Betwisting perceelsgrens

gentenaar2017
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Betwisting perceelsgrens

#1 , 26 sep 2017 22:02

Hallo,

Wij gaan bouwen op een stuk grond dat we gekocht hebben. Hiervoor is er door de vorige eigenaar een opmeting door een beëdigd landmeter laten uitvoeren om de perceelgrens te bepalen. Uit die opmeting kwam naar boven dat de perceelgrens niet staat waar de buren denken dat dit zou zijn.

Aangezien de landmeter geen grenspaal kon kloppen op de plaats waar de grens lag (door de schutting van de buren) had hij dit enkele cm's ernaast geplaatst. De vorige eigenaar heeft dan op eigen houtje die grenspaal toch juist gezet.

Aangezien hij dit niet had moeten doen, en de buren hier terecht boos om waren (na wat aangetekende brieven heen en weer), hebben wij hem verplicht om de landmeter nogmaals te laten terugkomen om alles juist te zetten. De buren beweren dat tussen beide metingen langs de zijkant een verschil van 80cm zit, terwijl dit in werkelijkheid nog geen 2cm was. Na pogingen tot verzoening en wat goodwill van onzentwege werd uiteindelijk alles rustig.

Tot nu.. we zijn aan het bouwen en hebben gemerkt dat de scheiding achteraan ook fout staat. Ook dit wordt door de buren betwist en de beëdigde landmeter wordt door hun in twijfel getrokken.

Net als vorige keer weigeren ze echter zelf een landmeter aan te stellen om hun gelijk te halen. Volgens ons omdat ze weten dat ze geen gelijk hebben, volgens hen omdat ze niet op kosten gejaagd worden door ons.

In elk geval blijkt het na meerdere vruchteloze contacten een onmogelijke zaak om tot een verzoening te komen. Zeker nadat ik het advies kreeg "wat op je grond staat is van jou" waarna ik de buren heb geïnformeerd dat ik de groene draad ga wegnemen aangezien die op onze grond staat.

Ik kan toch niets anders dan vertrouwen op de opmetingen van de beëdigd landmeter?

En als we er vanuit gaan dat de groene draad de scheiding zou zijn (niet zo volgens landmeter) wat zijn dan mijn opties voor de omheining op de scheiding? Is het zo dat als je grond koopt dat voorgaande afspraken vervallen hieromtrent?

Graag jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 26 sep 2017 23:13

Bij betwisting is vrederechter bevoegd deze stelt een beëdigd (als gerechtsdeskundige) landmeter aan .
In alle andere gevallen is het een landmeter.
U kan buren vragen samen naar vrederechter te gaan quasi geen kost en beide betalen de aangestelde landmeter.
Wie heeft de palen achteraan weggehaald?

gentenaar2017
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 sep 2017 10:04

Bij betwisting is vrederechter bevoegd deze stelt een beëdigd (als gerechtsdeskundige) landmeter aan .
In alle andere gevallen is het een landmeter.
U kan buren vragen samen naar vrederechter te gaan quasi geen kost en beide betalen de aangestelde landmeter.
Wie heeft de palen achteraan weggehaald?
Geen idee wie de palen achteraan weggehaald heeft, als ze er al ooit gestaan hebben. Het stuk grond was niet bebouwd en het stuk achter ons werd enkel gebruikt als kippenweide.

Wil je zeggen dat de landmeter niet als beëidigd gezien wordt aangezien deze niet aangesteld is door een vrederechter? Ook al is deze landmeter beëidigd?

Is het dan van geen enkele waarde dat wij het stuk hebben laten opmeten en de grenzen die er nu staan tellen niet?

De buren wensen absoluut niet meer dan 0 EUR te spenderen, dus samen een landmeter aanstellen is ook geen optie

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 sep 2017 15:57

Als er tussen buren betwisting blijft bestaan is het de rechter die beslist waar de grens ligt, niet een beëdigd landmeter die door één van de partijen aangesteld werd. Het zou echt niet de eerste keer zijn dat de rechter (meestal na zelf een landmeter te hebben aangesteld) beslist dat de grens toch anders is dan door de door een partij aangestelde beëdigd landmeter eerst gezegd wordt.
Een door één partij aangestelde beëdigd landmeter stelt een eenzijdig verslag op. Hij hoort maar één partij.
Een gerechtsdeskundige hoort de twee partijen. Hij moet een voorverslag opstellen, waarop partijen opmerkingen kunnen maken. Daarna volgt het eindverslag waarbij de gerechtsdeskundige moet antwoorden op de opmerkingen van de partijen. En uiteindelijk beslist de rechter, die niet verplicht is het advies van de gerechtsdeskundige te volgen (meestal volgt hij dit wel).

