vergoeding syndicus mede-eigenaar

robertdecaster
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vergoeding syndicus mede-eigenaar

#1 , 06 okt 2017 14:56

Ik beheer een flatgebouw van zes appartementen en vervul dus de werkzaalheden van een syndicus. Welke vergoeding mag ik hiervoor vragen aan de mede-eigenaars per jaar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 okt 2017 15:36

Dat moet u met de mede-eigenaars overeenkomen.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 06 okt 2017 15:55

Ik doe dat gratis mits betaling van mijn onkosten (postzegels, briefpapier en printerkosten, telefoonkosten, enz...)
De mede-eigenaars geven me bij iedere AV een goede fles wijn voor het werk. Er zijn 3 appartementen.
Als je de betaling vraagt van uw werkuren, zal je een ondernemingsnummer moeten aanvragen.

Reclame

adsummam
Berichten: 581

#4 , 09 okt 2017 16:05

Aansluitend op # 3 :

Zodra u een vergoeding ontvangt bent u zelfstandige in bijberoep, hoort u zelf de B.A. syndicus te dragen en valt u onder de gewone regelgeving :

https://www.unizo.be/starters/advies/we ... lfstandige


U zal ons opmerken dat gezien de eerder geringe bedragen die u zal ontvangen, u er in vele gevallen vrijgesteld van kan worden effectieve betalingen te doen.

Correct, maar de informatie erover is beperkt, tegenstrijdig en moeilijk te vinden.

Zoals hoger gesuggereerd is de betere oplossing een syndicuscontract ”om niet” met terugbetaling van gemaakte onkosten.


Gepensioneerd maar niet out : http://www.standaard.be/cnt/dmf20160401_02214924
(betaalmuur)


09102017

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”