Servitude

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

Servitude

#1 , 06 sep 2017 17:09

Aan mijn eigendom is een servitude van mij gelegen. Nu wil de persoon die deze servitude gebruikt deze weg afsluiten en gebruiken om er appartementen op te zetten. Kan dat en welke zijn mijn rechten?
Bedankt,
Suzannev.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 sep 2017 18:10

Hij mag alleszins niet op uw grond bouwen!!!!
Hij mag enkel over die weg om op zijn eigendom te geraken.

Niet duidelijk wie aan wie doorgang moet verlenen...verklaar u nader!
Laatst gewijzigd door asperger op 06 sep 2017 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

eylis
Berichten: 8841

#3 , 06 sep 2017 18:19

Kan je wat meer info geven? Dit lijkt me zo'n vreemd verhaal....

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 06 sep 2017 18:52

Wat houdt die "servitude" precies in?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 sep 2017 20:23

Post hier eens de tekst die in uw akte staat. Hij mag de servitude niet afschaffen, eventueel, mits akkoord, wel verleggen

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 sep 2017 20:53

Ik ben de eigenaar, hij is de gebruiker. Hij wil er appartementen opzetten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 06 sep 2017 20:55

Zoals ik initieel antwoordde: hij mag niet op uw grond bouwen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 sep 2017 21:03

en mag hij mij de toegang ontzeggen om de rest van de servitudeweg te gebruiken?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 06 sep 2017 21:06

en mag hij mij de toegang ontzeggen om de rest van de servitudeweg te gebruiken?
Maar dat kan hij toch niet aangezien u de eigenaar bent?
Hij mag in de eerste plaats niet op uw grond bouwen....

Ik heb sterk de indruk dat uw vraag niet klopt.
Hij mag de servitudeweg die over uw grond loopt enkel gebruiken om naar zijn grond te gaan.
En er dus niet op bouwen. En u niet de toegang ontzeggen tot de servitudeweg die
over uw grond loopt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38600

#10 , 06 sep 2017 21:13

Als het uw eigendom is hoe kan de buur daar dan op bouwen !!!!
Wat staat er in uw koopakte ( u bent het lijdend erf) ..
Wat houdt de servitude juist in ...er over rijden met tractor of met een kruiwagen.
Kan perfect zijn dat bij bouwen van appartementen wat mogelijk een verzwaring is de servitude kan wegvallen.

Dus wie is eigenaar van de grond.
Wie is lijdend en heersend erf
http://www.landmeters-experten.be/meere ... rheid.html
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... HSyOMNSfzw

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 sep 2017 21:51

De servitude loopt achter mijn eigendom en dat van mijn geburen. IK ben eigenaar.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 06 sep 2017 22:09

De servitude loopt achter mijn eigendom en dat van mijn geburen. IK ben eigenaar.
Loopt die weg nu ACHTER uw grond of OP uw grond?
U zegt telkens iets anders.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

suzannev
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 sep 2017 22:32

Op mijn grond, maar niet opzij maar aan de achterkant(hetzelfde bij mijn 2 buren)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 06 sep 2017 22:38

Op mijn grond, maar niet opzij maar aan de achterkant(hetzelfde bij mijn 2 buren)
Maar wie wil nu waar gaan bouwen? Op het stuk servitudeweg dat op uw grond loopt mag dat niet.
Of de servitudeweg aan de zijkant of de achterkant loopt speelt geen rol.

"Nu wil de persoon die deze servitude gebruikt deze weg afsluiten en gebruiken om er appartementen op te zetten."
Dan geraakt toch niemand tot bij die appartementen? Kan toch niet?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 07 sep 2017 08:58

Best een een plannetje hier posten
De servitude weg stop natuurlijk aan zijn grond als hij de laatste gebruiker ervan is. Op het stuk in het verlengde van de servitudeweg mag hij natuurlijk bouwen als hij de eigenaar ervan is (en er bouwtoelating voor is) en er geen verdere buren zijn die die weg gebruiken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”