gentenaar2017
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 sep 2017 16:28

Bedankt alvast voor jullie reacties, alleen zit ik nog met het probleem dat de metingen van de beëdigd landmeter volgens jullie niet zouden kunnen kloppen. Meten is toch weten? Je spreekt van één partij "horen" maar wij hebben niet gezegd waar de grens moet komen, hij heeft dat uitgemeten toch?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 sep 2017 16:35

Het gebeurt regelmatig dat n.a.v. een dergelijk geschil twee beëdigde landmeters tot verschillende conclusies komen.
Met 'horen' heb ik geprobeerd mij eenvoudig uit te drukken. Ik kan het ook anders zeggen: het verslag van een door één partij aangestelde deskundige is een eenzijdig verslag. Als dit betwist wordt zal de rechter doorgaans een deskundige aanstellen zodat een tegensprekelijk verslag wordt opgesteld. Hierdoor worden de rechten van de verdediging van de andere partij (meer) gewaarborgd dan bij een eenzijdig verslag.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 27 sep 2017 16:37

Het verslag van u beëdigd landmeter heeft weinig waarde voor de rechtbank, wat scorpioen schrijft klopt 100%.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gentenaar2017
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 sep 2017 17:26

En als het dan blijkt dat, worst case scenario, de landmeter die aangesteld wordt door de vrederechter een andere uitkomst heeft, kunnen wij dan iets verhalen op de landmeter die voor ons het verslag heeft opgemaakt?

Vind het echt vrij bizar dat we daar niets mee kunnen doen terwijl wij hem toch betaald hebben hiervoor. Dat hadden we dan eigenlijk helemaal niet hoeven te doen?

Franciscus
Berichten: 38601

#9 , 27 sep 2017 19:09

Ik dacht dat een landmeter een bepaalde afwijking in maten mag hebben ... kijk eens in het contract.
Ik dacht ..... ik heb niet nagekeken dacht 10%.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 27 sep 2017 19:41

Ik dacht dat een landmeter een bepaalde afwijking in maten mag hebben ... kijk eens in het contract.
Ik dacht ..... ik heb niet nagekeken dacht 10%.
10% is dat niet sterk overdreven, dat is een afwijking van 1m op 10m, zal eerder 0,10% zijn.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38601

#11 , 27 sep 2017 21:11

Nu wel opgezocht zou 1/20 niet mogen zijn want dan kan een herziening van de prijs gevraagd worden.

http://www.landmeters-experten.be/wat.html

http://www.elfri.be/rechtspraak/oppervl ... ankoopakte

gentenaar2017
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 28 sep 2017 12:54

Bedankt voor jullie reacties. Vind dit eigenlijk echt niet kunnen, wat is dan nog het nut van het aanstellen van een landmeter .. dan kan je beter meteen naar vredegerecht gaan. Wij kunnen er nu gewoon niet vanuit gaan dat wat de landmeter gemeten heeft klopt. Dus heeft het enkel geld gekost zonder meerwaarde.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 28 sep 2017 16:22

Jij denkt toch niet dat die vrederechter zijn botten zal aantrekken, de lintmeter uit zijn vrouw haar naaidoos zal nemen, en bij u komen meten? Die stelt gewoon een landmeter aan die je ook zal moeten betalen als je verliest, of uw buurman als die verliest, of beiden de helft als de bestaande meting klopt..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 sep 2017 16:28

En de vrager betaald die eerst op voorhand !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gentenaar2017
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 sep 2017 17:46

Jij denkt toch niet dat die vrederechter zijn botten zal aantrekken, de lintmeter uit zijn vrouw haar naaidoos zal nemen, en bij u komen meten? Die stelt gewoon een landmeter aan die je ook zal moeten betalen als je verliest, of uw buurman als die verliest, of beiden de helft als de bestaande meting klopt..
Neen als je goed leest heb ik het over het feit dat wij reeds 2x een landmeter hebben laten komen. Dus eigenlijk zouden die nooit voor zulke zaken moeten komen zonder dat dit vanuit de vrederechter opgelegd wordt, want nu hebben we blijkbaar voor niets die landmeter betaalt aangezien zijn resultaten geen enkele waarde hebben ...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”