Recente wateroverlast van terras bovenbuur

GV83
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Recente wateroverlast van terras bovenbuur

#1 , 14 sep 2017 17:40

Ik had een vraag ivm met wateroverlast van onze bovenbuur.

Sinds 2 maanden hebben wij last van veel water dat over de rand van het terras van onze bovenbuur naar beneden komt(deze hebben geen afvoer). Die hebben 2 maand geleden op hun bestaande terrasvloer nieuwe tegels laten leggen. Vanaf dan wanneer het regent komt er over een strook van ongeveer 30 a 40 cm van het terras een waterval op onze reling van ons terras dat dan opspat en zo thuis binnenkomt als de raam openstaat (in de zomer dag en nacht. Ons terras is wanneer het regent normaal altijd droog omdat het terras van de bovenbuur als dak fungeert (enkel niet bij storm). De bovenbuur haar appartement is op het hoogste verdiep en boven haar terras is er dus geen bescherming en regent het op haar terras.Wij vermoeden dat het terras slecht gelegd is en dit de oorzaak is van de overlast. Zelfs als het al 10 minuten gedaan is met regenen blijft dit nog hard lekken. Wat kan hier aan gedaan worden?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 15 sep 2017 09:44

- voor de nieuwe tegels regende het ook op het terras van de bovenburen. Waar ging dat water toen naar toe ?
- heb je de syndicus al aangesproken ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 15 sep 2017 14:51

Waarschijnlijk was er meer hevige regenval sedert die tegels werden gelegd.
Een andere fysische wetmatigheid zie ik niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 15 sep 2017 15:27

... tenzij op een of andere manier het herleggen van die tegels de afvoer veranderd heeft

Bvb als vroeger de terrasvloer afliep naar de linkerhoek tegen't gebouw, waar't water langs het gebouw en naast het onderliggend terras naar beneden liep, en nu het terras afloopt naar een hoek weg van't gebouw, waar het over de rand stroomt en op de reling van het daaronder liggend terras terechtkomt.

Of bvb als het terras vroeger over de volledige breedte van 't terras afliep (ipv geconcentreerd op 30 a 40 cm), en dan nog een 10tal cm voorbij de reling ...

Vandaar mijn vraag waar het water vroeger heen ging :-)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

GV83
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 sep 2017 17:05

Dat is een zeer goede vraag waar het water voorheen naartoe ging. Ik heb er tot voor 2 maand geleden geen probleem mee gehad. Toen drupte het gewoon gelijkmatig af. Nu is het enkel op 1 bepaald punt. Het zijn gewoon tegels zonder afgewerkte of afgeronde rand zoals voorheen. Ik kan het wel oplossen door een latje te bevestigen aan het plafond van het terras, maar dan is het probleem enkel verplaatst en krijg ik waarschijnlijk de onderbuur aan de deur. Of laat de wet dit toe dat je naar werken een probleem veroorzaakt?
Mvg

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”