Wie betaalt de lekzoekfirma?

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Wie betaalt de lekzoekfirma?

#1 , 14 sep 2017 14:19

Reeds twee jaar heb ik regelmatig een vochtige plek op mijn buitengevel die grenst aan de woning van de buren.

De buren hebben op die plaats water liggen, ik op een meter afstand.
Als ik de eigenaar aanspreek over die vochtplek (die dus doorloopt van zijn woning naar mijn woning: ligt in een 90° hoek) negeert de eigenaar dit.
Recent heeft hij zijn daar in die hoek gelegen toilet helemaal vernieuwd maar nooit verder gezocht naar de oorzaak van de vochtplekken.

Omdat de plek ondertussen weer meer uitbreiding neemt vroeg ik mijn verzekering om een lekzoekfirma aan te duiden om eindelijk te gaan bepalen waar de oorzaak van de vochtverspreiding ligt.

De Lekzoekfirma is geweest en heeft bij de buurman een serieus lek gevonden waarbij het water gewoon in de kruipkelder stroomt, maar waarbij een deel op de funderingsplaat stroomt waardoor ook mijn gevel dus dat vochtprobleem krijgt.

Mijn vragen:

1. De verzekering had me verwittigd dat indien het lek bij mij zou liggen, ik de lekzoekfirma moest betalen (wat ik normaal vond). Is het in dit geval (lek ligt bij buurman) dan ook niet normaal dat HIJ die lekzoekfirma betaalt, gezien hij al twee jaar de problemen negeert?

2. Wie betaalt mijn extra schade indien de eigenaar weigert om het lek te dichten, en de funderingsplaat wordt helemaal nat zodat in mijn woning de parket kan omhoogkomen (info van lekzoekfirma).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 14 sep 2017 14:42

Aangezien het lek niet bij u ligt moet u dus de lekzoekfirma niet betalen. het probleem dat u zou moeten betalen stelt zich dus niet.
Aangezien nu vaststaat dat het probleem bij de buurman ligt moet die het probleem oplossen.
Indien dat niet gebeurt schakelt u de rechtsbijstand van uw brandverzekering of van uw familiale polis in.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#3 , 14 sep 2017 15:03

Dank voor uw snelle reactie, al een geruststelling.

U zegt:
Aangezien nu vaststaat dat het probleem bij de buurman ligt moet die het probleem oplossen.
Indien dat niet gebeurt schakelt u de rechtsbijstand van uw brandverzekering of van uw familiale polis in.
De verzekering vertelde me net dat mijn rechtsbijstand brandverzekering in dit geval niet zou gelden, gezien ik nog geen directe schade heb (vochtplekken drogen uit als het gat gedicht is.) Indien ik echter moet wachten tot het winter is, en eventueel strenge vorst, dan heb ik misschien gebarsten stenen en dan zou ik wèl een schadedossier kunnen openen. Ik ga dan nu maar al proberen een schadedossier te openen voor "vochtplekken" in de hoop dat dit werkt.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”