Domicilie op 2 adressen?

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

Domicilie op 2 adressen?

#1 , 17 sep 2017 12:20

Kan ik mijn domicilie op 2 naast elkaar gelegen huisjes plaatsen? Ik wou ze samenvoegen, maar dit is (onbegrijpelijk) afgekeurd. Ik wil ze beiden zelf bewonen omdat ze elk te klein (56 m²) zijn. Samen heb ik dan nog maar 112 m² woonruimte.
In één ervan woon ik al 30 jaar en heb nu recent het tweede erbij gekocht. Ik vrees op termijn leegstand taks te moeten betalen als ik niks onderneem.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#2 , 17 sep 2017 20:52

Als je ze "kadastraal" kunt samenvoegen, dan vormen ze één woning en kan er dus een domicilie worden gevestigd.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 sep 2017 22:55

Dat kadastraal samenvoegen, hoe gaat dat in zijn werk en wat zijn de slaagkansen daarvoor?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 18 sep 2017 11:04

Je zal een bouwvergunning moeten aanvragen, met degelijke plannen (op gemaakt door architect)
Gewoon gaan vragen aan de gemeente zal niet lukken.
Heb destijds vele huizen (horecapanden) samengevoegd in opdracht van mijn werkgever.

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 sep 2017 16:49

Je zal een bouwvergunning moeten aanvragen, met degelijke plannen (op gemaakt door architect)
Gewoon gaan vragen aan de gemeente zal niet lukken.
Heb destijds vele huizen (horecapanden) samengevoegd in opdracht van mijn werkgever.
Ik heb dat gedaan en is geweigerd. Advies provincie was nochtans gunstig. Wat nu?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 18 sep 2017 16:53

Wat wordt er als reden opgegeven voor die weigering?
Kan die reden ongedaan worden gemaakt door u?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 sep 2017 16:59

2de verblijf maken van die andere woning? Geen idee welke kosten dit met zich meebrengt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 18 sep 2017 17:10

2de verblijf maken van die andere woning? Geen idee welke kosten dit met zich meebrengt...
Tweede verblijftaks waarschijnlijk en verplicht aangeven van het KI in aangifte belastingen.

Andere (ludieke) suggestie: indien gehuwd vrouw in "huisje twee" laten domiciliëren!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Sirkii
Berichten: 5414

#9 , 18 sep 2017 21:04

2de verblijf maken van die andere woning? Geen idee welke kosten dit met zich meebrengt...
Tweede verblijftaks waarschijnlijk en verplicht aangeven van het KI in aangifte belastingen.

Andere (ludieke) suggestie: indien gehuwd vrouw in "huisje twee" laten domiciliëren!
Dan ben je wel feitelijk,gescheiden: geen van successie vrijgestelde gezinswoning en geen vrucgtgebruik.

Mi inderdaad ook architect aanstellen om de verbouwingen te laten voorleggen en goedkeuren om de 2 panden samen te voegen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 18 sep 2017 21:10

Waarom geen vruchtgebruik? Erfrechten wijzigen niet (automatisch) door niet op zelfde adres te wonen.
Wel geen gezinswoning en vrijstelling daarvoor.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 19 sep 2017 08:43

[
Mi inderdaad ook architect aanstellen om de verbouwingen te laten voorleggen en goedkeuren om de 2 panden samen te voegen.
Waarschijnlijk waren de door u aangevraagde verbouwingen niet omvangrijk genoeg. Gewoon een deur maken tussen beide panden zal niet genoeg zijn. Is zal waarschijnlijk 1 keuken en minstens 1 badkamer moeten uitbreken en er kamers van maken. Mogelijks zal je ook 1 voordeur moeten opofferen..

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 sep 2017 08:47

Wat wordt er als reden opgegeven voor die weigering?
Kan die reden ongedaan worden gemaakt door u?
Ze hebben "twijfels over mijn intenties" zonder enig contact te maken of de situatie te komen bekijken. Ik heb ook helemaal geen verleden met justitie of zo. De huisjes staan haaks op de baan en ze vinden het verdacht dat beide "voordeuren" blijven bestaan.
Ondertussen heb ik al de afsluiting tussen de tuinen weggenomen en een nieuwe geplaatst aan straatkant. Op die manier is er zelfs geen voordeur meer, maar één poortje in de afsluiting. Ook heb ik al een doorgang gemaakt tussen beide huisjes.
Moesten ze (schepencollege) een plaatsbezoek doen zou het hun zeer duidelijk zijn dat ik geen foute bedoelingen heb met die huisjes. Ik vrees dat ik ongewild in een politiek getint kluwen ben terechtgekomen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 sep 2017 09:40

Ze hebben "twijfels over mijn intenties".
Kafka ten top. Hebben ze ook gezegd wat ze denken dat uw "echte" intenties dan wel zijn om van die twee woningen, één te maken? Ik zie daar maar één mogelijke intentie en dat is: "ruimer kunnen wonen". Geen idee welke andere intentie een mens nog zou kunnen hebben, anders...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 19 sep 2017 12:45

Vraag wat ze bedoelen met foute bedoelingen.
Woont u in een achterlijk dorp of zo?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bisbro
Topic Starter
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 sep 2017 12:46

Ze hebben "twijfels over mijn intenties".
Kafka ten top. Hebben ze ook gezegd wat ze denken dat uw "echte" intenties dan wel zijn om van die twee woningen, één te maken? Ik zie daar maar één mogelijke intentie en dat is: "ruimer kunnen wonen". Geen idee welke andere intentie een mens nog zou kunnen hebben, anders...
Dit staat zo als uitleg bij de weigering op het officieel document van de stad dat ik daarover mocht ontvangen.Er is daar op geen enkele manier over gecommuniceerd geweest. Inderdaad Kafka ten top, maar nu zit ik met de gebakken peren. Ik wil vermijden ooit met leegstandstaks te worden geconfronteerd, wat zijn mijn mogelijkheden? Het huisje wordt nooit meer verhuurd, is er te klein voor en heb in het verleden geen al te goede ervaringen met huurders gehad (toen het nog eigendom van iemand anders was). Het is ideaal als uitbreiding van mijn huisje dat ik al 30 jaar bewoon en daarvoor wilde ik het ook gebruiken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”