nieuwe wet mede-eigendom en geldigheid oude basisakte

Cenko
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Brussel

nieuwe wet mede-eigendom en geldigheid oude basisakte

#1 , 02 feb 2008 01:39

Ik vraag me af in hoeverre een oude basisakte (of reglement van mede-eigendom) nog geldig is (uit 1958), indien een aantal bepalingen strijdig zijn met de wet van 30-6-1994.

Het gaat me in dit geval specifiek over het geven van een volmacht voor een Algemene Vergadering. De wet schrijft:
"Art. 577-6. § 5. Iedere medeëigenaar kan zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, al dan niet lid van de algemene vergadering."

Maar de oude basisakte schrijft dat een volmacht alleen gegeven kan worden aan een andere mede-eigenaar of de partner van de mede-eigenaar.
Dus dit is een beperking van bovengenoemde wetsartikel en bij dit artikel staat niet "Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom...", wat bij sommige artikelen wel staat.

Dus het lijkt me dan dat de oude basisakte niet van toepassing is wat betreft het geven van volmachten voor de AV. Is dit correct?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 feb 2008 10:58

TIMMERMANS, R., De algemene vergadering van de Vereniging van Mede-eigenaars - Personen en vertegenwoordiging in X., Het onroerend goed in de praktijk, Kluwer, Mechelen, losbl., 15 dln., z.p., schrijft hierover:

In de Senaatscommissie voor Justitie werd echter een amendement
van senator Vaes aangenomen dat ertoe strekte in de oorspronkelijke
tekst van het ontworpen artikel 577-6 § 5 eerste lid
B.W. de woorden ‘tenzij het reglement van mede-eigendom anders
bepaalt’ te doen wegvallen en aan het recht van een mede-eigenaar,
om zich door een lasthebber te laten vervangen, zodoende een
dwingend karakter te geven (A. VAN OEVELEN, o.c., ibid.).
Dit werd verantwoord met de overweging dat ‘wegens het technische
karakter van bepaalde dossiers en de mogelijkheid dat een
mede-eigenaar niet aanwezig kan zijn, elke mede-eigenaar het
recht moet hebben zich te laten vertegenwoordigen door een lasthebber
van zijn keuze’.
Derhalve dient geconcludeerd dat het niet alleen verboden is in
het reglement van mede-eigendom het recht op vertegenwoordiging
door een lasthebber uit te sluiten, maar bovendien dat het
evenmin toegelaten is in het reglement van mede-eigendom de
keuzevrijheid inzake de persoon van de lasthebber te beperken (A.
VAN OEVELEN, o.c., p. 125, nr. 210).
Contractuele bepalingen waarbij op een of andere wijze afbreuk
gedaan wordt aan het nieuwe vertegenwoordigingsbeginsel worden
krachtens artikel 577-14 B.W. met relatieve nietigheid gesanctioneerd
(A. VAN OEVELEN, o.c., ibid.; Ph. DE PAGE, o.c., La
Charte p. 73, nr. 5; Ph. DE PAGE, I. DE STEFANI en L. MARCELIS,
o.c., p. 226, nr. 24 en voetnoot 40; contra H. CASMAN, o.c.,
met verwijzing naar D. MEULEMANS, ‘De invoering van een
nieuw wettelijk statuut voor de appartementsmede-eigendom’,
Acc. & Bedr. 1994, afl. 8, nr. 59).
De absolute keuzevrijheid van de lasthebber laat toe een andere
mede-eigenaar aan te stellen, maar ook een huurder, een buitenstaander,
zoals familieleden, vrienden of zakenpartners, een vastgoedmakelaar,
zijn raadsman, een architect, zelfs een gerechtsdeurwaarder
of een notaris (A. BLAISSE, o.c., p. 10, nr. 63).

scorpioen

Pedro
Berichten: 735

#3 , 30 mar 2008 14:39

Ik vraag me af in hoeverre een oude basisakte (of reglement van mede-eigendom) nog geldig is (uit 1958), indien een aantal bepalingen strijdig zijn met de wet van 30-6-1994.

Het gaat me in dit geval specifiek over het geven van een volmacht voor een Algemene Vergadering. De wet schrijft:
"Art. 577-6. § 5. Iedere medeëigenaar kan zich laten vertegenwoordigen door een lasthebber, al dan niet lid van de algemene vergadering."

Maar de oude basisakte schrijft dat een volmacht alleen gegeven kan worden aan een andere mede-eigenaar of de partner van de mede-eigenaar.
Dus dit is een beperking van bovengenoemde wetsartikel en bij dit artikel staat niet "Behoudens strengere bepalingen in het reglement van medeëigendom...", wat bij sommige artikelen wel staat.

Dus het lijkt me dan dat de oude basisakte niet van toepassing is wat betreft het geven van volmachten voor de AV. Is dit correct?
uw stelling is correct. De wet zegt dat iedere eigenaar zich kan laten vertegenwoordigen op een vergadering en dit door eender wie. Enige uitzondering hierop is dat aan de syndicus (in deze hoedanigheid) geen volmacht mag worden gegeven.
De oude statuten zijn middels overgangsmaatregel automatisch overgegaan naar de wet van 30/6/1994 die van dwingend recht is.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”