Dak buurman

deborah24
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Dak buurman

#1 , 11 sep 2017 11:12

Mijn buurman heeft een nieuw plat dak laten zetten , het is hoger dan ons plat dak.
Nu hebben ze de roofing laten doorlopen tot over onze dekstenen en onze constructie van onze zonnepanelen die op de rand van ons dak staan.

Mag dit zomaar???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 11 sep 2017 11:57

Neen, ze mogen zonder uw toestemming niets aan uw eigendom wijzigen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 sep 2017 12:23

Normaal dient de roofing gelegd te worden tot onder de dekstenen, die daarvoor moeten worden afgenomen, en naderhand teruggeplaatst. Maar dat kost natuurlijk meer.
Op welke wijze hebben ze de draagconstructie van uw zonnepanelen bedekt met roofing. Op welke afstand staan die van de scheidingslijn? Is hier geen minimumafstand verplicht?
Laatst gewijzigd door mava105 op 11 sep 2017 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 sep 2017 12:31

Kan je geen fotoke plaatsen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

deborah24
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 sep 2017 20:01

Ik probeer hier nog uit te zoeken hoe je best een foto plaatst. In ieder geval, zowel buurman als dakwerker beweren, dat het gaat om een gemene muur. De muur staat op ons perceel, dient als onze steunmuur van ons dak, met bijhorende fundering. De uitbouw dateert van 1987. Als er ooit een gemene muur is geweest, dan is die toen afgebroken. De steunmuur is in de plaats gekomen. Wij hebben dit huis ongeveer 10jaar geleden gekocht. Er is geen akte van overname van die muur.

In ieder geval, de dekstenen waarop ze de nieuwe constructie laten steunen zijn bijna allemaal gesneuveld. De roofing sluit niet aan tegen zijn constructie. Ze sluiten pas aan op de deksteen. Overal blijft er water op staan.

Ik vond het op zich geen probleem dat mijn buurman zijn dak zou verhogen. Helaas is het bouwtechnisch helemaal niet in orde. En daar kan ik niet mee akkoord gaan!

Ik heb zowel de buurman als de dakwerker aangetekend geschreven.

deborah24
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2017 20:03

Dit is wat ik versta onder bouwtechnisch in orde:


De ideale scheidsmuur
Het gebruik dat nu geldt is het bouwen van de ‘ideale scheidsmuur’ : elke nabuur bouwt op het eigen perceel een eigen muur met een eigen fundering, tussen de twee muren wordt de holte opgevuld met isolatie, liefst rotswol omwille van brandbestendigheid en akoestsche kwaliteiten. De eerste bouwer voorziet een isolatie en bescherming tegen de regen van zijn muur, de bescherming en isolatie zullen de perceelsgrens overschreiden. De tweede bouwer breekt de bescherming af om zijn muur te bouwen.
Wat met de bestaande scheidsmuren op de perceelsgrens
Dat is een probleem.
Gewoonlijk wordt de muur niet overgenomen en wordt een nieuwe muur naast de bestaande muur op de perceelsgrens geplaatst. Als nadien het andere pand afgebroken wordt, met inbegrip van de scheidsmuur, dan wordt opnieuw tot tegen de bestaande muur gebouwd, over de perceelsgrens.

deborah24
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 sep 2017 20:05

De steunbalk van de thermopanelen, alsook de panelen, rusten op de binnenkant van de deksteen. Dus zeker binnen mijn dakoppervlakte.
De dekstenen kan met niet weghalen.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 19 sep 2017 20:33

Indien dat geen gemeenschappelijke muur is, mag buurman er niet op steunen met zijn dak.
Kan je hier geen foto's plaatsen? Dat zou de zaak zeker verduidelijken

deborah24
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 sep 2017 16:33

Ik kan blijkbaar geen foto's uploaden. Mss wel via privébericht?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”