Bovenbuur verkoopt

Koen VR
Topic Starter

Bovenbuur verkoopt

#1 , 12 mar 2006 20:50

De eigenaar van het appartement boven mij verkoopt plots zijn appartement, zonder mijn medeweten...

Het gaat hier om een gebouw met meerdere appartementen.
Ik ben eigenaar van alle appartementen, behalve dat ?ne appartement.
Mijn bovenbuur heeft dat appartement al jaren laten verkrotten en staat de laatste 4 jaar al leeg. Ik zag die man ook nooit en wij hebben ook nooit samengezeten in een alg. vergadering en een syndicus was er ook niet.

Ik heb zelf al eens gebeld naar het immobilienkantoor waar het app. te koop staat, maar groot was mijn verbazing toen die man aan de andere kant van de telefoon mij vertelde dat het appartement + traphal en kelder allemaal verkocht worden terwijl ik de eigenaar ben van de kelder en de traphal in mede-eigenschap is waarvan grotendeels 720/1000 eigendom door mij!

Ik heb dat immobili?nkantoor verteld dat dit niet klopt (wat bewezen kan worden met de akte) maar dat kantoor trekt zich daar niks van aan... en ook de verkoper niet... Die wil blijkbaar zo snel mogelijk van dat appartement vanaf geraken en de koper "in't zak zetten"

Is er enige manier om potenti?le kopers te waarschuwen voor deze smerige gang van zaken? want ik zie het al gebeuren dat ik de na?eve nieuwe eigenaar moet gaan inlichten over het feit dat hij int zak gezet is, en ik en hij met de miserie zit!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Ratione Legis
Berichten: 76

#2 , 18 mar 2006 17:37

Vraag eens wie de notaris is die de koop zal verlijden, contacteer hem en breng hem op de hoogte van de situatie. Zo komt de koper achteraf niet voor een voldongen feit te staan.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#3 , 23 mar 2006 00:39

Bestaat een basisakte ?

Reclame

Koen VR
Berichten: 30

#4 , 28 mar 2006 12:19

een basisakte is er en deze is heel duidelijk (net als de verkoopakte trouwens) over wat aan wie toebehoort.

Als ik het goed doorheb, kan ik de notaris raadplegen die de verkoop afhandelt, en hem vragen erop te letten dat de verkoop eerlijk zal verlopen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#5 , 29 mar 2006 10:32

Opgelet ... de notaris moet een bericht sturen naar de syndicus en er is geen syndicus.

Houd dus DRINGEND een AV waarbij een syndicus wordt aangesteld met als opdracht de organisatie van de Vreneiging van Mede-eigenaars te regelen.

Als U uw rechten 100% wil beschermen is een aanstelling van een professionele syndicus wenselijk. Anders komt U in een vervelende patsituatie terecht.

Zo de 2de eigenaar dit niet wil kan U een verzoekschrift indienen bij de rechter. U kan korte termijnen gebruiken gezien de nakende verkoop.

Stuur een afschrift van de brieven aan de notaris.

Hoe staat het met de jaarlijkse afrekening? Wie stelt ze op? Betaalt de 2de eigenaar?

Groetjes,

Luc

Koen VR
Berichten: 30

#6 , 29 mar 2006 12:25

er is inderdaad geen syndicus en ook gene rgelement van mede-eigendom: In de basisakte staat vermeld dat gezien de beperkte privatieve en gemeenschappelijke kavels en de eenvoud van de akte geen reglement van mede-eigendom werd opgesteld en er geen syndicus werd aangesteld. Alle afspraken dienen in onderling overleg met de mede-eigenaars te gebeuren.
Ik heb mijn notaris hierover al eens geinformeerd (of dit wel wettelijk is) en deze zegt me dat dit volstrekt legaal is. Ik heb dus enkel een heel duidelijke basisakte.

Een jaarlijkse afrekening is er ook niet. De electriciteitsrekening van die twee lampen in de traphal zijn niet echt doorslaggevend...

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 29 mar 2006 12:37

Dan is artikel 577-2 BW van toepassing.

Met onder andere:
? 5. De mede?igenaar heeft recht op het gebruik en het genot van de gemeenschappelijke zaak, overeenkomstig haar bestemming en in zover zulks met het recht van zijn deelgenoten verenigbaar is.

Daden tot behoud van het goed en daden van voorlopig beheer kan hij wettig verrichten.
Groetjes,

Luc

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”