Gemeenschappelijke tuin vs hond

WrittenByGod_
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijke tuin vs hond

#1 , 04 okt 2017 13:40

Beste allen

Ik woon sinds kort met mijn puppy op een appartement die ik zelf gekocht heb.
Er is een gemeenschappelijke tuin en ik dacht, oh leuk, dan kunnen we daar spelen en daar kan hij daar ook zijn behoefte doen.
Nu heb ik een buur die daar moeilijk over doet, over de hond in de tuin (spelen of behoefte, beide).

Ik begrijp dat het voor sommige mensen niet zo evident is dat er een hondje in de tuin loopt en daar plast maar toch heb ik evenveel recht om daar te zijn als hij, denk ik dan. Als hij de grote behoefte in de tuin zou doen, zou ik dat zeker opruimen want dat is helemaal niet netjes! Pipi is moeilijker weg te krijgen in een grasveldje.

Kan mijn hond de volledige toegang tot de tuin geweigerd worden?
En is er een mogelijkheid dat ik in dat geval mijn "440/10000" opeis om wel een plekje te hebben voor mijn hond?

Ik laat ze sowieso regelmatig uit langs de straat en in het park. Maar ik zit een beetje met die gemeenschappelijke tuin in mijn maag die dan toch niet zo gemeenschappelijk is. Als ik er niet in mag, dan hoef ik ook niet mee te betalen voor de kosten denk ik dan...

Huisdieren zijn toegelaten in het gebouw maar ze mogen geen hinder veroorzaken. Is een plasje in het gras en een opgeruimd kakje dan hinder?

Alvast bedankt!

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 okt 2017 15:52

Is een plasje in het gras en een opgeruimd kakje dan hinder?
Ja, dit is hinder. Als er een familie is met kleine kindjes die ook in de tuin spelen, dan begrijp je toch dat het niet leuk is als deze kindjes met natte sokjes of voetjes terug binnen komen omdat ze in het plasje van uw puppie gelopen hebben? Ook als je de grote boodschap opruimt, is het mogelijk dat er nog bepaalde resten in het gras achterblijven, waar kinderen doorkruipen of in trappen. Als de hond ook regelmatig in de tuin urineert, zal uiteindelijk ook het gras daar onder lijden (rost worden). Dus hoe je het ook draait of keert, het kan als overlast bekeken worden.

Je zegt dat je evenveel recht hebt als de anderen om daar te zijn, en dat klopt, maar jij wil nog iets meer dan daar enkel "zijn": namelijk dat je de tuin mag gebruiken om uw hondje uit te laten. Da's dus een héél andere discussie dan "je mag er zijn".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#3 , 04 okt 2017 15:57

Gebruik van een gemeenschappelijke tuin houdt niet de functie van toilet in. Maw: je kan er wel met je hond rondwandelen (in principe zal dat zelfs aan de leiband moeten, want technisch gezien kan er ook een medebewoner met een kindje of een hondje rondwandelen. Als honde-eigenaar moet je steeds in staat zijn je hond onder controle te houden (en dat kan alleen aan een leiband) nu is dat misschien nog geen probleem, (want nog een puppy). Maar later moet je je hond aan de leiband houden. Gebruik van de tuin om "plasjes te doen" is een extra last die jij op de tuin zou leggen. Je mag gebruik maken van de tuin op een normale manier.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#4 , 04 okt 2017 17:28

Neen, ik vind het geen hinder tov de andere bewoners.
De vogeltjes poepen en kakken ook in die tuin.
Persoonlijk zou ik me totaal niet aantrekken om wat die ene bewoner zegt.
Is waarschijnlijk gewoon een hondenhater.
Ieder heeft volgens mij het recht om een gemeenschappelijke tuin te gebruiken naargelang eigen behoeftes.
Moet hij er maar werk van maken en ermee verder gaan.
Er staat toch ook nergens beschreven dat je uw hondje er NIET mag uitlaten?

eylis
Berichten: 8840

#5 , 04 okt 2017 19:52

tira, het gaat hier niet over wat je er zelf van vindt (opinie) maar wat formeel geldt: en honden laten plassen in de tuin hoort niet bij de gebruikelijke zaken die je kan doen in een gemeenschappelijke tuin. Want dat zou betekenen dat élke bewoner van het blok zijn hond zou mogen laten plassen in de tuin. Ruik je 'm al? Of beter nog: voel je het gazon al soppen als je er door wandelt....

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 04 okt 2017 20:06

U gebruikt een gemeen deel als een privatief en dat mag niet.
Het us zoals @Eylis heeft geschreven ..u belast het gemene deel met zaken waarvoor het niet dient.
Beschouw die gemene tuin als een park...daar mag uw hond ook niet los lopen - en zijn gevoeg doen.

