Burengeschil ivm werkzaamheden aan dak en zijmuren

Massura123
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Burengeschil ivm werkzaamheden aan dak en zijmuren

#1 , 18 sep 2017 16:48

Beste,

3 weken geleden zijn onze buren via een aannemer gestart om hun dak en de zijmuren te laten isoleren. Het verdiep waarvan de zijmuren moeten geisoleerd worden is een verdiep hoger dan ons huis en zijn dus voor de buren buitenmuren. Eén buitenmuur grenst dus aan ons dak.
Vanaf dag 1 van de uitvoeringswerken beginnen de problemen. Wij zijn op de hoogte van het ladderrecht tot daar dus geen probleem.... maar! Wij weten ook dat de buren dan wel eerst toestemming moeten komen vragen om de werken via ons dak te mogen uitvoeren, dat is dus niet gebeurd. Zonder onze toestemming zijn ze vanaf dag 1 via ons dak de werken beginnen uitvoeren. Via onze tuin hebben wij gemerkt dat er stapels isolatieplaten lagen op ons ander dak dus ook ongevraagd daar gestapeld zowel door de aannemer als de buren. Mijn echtgenoot heeft 3 maal op een vriendelijke manier bij de buren gaan vragen om voor deze stapels isolatieplaten een andere oplossing te zoeken dan op ons dak te leggen. Zelf beschikken ze over een hele grote garage en een heel groot terras waar deze materialen kunnen gelegd worden, telkens zonder resultaat. Blijkbaar valt er met onze buren niet te praten en hebben deze mensen geen respect voor andermans eigendom. Nadien is mijn echtgenoot nogmaals op ons dak gaan kijken (omdat we in de loop van de nacht lawaai hoorden op ons ander dak en er lag al een isolatieplaat in onze tuin en op ons lager dak) en wat hij toen verder zag grenst aan het ongelooflijke. Ons dak wordt gebruikt als opslagplaats, werkatelier en vuilnisbelt en dit allemaal onbeschermd. Ons dak is op geen enkele manier beschermd geweest en nu trouwens nog niet. De werken liggen nu al 2 weken stil door het slechte weer. Er werd ook niets opgekuist. Onlangs heeft de buurman op ons aandringen toch de aannemer kunnen contacteren en wij waren in de veronderstelling dat alles na 3 weken van ons dak verwijderd zou worden. Niet dus !!!! Wij zijn nadien nogmaals op ons dak gaan kijken en alles ligt er nog. De isolatieplaten zijn enkel op een ander plaats gelegd. En het strafste van allemaal volgens onze buurman zijn dit de verkeerde isolatieplaten die men niet kan gebruiken voor deze werken! Dus de buurman en de aannemer gebruiken nu ons dak als opslagplaats terwijl in zijn huis ruimte genoeg is om alles op te slagen. De buurman zijn dak is na 1 week al gedaan de buitenmuur langs onze zijde is al geisoleerd. Het enige dat langs onze zijde nog moet gebeuren is het plaatsen van betonplaten maar ondertussen blijven ze ons dak gebruiken als opslag en werkplaats en dit allemaal terwijl ons dak onbeschermd blijft. Volgens onze buurman heeft hij niks verkeerd gedaan en vindt hij dit allemaal normaal! Van dit alles zijn ook allemaal foto's genomen en hebben wij dus echt wel bewijzen. Kortom met onze buurman valt niet te onderhandelen, wij hebben alles geprobeerd om dit met de buurman op te lossen maar steeds zonder resultaat. Vermits er nog maar 1/4 van de werken zijn uitgevoerd begrijpt u dat dit nog voor verdere problemen zal zorgen. Onze buurman heeft ook blijkbaar de goedkeuring aan de aannemer gegeven om alles maar op ons dak te plaatsen.maar heeft nooit iets gevraagd aan ons. Nu is onze vraag wat kunnen wij ondernemen? Vermits ik niet juist weet waar ik moet beginnen kan iemand van jullie mij misschien wegwijs maken. Wij zijn uiteraard ook bang voor schade aan ons dak.
Graag een gepast antwoord aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 sep 2017 20:35

Natuurlijk niet vriendelijk van die buurman en zijn aannemer.
Je kan via de vrederechter vragen dat ze uw dak ontruimen, maar ik vrees dat tegen dan de werken al gedaan gaan zijn.
Stuur uw buurman en de aannemer een aangetekende brief, met kopie ervan via de gewone post, en stel hem al in gebreke voor alle eventuele schade die er zou voorkomen door deze handelswijze. Neem ook voldoende foto's om het later te kunnen bewijzen. Laat ze voor de rest wel verder werken. Een dakdekker weet hoe hij een dak moet betreden, en mogelijks zal hij de eventueel door hem aangerichte schade achteraf wel herstellen, en de werkplek opkuisen. Moest dit niet zo zijn stuur dan onmiddellijk opnieuw een AS

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”