon gedaan, zoals in mijn PS; soit, dat is naast de kwestie); tijdens het afwerken van het huis en aanleggen van de tuin, niemand iets gezegd. De huurders zijn komen kijken voor ze tekenden; die zijn enkele keren komen kijken tijdens de bouw, ook niets gezegd of gevraagd over die boom. Ik vind het een beetje alsof je een huis koopt naast het vliegveld van Zaventem en na 4 weken klacht indient omdat er vliegtuigen over uw huis vliegen, of een hotelkamer boeken in hotel 'De Pits' met uitzicht op circuit, maar aan de receptie uw geld terugvragen omdat er een ganse dag luide moto's voorbij vlamden....

Hadden de metsers nu gevraagd: 'mijnheer, er zitten een paar takken éigenlijk in onze weg om dit gebouwke te kunnen zetten, mogen wij die aub afzagen?', zou ik gewoon 'ja' gezegd hebben :-S

Indien de buren vragen of ZIJ die overhangende tak op eigen kosten mogen kappen, voor mij geen probleem... als alle inwoners samenleggen, is de kost zeker aanvaarbaar, want dat bedrag zou ik liever niet ophoesten. Van mij mag in principe gans de boom weg (geen idee wat de gemeente gaat zeggen), maar ik ben zeker niet van plan het initiatief te nemen omdat die boom mij geen enkel nadeel bezorgt, integendeel.

Anyway: als buren vragende partij zijn om die tak (is niet de hoofdstam!) te laten afzagen, kunnen ze mij verplichten om dat op MIJN kosten te laten doen? (zoals ik zei, van mij mogen ze het zelf doen, maar ik kan/wil het niet betalen)


louter als PS: nog grappiger (ahum): tijdens de bouw hebben de metsers zelfs bijna 20 meter van mijn (correct geplaatste) haag uitgegraven en weggevoerd... zonder iets te zeggen of vragen; ik kwam op een avond thuis en alles was weg. 'Haja, anders konden we die muur niet metsen hé.. we dachten dat dat wel ok was' ; dat waren geen leuke gesprekken met de aannemer en bouwheer toen.... maar aangezien de uiteindelijke huurders hier niks mee te maken hebben/hadden, wil ik dat nu ook niet als argument proberen te gebruiken

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 09 okt 2017 20:08

Het is uw boom en dus ook uw takken.
U bent daarvoor verantwoordelijk.
Veldwetboek is daarover zeer duidelijk.

PS nog net in het nieuws geweest heeft de eigenaar ( met dwangsommen) iets van €800.000 gekost - zal azelfs zijn woning moeten verkopen want beslag gelegd.
https://www.boerenbond.be/kenniscentrum ... en-snoeien


Art. 36. De nabuur kan de rooiing eisen van bomen, hagen, heesters en struiken die op een kortere afstand geplant zijn dan de wet bepaalt.

Art. 36bis. <W 12-07-1976, art. 1> Op vordering van het college van burgemeester en schepenen of van iedere belanghebbende beveelt de rechtbank de rooiing van de aanplanting die met overtreding van artikel 35bis, § 5, van dit Wetboek is gedaan of behouden.
Het vonnis beveelt dat, indien de rooiing niet binnen de gestelde tijd is geschied, de gemeente of de eiser voor de tenuitvoerlegging zullen zorgen op kosten en voor risico van de overtreder.

Art. 37. Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.


Als de haag van u was en dus niet op de scheiding stond hadden ze daar af moeten blijven. Staat ook duidelijk in de wet.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1886100730

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”