PS ik hoop dat u een '(familiale) verzekering hebt.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 04 okt 2017 20:21

Stel de vraag op de volgende AV.

tira00
Berichten: 929

#8 , 04 okt 2017 21:05

tira, het gaat hier niet over wat je er zelf van vindt (opinie) maar wat formeel geldt: en honden laten plassen in de tuin hoort niet bij de gebruikelijke zaken die je kan doen in een gemeenschappelijke tuin. Want dat zou betekenen dat élke bewoner van het blok zijn hond zou mogen laten plassen in de tuin. Ruik je 'm al? Of beter nog: voel je het gazon al soppen als je er door wandelt....
Maar waar staat "uw opinie" dan beschreven?

En jawel, ik ken genoeg appartementen met een gemeenschappelijke tuin, waar er verschillende eigenaars honden hebben, die hem gebruiken om hun honden uit te laten of te laten rennen.
Als er verschillende eigenaren honden hebben sta je natuurlijk wel sterker tegen zo'n hondenhater.
Ps: u weet het misschien niet,maar een hond plast echt niet constant hoor :roll:

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 05 okt 2017 09:08

[quote="tira00"

En jawel, ik ken genoeg appartementen met een gemeenschappelijke tuin, waar er verschillende eigenaars honden hebben, die hem gebruiken om hun honden uit te laten of te laten rennen.
Als er verschillende eigenaren honden hebben sta je natuurlijk wel sterker tegen zo'n hondenhater.
Ps: u weet het misschien niet,maar een hond plast echt niet constant hoor :roll:[/quote]

En zo word je hondenhater... :evil:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

tira00
Berichten: 929

#10 , 05 okt 2017 09:29

[quote="tira00"


En zo word je hondenhater... :evil:
En katten-hater en vogeltjes-hater en egeltjes-hater en Lieveheersbeestjes-hater en ringworm-hater.....
Allemaal tuin-plassers en poepers

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 okt 2017 09:40

Appartementsbewoners met honden zijn heel dikwijls asociale lui, die menen omdat een of ander erg betwistbaar rechtsgebruik anderen opscheept met alle negatieve gevolgen vandien, met niet-hondbezitters de vloer te kunnen aanvegen door hun oncontroleerbare beesten overal hun gezondheidsbedreigend gevoeg te laten doen.
De vergelijking die tira00 maakt met "wilde" vogeltjes slaat natuurlijk nergens op. Je kan dan evengoed een vergelijking maken met vrijzwevende eencelligen.
De eigenaar van een hond wordt meestal enkel gedoogd in appartementsgebouwen. Hij moet het niet erger maken door doelbewust het welzijn (incl. gezondheid) van zijn medebewoners te verpesten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 okt 2017 09:56

Persoonlijk vind ik het niet kunnen om een hond in een appartement te hebben.

Ik woon in een woonhuis met tuin en mijn 2 naaste buren hebben een hond, de ene een schaper en de andere een kleine hond, en wie zegt dat je daar geen last van heeft is een leugenaar, die blaffen te pas en te onpas.

Een hond kan zeer braaf zijn maar een propere hond dit bestaat niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tira00
Berichten: 929

#13 , 05 okt 2017 10:13

Beste WrittenByGod,
ik denk dat u best ergens anders raad gaat vragen.
Hier wordt enkel gereageerd door vooringenomen hondenhaters, die vooral hun eigen opinie rond bazuinen.
Laat u vooral niet puchen door die ene bewoner,
U hebt ook betaalt voor uw stukje tuin.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 05 okt 2017 10:55

vooringenomen hondenhaters
Ja, hoor. Ik ben echt een hondehater. Ik heb héél mijn jeugd een hond gehad (niet altijd dezelfde, uiteraard) en mijn ouders hebben er nog steeds één. Kijk dus een beetje uit voor u mensen blindelings "hondenhater" noemt. U reageert hier veel te emotioneel op het onderwerp om echt correct te antwoorden.
Laat u vooral niet puchen door die ene bewoner.
Die éne bewoner heeft echter wel gelijk. De tuin is geen hondentoilet. De hond mag er gerust rondlopen (eventueel aan de leiband als er andere honden / kinderen /... aanwezig zijn), maar zijn gevoeg doen in die tuin kan in principe niet.
U hebt ook betaalt voor uw stukje tuin.
Hij betaalt ook voor een stukje van de gemeenschappelijke trappenhal. Dan mag die hond daar volgens jou ook plassen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#15 , 05 okt 2017 11:03

dus als we de lijn doortrekken tira vindt u het ook ok als de medebewoners de tuin gebruiken om er zelf in te urineren?

dat gaat daar plezant worden

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”