Verwijdering fietsen fietsenstalling

Leg@lize
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verwijdering fietsen fietsenstalling

#1 , 16 sep 2017 21:21

Hallo,

Mijn naam is Kevin en ik zit met een vraag.
Ik woon in een tamelijk groot appartementsgebouw met sindicus. Nu zijn er een aantal mensen die denken dat het gebouw in hun bezit is en zomaar wat regeltjes beginnen opstellen en niemand die er iets aan doet, ook niet de sindicus. Nu zat er weeral een briefje in de brievenbus dat we onze fietsen die in een fietsenstalling staan moesten opkuisen en in orde maken of deze worden verwijderd wat volgens mij niet mag? Bijkomd ging ik een kijkje nemen naar de fiets die ik van mijn grootmoeder had gekregen en is niet meer terug te vinden en is volgens een medebewoner vorig jaar al verwijderd geweest. Ik snap ergens wel dat iedereen een kans moet krijgen om zijn fiets daar te zetten maar ze hebben onlangs nog een fietsenstalling bijgebouwd dus denk niet dat daar het probleem zit en buiten misschien wat stof was deze fiets nog perfect in orde. Kan ik hier iets tegen doen want nu is mijn fiets al blijkbaar een jaar weg?

Met vriendelijke groeten,


Kevin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 16 sep 2017 23:27

Vermoedelijk is de fietsstalling gemeenschappelijk en niet privatief.
Iedereen moet er kunnen van gebruik maken.
Wat staat er in huishoudelijk reglement - reglement gebouw en in de verslagen van de AV.
Bent u huurder dan moet de eigenaar die elementen die voor huurder van belang zijn aan u mededelen.
Als eigenaar moet u naar de AV gaan.

Is er een Raad van Mede-eigendom.
In een gebouw dat ik ken is dat een beslissing van de AV - fietsen alleen op de voorziene plaatsen.
Fietsen die 'onbekend' blijken te zijn krijgen en label en worden net zoals op de openbare weg na X tijd verwijderd.

de Rik
Berichten: 206

#3 , 17 sep 2017 10:46

Diefstal , aangifte doen bij de politie.
De fiets mag niemand zomaar nemen , indien het van U is!

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 17 sep 2017 10:59

De personen die dit soort regels opleggen identificeren zichzelf niet?

Het hoofdprobleem lijkt mij de lakse syndicus waardoor anderen zich die rol proberen toe te eigenen.
"sowieso" schrijf je zo.

Leg@lize
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 sep 2017 23:22

De personen die dit soort regels opleggen identificeren zichzelf niet?

Het hoofdprobleem lijkt mij de lakse syndicus waardoor anderen zich die rol proberen toe te eigenen.
Bedankt voor de verbetering ^^.
Ja dat ligt inderdaad een groot deel bij de lakse syndicus maarja wat kan er tegen doen...
Er staat een naam op het papiertje maar wou eerst eens weten of mijn reden wel gegrond was voor ik iemand iets verwijt.

Leg@lize
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 sep 2017 23:34

Vermoedelijk is de fietsstalling gemeenschappelijk en niet privatief.
Iedereen moet er kunnen van gebruik maken.
Wat staat er in huishoudelijk reglement - reglement gebouw en in de verslagen van de AV.
Bent u huurder dan moet de eigenaar die elementen die voor huurder van belang zijn aan u mededelen.
Als eigenaar moet u naar de AV gaan.

Is er een Raad van Mede-eigendom.
In een gebouw dat ik ken is dat een beslissing van de AV - fietsen alleen op de voorziene plaatsen.
Fietsen die 'onbekend' blijken te zijn krijgen en label en worden net zoals op de openbare weg na X tijd verwijderd.
Het is een privé appartementsgebouw maar weet niet zeker hoe dat zit met de fietsenstalling. Regelelent zegt niets over fietsen die in orde moeten zijn en er is een raad van mege-eigendom maar mits ik in shift werk kan ik daar zelden naar toe gaan, maar ik krijg wel altijd een brief waarin al de besproken punten op staan genoteerd en heb niets terug gevonden over de fietsen. Ik ben eigenaar van het appartement en er zijn ook geen bijkomende kosten voor de fietsenstalling. Er hong zelfs een labeltje aan de fiets met naam en adres om ze dat ook eens gevraagd hadden en heb nooit iets gehoord dat ze mijn fiets gingen verwijderen.

Leg@lize
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 sep 2017 23:37

Diefstal , aangifte doen bij de politie.
De fiets mag niemand zomaar nemen , indien het van U is!
Is dit niet al telang geleden als die al een jaar weg is?
Ik kan ook niks bewijzen buiten die brief, maar dat is ook geen direct bewijs...

de Rik
Berichten: 206

#8 , 18 sep 2017 08:57

klacht indienen kan en is gratis. Als mijn fiets ergens staat en na een tijd is die verdwenen , dit is diefstal tegen onbekende.
Indien de dader niet bekent is bedoel ik. Met een verdachte omstandigheid zoals bij U , is dat deze politie het maar onderzoeken.
Van andermans zaken is afblijven de boodschap toch?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 sep 2017 10:55

Nu zat er weeral een briefje in de brievenbus dat we onze fietsen die in een fietsenstalling staan moesten opkuisen en in orde maken of deze worden verwijderd wat volgens mij niet mag?
Neen, dit mag niet. Wie gaat ook bepalen of de fiets al dan niet "in orde" is?
Bijkomd ging ik een kijkje nemen naar de fiets die ik van mijn grootmoeder had gekregen en is niet meer terug te vinden en is volgens een medebewoner vorig jaar al verwijderd geweest.
Tja, een fiets waar je een jaar lang niet naar omkijkt, heb je die nog nodig? OK, niemand had het recht om die fiets te verwijderen, maar als je hier een zaak van maakt, zal een rechter zich toch ook de vraag stellen waarom je pas na een jaar opmerkt dat die fiets weg is.
Kan ik hier iets tegen doen want nu is mijn fiets al blijkbaar een jaar weg?
Je kan alsnog klacht indienen wegens diefstal, maar na een jaar kan je onmogelijk bewijzen dat de fiets weggenomen is door de briefjesschrijver. Voor hetzelgde geld is deze door een andere medebewoner gepikt. Ik vrees dat uw klacht zal geklasseerd worden, aangezien de diefstal een jaar geleden gebeurd is.

In het vervolg dus meteen handelen: als je zo'n briefje in de bus krijgt, en je weet van wie het is, neem je METEEN contact op met die persoon en meld je hem dat hij van jouw fiets moet afblijven, aangezien je alle recht hebt om je fiets daar te stallen, en het niet aan hem is om te bepalen of uw fiets al dan niet in orde is. Je kan hem dan ook zeggen dat je het briefje zal bijhouden en niet zal nalaten aangifte te doen wegens diefstal bij de politie, indien uw fiets weg is.

Maar voor de fiets van uw grootmoeder, zijn dit vijgen na pasen, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”