buur steekt garagepoort bij, die uitgeeft op mijn eigendom

kavijakx
Topic Starter
Berichten: 25

buur steekt garagepoort bij, die uitgeeft op mijn eigendom

#1 , 02 sep 2017 17:48

mijn eigendom: nr 47
appartementen, met achteraan garages
het gëarceerde deel, is een doorgang, met daarboven een deel van het appartement van 1e verdieping

mijn buur heeft 2 eigendommen
nr 49 en 53

nr 49 was vroeger een cafe met achteraan een feestzaal, en er tussen een kleine koer. (het witte gedeelte)
nu heeft hij een jaar of 10-15 geleden, in die feestzaal een scheidingsmuur gezet. en een garagepoort die uitgeeft op mijn oprit / koer
het andere deel van de feestzaal heeft hij verbonden met eigendom 53. om te gebruiken als berging.
ik twijfel of die poort er wel mag zitten, maar dit zal vast al verjaard zijn.


vandaag kom ik thuis, en hij heeft een gat gemaakt in dat 2e stuk, om daar nu ook een garagepoort te steken.

er heerst wel een erfdienstbaarheid op mijn eigendom.
daarin wordt er verwezen naar een plan, maar het enigste plan dat ik erbij gekregen heb, is een recente afdruk uit het kadaster. en geen plan uit 1965

mag hij deze 2e poort wel steken?
hij heeft niet gevraagd noch gezegd. ik zie ook nergens een bouwvergunning hangen.

link naar mijn dropbox met de situatie, en een copie van de erfdienstbaarheid
https://www.dropbox.com/sh/qwo6v8k5ex95 ... k0A8a?dl=0

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2662

#2 , 03 sep 2017 21:29

Als de garagepoort gebruikt wordt door het heersend erf kan je enkel opbrengen dat deze geplaatst is zonder bouwvergunning, hetgeen niet mag.

Als de nieuw gecreëerde garage zou gebruikt worden om te verhuren of te verkopen aan een derde, betekent dat dit de erfdienstbaarheid zou verzwaren, hetgeen volgens mij niet toegelaten is.

JorisB
Berichten: 78

#3 , 07 sep 2017 17:43

In de bijgevoegde scan zie ik enkel volgende passage ivm een erfdienstbaarheid:
"...dat ten titel van erfdienstbaarheid gratis en onvergeld, in voordeel van het bij deze akte verkochte goed een recht van doorgang op passage met of zonder voertuig zal bestaan over de gronden van verkoopster welke begrepen zijn in de bedding van de ontworpen straat en van de ontworpen kerkplaats, afgeschets op bijgaande plan, alsook van alle gronden welke in de toekomst tot het openbare wegenis van het ontworpen kwartier zullen behoren"

Is die scan afkomstig uit uw aankoopakte of uit de aankoopakte van uw buur?
Is het geciteerde deel uit de akte van 25/11/1956 afkomstig uit een akte van uw rechtsvoorgangers of van de rechtsvoorgangers van uw buur?

Reclame

kavijakx
Topic Starter
Berichten: 25

#4 , 07 sep 2017 19:04

dit is uit mijn aankoopsakte
de buur wil niet zelf met bewijzen afkomen

van uw 2de vraag: daar heb ik geen idee van.

ik ben ondertussen ook aan een copie het plan geraakt, waarnaar men verwijst.
maar daar wordt ik niet veel wijzer uit.
zal dit ook toevoegen aan de dropbox.

ik ben ook naar de notaris geweest, en volgens hem zou die passage er zijn, omdat de straat en voetpad nog aangelegd moest worden.
en dat we dus niet aan de stad zouden kunnen verbieden om een voetpad en straat voor de deur aan te leggen.
en dat iedereen dus ook gratis mag gebruik maken van het voetpad en de straat, alsook op het kerkplein.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”