Kleine VME met veel problemen

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

Kleine VME met veel problemen

#1 , 21 sep 2017 20:40

In 2012 kocht ik een appartement in een gebouw met drie appartementen en drie eigenaars.
Toen er zich in 2015 een nieuwe eigenaar aandiende voor het gelijkvloers, begonnen voor de 2 andere eigenaars de problemen.

Zo gauw het die nieuwe eigenaar duidelijk werd dat hij geen vrijwillige syndicus kon worden, maar dat de andere 2eigenaars opteerden voor een externe syndicus, begon hij zeer moeilijk te doen over van alles en nog wat.
Ondertussen, heeft deze man ons letterlijk en figuurlijk het bloed van onder onze nagels gehaald.

Alle uitvluchten zijn voor hem goed om zijn verantwoordelijkheden niet op te nemen, het " mede-eigendomschap" zoveel mogelijk uit te buiten en voor de rest te weigeren om te delen in de kosten voor verfraaiing van het gebouw.
En voor de rest zijn eigen zin te doen.

Mijn appartement werd volledig gerenoveerd en ik woon hier doodgraag, maar al die problemen met de eigenaar van het gelijkvloers wegen wel zwaar door.
Ons gebouw heeft dringend nood aan wat renovatie vb. de inkomhal, de trapzaal, de trappen, ...
Die nieuwe eigenaar van het gelijkvloers wil vb —ook al staat dat in de basisakte—niet delen in de kosten voor het renoveren van de trappen, en hij haalt daarbij aan dat hij die niet gebruikt en bijgevolg er ook niet mee voor moet betalen.

De 2 andere eigenaars hebben samen 66/100 aandelen, en hij 34/100.
Nu meen ik begrepen te hebben dat niet echt noodzakelijke werken 75/100 vereisen om goedgekeurd te worden.
En dan stel ik mij de vraag mij nu af of deze moedwillige eigenaar tot het einde mijner dagen kan voorkomen dat er in ons gebouw renovatiewerken kunnen gebeuren.
Of heb ik toch nog een poot om op te staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 22 sep 2017 09:17

Je kan, samen met uw goede mede-eigenaar, via de vrederechter, de aanstelling van een syndicus vragen. De dwarsliggende mede-eigenaar kan zich daar niet tegen verzetten.

http://www.elfri.be/rechtspraak/gerecht ... e-syndicus

adsummam
Berichten: 581

#3 , 22 sep 2017 12:34

Wij gaan er van uit dat er een beroepssyndicus aangesteld is.

Hij kan u begeleiden in het opstellen van een renovatieplan.

Maak het zodanig op dat later nog enkel moet beslist worden over de financiering (50+1).

Leg het voor als agendapunt(en) in de AV.


Bij afwijzing vraagt u het oordeel van de rechter :
B.W. Art. 577-2 § 6
B.W. Art. 577-9 § 2

Nog geen syndicus ? Zoek hem zelf en leg hem, via uw advocaat, voor aan de rechter.

Reclame

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#4 , 22 sep 2017 19:08

Wij hebben gelukkig een heel goede syndicus die tegen deze moeilijke mede-eigenaar opgewassen is en zijn job meer dan naar behoren ter harte neemt.
De andere twee mede-eigenaars zitten op één lijn.
Over de derde eigenaar kan ik een boek schrijven; met hem hebben we al heel wat doorgemaakt: pesterijen, leugens, oproepen naar het Vredegerecht die door zijn onverzoenlijkheid de mist in gingen, bedreigende en agressieve taal, enz.

Nu is het zo dat ons gebouw dringend wat opfrissing nodig heeft en daarover moet uiteraard beslist worden op een Bijzondere Vergadering.
Ik had begrepen dat er dan 75/100 aandelen nodig waren om de financiering van een renovatieproject door de drie eigenaars te laten delen.
Vandaar dat ik hier wat raad kom zoeken, daar ik mij stilaan begin af te vragen of er in ons gebouw nog ooit iets zal kunnen veranderen met één mede-eigenaar die voor alles en nog wat dwars gaat liggen.

@adsumman Wanneer er voor de financiering van verfraaiingswerken slechts 50 + 1 nodig is, dan hoef ik mij geen zorgen te maken.
Met twee eigenaars hebben wij 66/100.
Kan je nog eens bevestigen of dit echt zo is?

Tope
Topic Starter
Berichten: 916

#5 , 22 sep 2017 19:15

Sorry, nu zie ik dat ik vergeten te vermelden ben dat we een syndicus hebben.

adsummam
Berichten: 581

#6 , 26 sep 2017 13:32

In onze tussenkomst is sprake van een renovatieplan op te stellen door de syndicus.

U kan verwachten dat een beroepssyndicus op de hoogte is van de gans andere manier van werken in Nederland en zich hieraan kan spiegelen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Meerjaren ... dsplanning

Het komt er dan op aan een uitgebreid schema zodanig te formuleren dat het overeenkomt met uw wensen en dat er later enkel nog beslist moet worden over de financiering (en de keuze van de uitvoerder).

Dit geheel wordt eerst voorgelegd aan de AV en daarna, bij te verwachten weigering, aan de rechter.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 26 sep 2017 14:05

Een vergelijking met het appartementsrecht in NL gaat niet op.
Daar vormen de "gemene delen" een volstrekt aparte identiteit die wordt
beheerd als ware het een zelfstandige onderneming waarin de private eigenaars aandelen hebben.
In België zijn de gemene delen slechts een extensie van het private bezit van een appartement.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”