Keuken staat op grond van buren volgens kadasterplan

kenns
Topic Starter
Berichten: 20

Keuken staat op grond van buren volgens kadasterplan

#1 , 25 aug 2017 19:08

Hallo

Ik ben sedert een jaar eigenaar van een woning.

Op de website van Realo en op de grondplannen van het kadaster heb ik ontdekt dat onze keuken+badkamer (4-8m²+4m²) op het perceel van de buren getekend zijn.

Dit lijkt eerder een fout op het grondplan, want de keuken ligt wel achter onze gevel op onze kant. Daarmee dat men dit ook niet zo kan vaststellen zonder de grondplannen "aandachtig" te bekijken en naar de scheidingslijnen te kijken die op onze gevel en de keukenmuren zijn getekend.

Betreft wel een woning die heel vroeger samen waren en die nu zijn opgesplitst (1 en 1A). Wanneer die splitsing is gebeurd of het kadaster is opgesteld weet ik niet.

Nu maak ik mij zorgen en zit ik met volgende vragen:
Kan dit later voor problemen zorgen als er nieuwe buren komen?
Kunnen zij die grond opeisen als zij dit ontdekken op de plannen?
Want er gaan waarschijnlijk nieuwe buren het huis naast ons kopen want het staat al meer dan een jaar leeg. De huidige buren ken ik niet bijgevolg niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 25 aug 2017 22:12

Is het verkeerd getekend op de plannen of staat de keuken en de badkamer in realiteit op de grond van de buur?
Hoelang bestaat die situatie al? Enig idee?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

kenns
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 25 aug 2017 22:55

Is het verkeerd getekend op de plannen of staat de keuken en de badkamer in realiteit op de grond van de buur?
Hoelang bestaat die situatie al? Enig idee?
Hallo

Dank voor je reactie.

Dit is hoogstwaarschijnljik verkeerd getekend.
Er zijn nog 2 stedenbouwkundige vergunningen afgeleverd in de jaren 50 maar één daarvan weet ik niet van wat het is. Ik weet ook niet wanneer het huis is gesplitst, misschien is dit al langer dan dertig jaar.

De vorige eigenaar had ik hier ook geen weet van omdat hij dit enkele jaren geleden zelf geërfd had.

Ik weet zelfs niet hoe ik dit moet rechtzetten of zo laten. Dit zou ook gevolgen kunnen hebben voor mijn KI (klein beschrijf)

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 26 aug 2017 09:42

Op het kadaster of bij de notaris kunnen heel wat fouten gebeuren. Heb ooit meegemaakt in Bornem war mijn werkgever een horecapand had. Bij verbouwingen bleek dat het sanitair blok niet tot deze eigendom behoorde, maar tot een eigendom dat 2 huizen (percelen) verder lag. Deze situatie betond al meer dan 50 jaar.
Na onderzoek kwam de oorzaak aan het licht. Bijna 75 jaar geleden was het één groot gebouwencomplex op één kadastraal perceel. Dan is er een opsplitsing gebeurd maar werd het perceeltje waarop het sanitair lag blijkbaar vergeten aan de juiste eigenaar toe te schrijven. De eigenaar van dat penseeltje heeft dus jarenlang de OV betaald van dat sanitair blok dat niet eens zijn eigendom was.
Uiteindelijk werd alles rechtgezet met een bijkomende notariële akte, betaald door mijn werkgever, want we kregen anders geen bouwtoelating om de zaak te verbouwen. De opzoekwerken hebben echter lang geduurd., temeer omdat de bouwwerken die er nog stonden ook al niet meer deze waren van 75 jaar geleden, en de scheidingsmuren niet meer op de juiste plaats stonden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”