Een servitude vestigen

boodschap
Topic Starter
Berichten: 15

Een servitude vestigen

#1 , 24 aug 2017 03:27

Onze eigendom heeft geen oprit en wij kunnen de auto niet stallen op onze grond. Onze tuin loopt wel door achter onze buren en grenst dus op die manier aan het volgende perceel. De eigenaar van dat perceel is zinnens om het huis op dat perceel af te breken. Ik vermoed dat er appartementen zullen worden gezet. Gezien de voorschriften dient hij dan parkeerplaatsen te voorzien. Nu opent dit wel perspectieven: de parkeerplaatsen dienen sowieso achter de woning te komen, dus een oprit is noodzakelijk. Die oprit kan dus aan mijn perceel grenzen, waardoor ik een doorgang van de openbare weg kan krijgen naar mijn perceel.
Mijn ouders kennen de persoon in kwestie, wat de onderhandelingen misschien kan vergemakkelijken...
Hoe pak ik dit best aan? Welke notariële kosten zijn er voor mij en voor hem aan verbonden om deze erfdienstbaarheid te vestigen? En wat zou een aanvaardbare vergoeding zijn om deze te verkrijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 aug 2017 16:38

Je kan dat niet eisen. Je kan dat enkel braafjes vragen en voorstellen alle kosten hiervan te willen dragen, hoe hoog deze ook zijn. Anders geen doorgang.µ
Je zal ook akkoord moeten zijn om in alle kosten van deze doorgang te delen met VME van de appartementen, en dat zal dus ook in die basisakte dienen opgenomen. Jij zal dus een aantal quotiteiten toegekend krijgen, en dus ook een KI krijgen

adsummam
Berichten: 582

#3 , 24 aug 2017 17:56

Of u om doorgang te hebben deelgenoot moet worden van de VME wensen wij in het midden laten.
Tracht wel in een zo vroeg mogelijk stadium contact te hebben met de grondeigenaar, bouwheer, architect en notaris-opsteller basisakte.

Raadpleeg uw familienotaris.

Reclame

boodschap
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 24 aug 2017 18:12

Uiteraard ga ik niets eisen! Het zou een mooie opportuniteit zijn. Ik steek mijn licht op bij de notaris.

boodschap
Topic Starter
Berichten: 15

#5 , 24 aug 2017 19:00

Er zijn nog geen concrete plannen voor appartementen, dus mocht die servitude er komen vooraleer de aanvraag voor de appartementen er is, dan hoef ik geen mede-eigenaar worden, lijkt me?

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 24 aug 2017 20:55

Mochten er meer garages komen dan appartementen - koop de garage die tegen uw eigendom ligt. en maak daar een deur in naar uw tuin.
Ken zo verschillende personen in onze woonomgeving en bij familie vrienden die zo een garage hebben achter hun tuin.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 25 aug 2017 11:12

Heb dat ooit ook toegepast bij een horecazaak met duivenlokaal in Schilde. Om toegang te hebben tot de zaal en de duivenkorven te kunnen opladen, en garage gekocht en ervoor gezorgd dat de basisakte werd zo werd opgemaakt, dat de ophaler van die korven, en de andere leveranciers van die zaak, ook op die binnenkoer met garages mocht ( was een volledige nieuwbouw)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”