ALGEMENE VERGADERING MEDEEIGENDOM

jupiter
Topic Starter
Berichten: 54

ALGEMENE VERGADERING MEDEEIGENDOM

#1 , 22 sep 2017 10:06

probleem : bij een aangekondigde bijzondere algemene vergadering wil een medeeigenaar een advokaat als raadsman medebrengen en die zelfs in zijn naam de vergadering laten toespreken. Kan dat zomaar als men er bovendien rekening dient mede te houden dat bewuste advokaat tot voor kort zelf medeeigenaar was en zelf betrokken was bij conflicten tussen medeeigenaars !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 22 sep 2017 11:08

Ja meebrengen mag. Ik zie het geregeld gebeuren.
Maar hij mag enkel zelf het woord nemen indien de AV dat toestaat.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jupiter
Topic Starter
Berichten: 54

#3 , 24 sep 2017 08:52

aan ASPERGER.
om mijn vraag te ondersteunen bij aanvang van de AV had ik graag geweten naar welke wettekst(en) en/of jurisprudentie ik kan verwijzen om aan de AV te vragen zich te verzetten tegen rechtstreekse tussenkomsten van de raadgever van een van de mede-eigenaars.
Dank bij voorbaat

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 24 sep 2017 11:12

Art. 577-6.
§ 1. Iedere eigenaar van een kavel is lid van de algemene vergadering en neemt deel
aan de beraadslagingen.

Deelnemen betekent actief interveniëren (=deelnemen aan de beraadslagingen). En dat is enkel voorbehouden aan de eigenaar zelf of zijn
gemandateerde wanneer hijzelf niet aanwezig kan zijn.
Een advocaat, of andere raadgever mag AANWEZIG zijn, maar niet deelnemen aan de beraadslagingen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 24 sep 2017 21:38

Wel als hij gemandateerd is. Maar dan moet hij natuurlijk over alles meepraten en over alles stemmen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”