afscheiding tussen ons perceel en de buur

nieuwbuur
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

afscheiding tussen ons perceel en de buur

#1 , 08 okt 2017 18:59

Enkele jaren geleden kochten wij een stuk bouwgrond. Recent hebben we hierop een nieuwe woning opgetrokken.
Voor we met de bouw begonnen heb ik nog extra het stuk grond nagemeten en kwam ik tot de ontdekking dar de haag die de scheiding maakt tussen mijn buur en onszelf achteraan net naast de scheiding om schuinweg vooraan over de perceelgrens uit te komen.
ik heb de buur hier attent op gemaakt die dit eerst betwijfelde, maar nadat we gezamenlijk gemeten hebben moest hij toegeven dat zijn haag vooraan op mijn perceel staat en nergens op de wettelijke 50 cm staat.
Nu mijn bouw klaar is en ik nu wel verwacht dat hij zich in regel zou stellen en zijn haag uitdoen, hadden we voorgesteld om een scheiding in kunststofpanelen in gedeelde kost te plaatsen.
bij de laatste afspraak verwacht hij plots dat ik de haag en het uitdoen van de haag zou vergoeden en hij niet echt zijn haag wil wegdoen.

mijn vraag:
op welke manier, zonder me in dure gerechtskosten te storten, kan ik mijn buurman dwingen zijn "onreglementaire" haag uit te doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 08 okt 2017 19:09

Indien de buur de haag niet verwijderd zal je naar de vrederechter moeten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 08 okt 2017 21:26

Strikt genomen doe je wat je wil met wat er op jouw perceel groeit. Dat is van jou. dus de haag die op jouw terrein staat, mag je verwijderen. Buurman kan daar niets tegen doen. Let wel: enkel het gedeelte dat effectief op jouw grond staat.

Reclame

nieuwbuur
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 okt 2017 20:36

ok, maar dat brengt natuurlijk niet veel bij, als ik maar een gedeelte kan weghalen kan ik maar een halve afsluiting opnieuw plaatsen :-)

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 okt 2017 11:22

wie heeft dat gemeten? Een landmeter toch mag ik hopen?

nieuwbuur
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 okt 2017 22:21

neen,
als ingenieur kan ik perfect de opmetingen herdoen die op plan staan,..alleen ben ik niet beedigd

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 24 okt 2017 08:44

Die haag stond er toen jij de grond kocht... Met de vorige eigenaar was misschien een gemeenschappelijke haag overeengekomen of werd ze in feite als gemeenschappelijk beschouwd ? Wie onderhoudt de haag nu langs uw kant ?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”