overlast door vogeluitwerpselen

areslagae
Topic Starter
Berichten: 14

overlast door vogeluitwerpselen

#1 , 29 sep 2017 20:49

Beste leden van het forum,

Ik weet niet goed waar dit thuis hoort.

We zijn aan het bouwen. Er zitten regelmatig vogels op de kraan van de aannemer. Daardoor komen vogeluitwerpselen terecht bij de toekomstige buren. Dit is uiteraard niet fijn voor hen en ze zijn daarenboven bang dat deze uitwerpselen hun gevel zullen beschadigen (crepie).

De aannemer plaatst zijn kraan zoveel als mogelijk boven onze grond. Hij mag/kan de kraan uit veiligheidsoverwegingen echter niet vast zetten. Als de kraan niet kan meedraaien met de wind dan is het risico op omvallen groter. Het bovenstaande probleem lijkt dus onvermijdelijk. Het is mij niet duidelijk of de kraan effectief boven hun grond hangt of als de uitwerpselen daar terecht komen door de wind of tijdens het aan- en afvliegen.

* Heeft iemand tips om met deze situatie om te gaan?

* Zijn wij aansprakelijk voor eventuele schade?

Alvast bedankt voor de tips!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 sep 2017 20:56

Neen je bent nooit aansprakelijk voor vogels die vrij in de natuur hun behoefte mogen doen!!

De vrederechter kan daar ook niks over uitspreken.

wawww waar gaan we nu naar toe ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

areslagae
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 30 sep 2017 18:36

Daar kan ik inkomen.

Ik vind verschillende bronnen die stellen dat de arm van een kraan mag bewegen over het terrein van de buren (uiteraard niet een eventuele last). Ik vind echter de toepasselijke wetgeving. Kan iemand mij wijzen naar de correcte wettekst?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 sep 2017 19:52

Daar is geen wettekst die vogels verbied hun behoefte te doen in de vrije natuur.

Voor die kraan te plaatsen is er een toelating aangevraagd aan de gemeente en men heeft die gekregen, plus bouwvergunning.

Voor de openbare veiligheid moet deze toren kraan kunnen mee draaien met de wind of ze is niet stabiel meer met alle gevolge van dien.

Dus aanvraag gedaan en goedgekeurd van het schepen college, wat moet je nog meer hebben ????????????

De aannemer is verantwoordelijk voor schade aan derden, maar ik denk niet dat vogelpoep daar onder zit.

Als je buur een waterspuit neemt is dit er zo ervan af.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”