grenspaaltjes in 1975

guida52
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

grenspaaltjes in 1975

#1 , 23 aug 2017 23:25

In 1975 kocht ik een bouwgrond uit een verkaveling .
Mijn buur kocht de helft van een tweeblok . Zijn grond staat op kadaster aangeduid als 12 m breed .
In werkelijkheid staat het grenspaaltje op 11 m. en daar heeft hij meteen in 1975 een omheining op gezet . Hij wist toen al dat het maar 11 m was maar maakte er geen punt van .
Nu wordt het huis dat ik toen bouwde afgebroken en wordt een nieuwbouw gezet door mijn zoon . Maar nu na 42 jaar maakt buurman bezwaar bij de gemeente dat hij maar 11 m heeft ipv 12 meter .
De gemeente heeft de bouwvergunning van mijn zoon goedgekeurd met als voorwaarde dat er een landmeter moet komen om de zaak uit te meten en de grenzen vast te leggen .
Ik kocht destijds mijn grond met een breedte van 20 meter .
In het koopcontract tussen de verkopers en ons , de kopers in 1975 , staat nog duidelijk dat er geen enkele garantie is dat de afmetingen kloppen met de werkelijkheid en dat er geen verhaal tegen is .Men wist dus toen al dat er iets niet klopte . Of is dit standaard procedure ?
Mijn vragen zijn dus .
- Kan het zijn dat ik een meter moet afgeven ? indien ja , dan klopt de afmeting van mijn grond toch ook niet meer ….staat op kadaster ook aangeduid als 20 m.breed
- Ik heb iets gelezen dat na 30 jaar onafgebroken gebruik de grond van U wordt . Er staat dus een omheining tussen ons door de buur zelf geplaatst 42 jaar geleden . Maar gaat die regel ook over op de nieuwe eigenaar , mijn zoon dus ?
- Moet ik de landmeter en zijn conclusie afwachten of moet ik meteen actie ondernemen , en zo ja welke ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guida52
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 aug 2017 13:34

iedereen heel erg bedankt om te helpen meedenken .
Vandaag is de landmeter langs geweest en die bevestigd het verhaal van de buurman .
Ik zou hem een meter grond moeten teruggeven .
Ik wil nu verjaring inroepen .
Over de verjaring zelf staat het internet bol van .
Maar hoe begin je daar aan ? Advocaat , notaris , rechtbank ....? wie heb ik nodig en waar ga ik eerst heen ?
Het moet ook liefst allemaal niet te lang duren , half september wil de aannemer beginnen .

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 aug 2017 13:42

Wie heeft die landmeter aangesteld? Wat heeft hij precies opgemeten?
Hoe breed staat uw grond aangeduid op kadaster, en hoeveel is het vandaag in werkelijkheid (uitgaande dat de paalsteen correct zou staan)?

Reclame

guida52
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2017 18:13

Landmeter - expert van de gemeente . Hij moest toch komen om de rooilijn uit te zetten , en dus ook te kijken hoe het zat met die klacht van de buur .
De landmeter heeft enkel de betwiste breedte van de eigendom van de buur gemeten en bevestigd wat al geweten was . Een meter te weinig ....
Mijn grond is 20 m breed . ook op kadaster . En de braakliggende bouwgrond aan de andere kant , ook van mij , is volgens de koopakte uit 2000 , groot 12,66 are .
Maar in werkelijkheid is die minder dan 10 are . Dus alles een beetje opschuiven helpt ook niet .

tira00
Berichten: 929

#5 , 26 aug 2017 18:19

Zelf een landmeter laten komen.
Kadasterplannen tellen wel niet als bewijs, is me ooit verzekerd door een verantwoordelijke werkzaam op het kadaster.

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 26 aug 2017 19:00

Of een laten aanstellen via vrederechter.

guida52
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2017 21:49

Beste , ik moet geen landmeter hebben , denk ik .
Deze toestand is onveranderd gedurende 42 jaar .
Geen enkel probleem om dat ook te bewijzen .
Ik ga dus voluit voor de verjaring .
Vraag is bij wie moet ik zijn ?
Gisteren gebeld naar de notaris die de gronden verkocht heeft .
Maar de notaris krijg je niet aan de lijn en de bediende kon nergens een antwoord op geven , enkel een afspraak vastleggen .
Maar die is pas over 3 weken .
En dan staan de grondwerken al gepland .
En dan weet ik nog niet eens of ik bij de notaris aan het juiste adres ben .
Misschien verwijst die me dan weer door naar nog een andere instantie met opnieuw wachttijd .
Is er hier op dit Juridische forum dan niemand die weet hoe je daar aan moet beginnen ?
Waarom zijn tig webpagina's die gaan over verjaring in al zijn facetten , maar helemaal niets over bij wie je moet zijn om het op te starten ?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 27 aug 2017 09:20

Daarvoor moet je bij de rechtbank zijn, vergezeld van een goede en mogelijks dure advocaat. Zomaar op een forum hier of daar een gepaste en gratis oplossing vinden is een utopie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 aug 2017 09:49

Elke verjaring kan je pas inroepen op de rechtbank zelf !

Wat had je gedacht dat je even tot aan de gemeente zou gaan en zegen kijk dit stuk daar dit is verjaart en dit is mijn eigendom!

Zo werkt dit niet, begin eerst met het zoeken naar een gepaste advocaat , en toch zal je dan nog een landmeter moeten laten aanstellen door de rechtbank.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 27 aug 2017 15:50

Dat alles kan een pak meer kosten dan de waarde van die meter grond

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”