Eigenaar leegstaande woning achterhalen voor herstellingswerken

kenn
Topic Starter
Berichten: 6

Eigenaar leegstaande woning achterhalen voor herstellingswerken

#1 , 09 okt 2017 15:50

Hallo

Wegens waterinsijpeling in de kelder heb ik een riool firma een camera inspectie laten doen in het putje op onze koer.
Onze riolering is een gemeenschappelijke met de buur aangezien dit vroeger één woning was.
Bij de camera inspectie naar de buren toe, bleek hun riolering onder hun koer in zeer slechte staat.
De firma zou toegang tot hun terrein moeten krijgen om verder te kunnen onderzoeken naar de gebreken en vanwaar het water in onze kelder komt.
Mogelijk zou daar scheuren en verzakingen zijn in riool aflopen en moet dit van daaruit worden hersteld om verdere gevolg schade te voorkomen.

Het probleem:

Het pand waar de camera inspectie zou moeten plaats vinden en waar de mogelijke schade zich situeert staat meer dan een jaar verwaarloosd leeg (=oud huis).
Wij hebben deze buren niet gekend omdat wij er wonen sinds mei 2016. De buren zijn ineens onverwachts verhuist om half twee s'nachts in juni 2016, sindsdien staat het leeg.

We hebben navraag gedaan op het gemeente huis (via mail) bij de dienst Ruimtelijke ordening.
Deze hebben mij de naam van de eigenaar bezorgt (uittreksel van het kadaster).

Maar de eigenaar woont er niet meer sinds 2013 en is overleden in januari 2016.
Dit weten wij, omdat wij enkele maanden geleden een brief hebben gekregen van een notaris die belast is met de nalatenschap van de wettelijke eigenaar van dat pand die is overleden. Die notaris vroeg ons of dat pand nog bewoond was en is op zoek naar de erfgenamen van dat pand. Ook die notaris heeft niet meer gegevens buiten de naam van de officiële eigenaar die staat in het kadaster die is overleden.


Nu is mijn vraag:

Wat kunnen wij ondernemen om de oorzaak van de waterinsijpeling in de kelder te laten vaststellen in dat pand?
Hoe kunnen wij te weten komen wie daar nog gewoond heeft tot juni 2016, want dit is heel vreemd.
Wij denken dat nog iemand daar een sleutel van heeft omdat soms de brievenbus nog wordt leeg gemaakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 09 okt 2017 22:39

Normaal kan de notaris toch achter de erfgenamen komen o.a. via het RijksRegister.
Controle via adres wie er vroeger heeft gewoond. Indien voor invoering van het RR dan zal het de (micro)fiche van gemeente moeten zijn.
Werden in de jaren 60 en 70 gratis gedaan door een Amerikaans Kerkgenootschap voor elke gemeente die hun toelating gaf om al hun registers te fotograferen. Gemeente kreeg dan de microfiches.

Als de brievenbus wordt leeggemaakt ... misschien eens een briefje erin met de vraag om aan te bellen bij u of u te telefoneren.

kenn
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 09 okt 2017 23:02

Ik heb vandaag een briefje in de bus gedaan, met de vermelding om ons te contacteren en de reden.
Ook heb ik een aangetekend schrijven op gestuurd met dezelfde brief. In de hoop dat ze om de zoveel weken hun bus komen leegmaken.

Ik heb wel een naam van de persoon dat daar heeft gewoond omdat de postbode zich af en toe vergist met 1 en 1A. En dat is niet de naam van de officiële eigenaar.
Maar buiten de naam heb ik geen contact gegevens. Ik heb ze wel kunnen terug vinden op Facebook en haar profiel foto herkend van't zien maar via deze lukt het mij niet om reactie te krijgen of in contact te treden.

Reclame

kenn
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 09 okt 2017 23:09

Ik heb nog navraag gedaan bij die notaris die belast is met de nalatenschap van de officiële overleden eigenaar. Die weet alleen maar de naam van de eigenaar uit het kadaster door te sturen en de erfgenamen ervan heeft ze tot op heden nog niet kunnen identificeren. Over de mensen die er tot vorig jaar woonden is niets bekend.

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 09 okt 2017 23:56

Die mensen staan toch geregistreerd op dat adres dus kan de notaris die perfect opvragen (tegen betaling) bij de gemeente.
Natuurlijk is die notaris niet uw notaris ....en zal hij voor u niets willen doen.
Als er geen erfgenamen gekend zijn is de vrederechter het aanspreekpunt.
Vraag eens aan de notaris of hij de zaak aan de vrederechter heeft overgemaakt?
Indien niet is hij zeker nog aan het zoeken of al gevonden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 10 okt 2017 09:16

Ook heb ik een aangetekend schrijven op gestuurd met dezelfde brief.
Tegen dat ze de bus leegmaken en dat briefje van de postbode ivm dat AS zullen vinden, is, die, brief al lang door B-post naar afzender teruggezonden. Je moet een kopie van dat AS ook via de gewone post verzenden. Die kopie zullen ze dan in de brievenbus vinden.

kenn
Topic Starter
Berichten: 6

#7 , 18 okt 2017 13:59

Notaris mailt niet meer terug.

Ik heb een kopie, die ik ook met het aangetekend schrijven had opgestuurd, ook in de brievenbus gestoken.
Maar die brievenbus is nog altijd niet leeg gemaakt. Het aangetekend schrijven werd nog op dat adres aangeboden, geen postforwarding dus. Blijft nog een week bij de post liggen nu.

Sinds twee weken wacht ik ook nog op antwoord van de verzekering. Weet niet wat die gaan zeggen of voorstellen.

Als ik de (ex)bewoners niet kan bereiken, wat zouden de volgende stappen kunnen zijn dat ik kan ondernemen?

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 okt 2017 17:49

ik zou nog eens durven proberen om eind november terug te gaan naar de gemeente, tegen dan beschikken zij normaal over de eigenaarsgegevens van een meer recentere datum. Als ze u die de vorige keer mee gaven, dan de volgende keer ook zeker :P (normaal mogen ze dat niet...)

kenn
Topic Starter
Berichten: 6

#9 , 21 okt 2017 20:53

ik zou nog eens durven proberen om eind november terug te gaan naar de gemeente, tegen dan beschikken zij normaal over de eigenaarsgegevens van een meer recentere datum. Als ze u die de vorige keer mee gaven, dan de volgende keer ook zeker :P (normaal mogen ze dat niet...)
Ok dank u voor uw reactie.
Zal daar eind volgende maand nog eens proberen te informeren.

Ondertussen hebben ze hun brievenbus komen leegmaken in de week. Ze hebben mijn brief maar doen de moeite niet om te reageren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 22 okt 2017 09:39

Ze hebben mijn brief maar doen de moeite niet om te reageren.
Tenzij ze de hele inhoud van die brievenbus onmiddellijk bij het oud papier smijten
Toen ik destijds het beheer deed van zo"n 1500 gebouwen, gebeurde het regelmatig dat ik een hoop post achter de voordeur vond van één al maanden leegstaand pand. Die schoof gewoon aan de kant met mijn voet zonder er in te kijken. Had al een paar maal met een luizenplaag gezeten door het bezoeken aan totaal vervuilde huizen, en wilde dat liever niet meer.
De post, en al de rest, werd dan opgeruimd door een aannemer, na industriële ontsmetting, en gewoon op de container geworpen.
In den beginne deed ik nog de moeite de post te sorteren, later gewoon alles weg.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”