gedwongen mede-eigendom

Peter S
Topic Starter

gedwongen mede-eigendom

#1 , 12 mar 2006 20:25

Volgend probleem stelt zich:

Ik heb enkele jaren geleden een appartement + handelspand gekocht waarboven zich nog een appartement bevind. Vermits dit vroeger ??n geheel was en na faillisement uiteengetrokken werd in twee delen en ook in twee delen verkocht werd, rijzen volgende problemen:
De gehele benedenverdieping is volledig mijn privaat bezit, volgens de basisakte, behalve de trap naar het app. op de eerste verdieping, welke in gedwongen onverdeeldheid is (en voor 70% mijn eigendom). Die trap komt echter uit midden in het handelspand, op ongeveer 8meter van de voorgevel. Na het faillisement heeft de curator enkele gyproc wanden geplaatst van aan de traphal naar een deur vooraan. Er werd dus in feite een gang gecre?rd. Nu is hiervan niks terug te vinden in de basisakte en de verkoopakte... De basisakte en verkoopakte vermelden geen gang.

Nu beweert de eigenaar van app. boven dat die "nieuwe" gang volledig van hem is en ik daar geen eigenaar van ben, terwijl die gang nog niet eens beschreven staat in ??n van de aktes. Zwart op wit ben ik dan toch eigenaar van die gang en dien ik toch enkel de eigenaar van boven toegang te verlenen tot zijn app.? Ik kan toch zelfs deze gyproc constructie verwijderen, mits ik de eigenaar van bovenste app. een vrije doorgang geef naar zijn app?

Hetzelfde probleem stelt zich met gas en electriciteit. Zowel gas en electriciteitsmeter staan op mijn eigendom, voor app. boven is geen aansluiting meer na de scheiding. Zowel gasmaatschappij en electriciteitsmij willen geen meter zetten op het eerste verdiep, en ik weiger ook om die meter op mijn eigendom te laten zetten (wat volgens electriciteitsmij ook niet mag: de meter mag niet op andermans eigendom gezet worden)

De eigenaar van app. boven probeert nu toch achter mijn rug leidingen te trekken... Hoe hou ik hem tegen (als ik al dat recht heb om hem tegen te houden)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 12 mar 2006 21:01

Art. 577-4.?1.De basisakte en het reglement van mede?igendom moeten het voorwerp zijn van een authentieke akte...Het reglement van mede?igendom moet bevatten:1?.de beschrijving van de rechten en plichten van iedere mede?igenaar betreffende de privatieve en de gemeenschappelijke gedeelten...(Burgerlijk Wetboek).

Beide akten zijn bindend en in rechte AFDWINGBAAR.

Gast
Topic Starter

#3 , 13 mar 2006 21:16

Probleem is dat er geen reglement van mede?igendom is:

In de basisakte staat vermeld:

"Gezien de eenvoudige aard wat betreft de mede?igendom en het beperkt aantal privatieve kavels en eigenaars, wordt dit gebouw echter uitgesloten van het toepassingsgebied van de wet van dertig juni 1994 betreffende de mede?igendom
Aldus ontstaat thans geen vereniging met rechtspersoonlijkheid betreffende dit gebouw en wordt er geen uitgebreide basisakte met reglement van mede?igendom opgesteld, en wordt er evenmin een syndicus aangeduid.
De toekomstige eigenaars zullen wel gezamenlijk dienen te beraadslagen over alle aangelegenheden welke hen noodgedwongen tesamen aanbelangen?


Vermits dit er niet is, maar in de basisakte wel duidelijk staat vermeld wat mijn, zijn en gemeenschappelijk bezit is, is de basisakte toch bindend en mag er toch niet efgweken worden van deze akte?

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 13 mar 2006 21:53

Art. 577.3 ...Ieder gebouw...waarop die beginselen van toepassing zijn, MOET worden beheerst door een basisakte EN een reglement van mede?igendom.Bij ontstentenis...worden de gedeelten van gebouwen of gronden die tot het gebruik van alle mede?igenaars of van enkelen onder hen bestemd zijn, geacht gemeenschappelijk te zijn.(Burgerlijk Wetboek)

Peter S
Topic Starter

#5 , 14 mar 2006 12:33

Ik heb mijn notaris eens geraadpleegd over deze zaak en het blijkt wel degelijk de basisakte te zijn die bindend is: Daarin staat zwart op wit vermeld wat ieders toebehoort. Ik ben wel verplicht om de andere eigenaar toegang te verlenen, maar ik heb het recht om die gang eventueel te verleggen, of om daarin nog andere deuren te plaatsen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”