Stankoverlast na aankoop

yvo91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Stankoverlast na aankoop

#1 , 16 aug 2017 20:41

Beste,

Dit is mijn eerste vraag hier op het forum.
Het is zo dat ik even ten einde raad ben.

Enkele maanden na de aankoop (december '16) van mijn nieuwe appartement (renovatie 2016 > alles nieuwstaat) ondervind ik een serieuze stankoverlast (beerputgeur) in mijn leefruimte.
Deze is afkomstig uit de stekkers/tv-aansluiting/lichtschakelaar van één bepaalde muur.
Een vochtdetectie wees uit dat er geen vocht te vinden is in de wanden of aan de (sanitaire) aansluitingen.
De geur bereikt op dit moment een hoogtepunt en ontwikkelt zich zo sterk dat er mijn inziens zich een gezondheidsrisico voordoet.
Ik heb het voorlopig trachten oplossen door alle mogelijke gaten (stekkers/tv-aansluitingen) af te plakken, maar dit biedt helaas ook geen soelaas.

Aangezien mijn syndicus mij geen oplossing toereikt, is mijn vraag:
Heeft iemand al ervaring met dergelijke situatie?
Zal ik zelf moeten bewijzen waar de geur vandaan komt (onderliggende oorzaak)?
Kan ik mijn verkoper hierover aanspreken? Dien ik stappen te ondernemen tegen mijn verkoper?

Alvast bedankt voor uw tijd.
Yvo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 16 aug 2017 20:50

Is dat een holle muur? Bijvoorbeeld voorzetmuur voor de eigenlijke scheidingsmuur?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 16 aug 2017 21:09

Staan er stankafsluiters op de rioleringsbuizen van de toiletten bv? Ka. veroorzaakt zijn door het leegtrekken van lavabo's en toiletten..
Zijn die aan dezelfde muur / kant.
Wat zeggen de andere bewoners / verdiepingen?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 aug 2017 09:28

Mogelijks komen de elektriciteitsbuizen uit in een kelder waar ook rioleringen zitten die niet luchtdicht zijn afgesloten. Kijk dat eens na, en spuit dan die buizen dicht met een beetje PU schuim.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 17 aug 2017 12:50

Voor mij moet de verkoper dit oplossen. Je juridische mogelijkheden hangen natuurlijk af van wat je juist kocht (wet Breyne, opgekalafaterde knutselnieuwbouw, ...) etc. Begin met de verkoper te kontakteren; je zal rap doorhebben of ie al dan niet malafide was....

Mogelijks is het zoals hierboven al gesuggereerd rationeler om t zelf op te lossen want procederen is pokkeduur, duurt superlang en is onzeker qua resultaat. Verlies als je kocht van een zelfstandige die ondertussen failliet gaat.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 aug 2017 13:03

Lees dit eens , misschien kunnen zulke diensten je helpen !

https://www.olfasense.com/nl/Milieukund ... gK8IvD_BwE
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

yvo91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 aug 2017 19:36

Is dat een holle muur? Bijvoorbeeld voorzetmuur voor de eigenlijke scheidingsmuur?
Dat is inderdaad een holle muur.
Het gaat om een gyproc-wand met aan de ene zijde mijn leefruimte (tv-aansluiting) en de andere zijde mijn 2 lavabo's.
Maar aan de leidingen en wand was geen vocht te bespeuren.

yvo91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 aug 2017 19:58

Voor mij moet de verkoper dit oplossen. Je juridische mogelijkheden hangen natuurlijk af van wat je juist kocht (wet Breyne, opgekalafaterde knutselnieuwbouw, ...) etc. Begin met de verkoper te kontakteren; je zal rap doorhebben of ie al dan niet malafide was....

Mogelijks is het zoals hierboven al gesuggereerd rationeler om t zelf op te lossen want procederen is pokkeduur, duurt superlang en is onzeker qua resultaat. Verlies als je kocht van een zelfstandige die ondertussen failliet gaat.
De koop valt niet onder de Wet Breyne.
Ik zal de naam niet vermelden, maar de verkoper is een zeer grote speler in het Antwerpse die zich constant aan dergelijke projecten waagt.
Faillissement lijkt uitgesloten.
Ik zal proberen via hen naar een oplossing te zoeken. Maar heb wel de indruk dat ik het beter op eigen initiatief dan via gerechtelijke weg kan oplossen.

yvo91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 aug 2017 20:02

Staan er stankafsluiters op de rioleringsbuizen van de toiletten bv? Ka. veroorzaakt zijn door het leegtrekken van lavabo's en toiletten..
Zijn die aan dezelfde muur / kant.
Wat zeggen de andere bewoners / verdiepingen?
Van die stankafsluiters heb ik geen idee.
Veroorzaakt door het leegtrekken van lavabo's (die zich aan de andere zijde van de gyprocwand bevinden) lijkt me sterk, aangezien deze de laatste maanden veelvuldig gebruikt worden en er nooit een geur langs de afvoer van mijn lavabo's/douche opgemerkt is.
Mijn onderbuurvrouw zou dit in mindere mate hebben opgemerkt vooraleer ik er last van had, bij haar is het voorbij, bij mij is het verergerd naarmate de tijd voorbij ging.

yvo91
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 aug 2017 20:06

Mogelijks komen de elektriciteitsbuizen uit in een kelder waar ook rioleringen zitten die niet luchtdicht zijn afgesloten. Kijk dat eens na, en spuit dan die buizen dicht met een beetje PU schuim.
Bedankt voor de tip.
Ik ga mij hier verder rond informeren.
De geur is duidelijk het sterkst door mijn stekkers, maar is in mindere mate ook wel op te merken aan deurspleten aan de gyproc wand.
Ik heb deze stekkers tijdelijk afgeplakt en wanneer ik de tape verwijder, merk ik enkele rioolvliegjes aan de binnenkant van mijn tape.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 17 aug 2017 20:17

Reuk hangt niet noodzakelijk samen met vocht.
Reuk is een zeer moeilijk probleem om op te sporen.
Heb zo een gerechtelijke procedure gehad met één van de grootste Antwerpse aannemers. Deze heeft diverse jaren aangesleept (ik dacht 9 jaar, want ze was al lopende voor ik ze overnam)
Het betrof een nieuwbouw appartementsblok van 6 verdiepingen op de Groenplaats. Het enige wat behouden bleef van de oude gebouwen die er stonden was een enorme beerput. (omdat men geen bronbemaling wou uitvoeren)
De verwarming in de horecazaak op het gelijkvloers werkte op warme lucht. Bij momenten was de stank van de riool in de zaak niet te harden. 3 gerechtsdeskundigen hebben er hun neus in gestoken, maar konden geen oorzaak vinden. Ik vond dat het na al die jaren lang genoeg had geduurd, en besliste de volledige verwarmingsinstallatie uit te breken (ketel, warme luchtleiding tegen de zoldering van de kelder, verluchtingsroosters in de vloeren en muren.) en heb een volledige nieuwe klassieke verwarmingsketel op gas geplaatst, met leidingen in de kelder , en radiatoren in de handelszaak. Probleem opgelost. Zaak was natuurlijk dat de dader (aannemer) vrijuit ging, omdat de zaak op de rechtbank zonder gevolg werd geklasseerd.
Maar de oplopende verliezen in de handelszaak hadden voorrang

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 17 aug 2017 20:24

Oorzaak vermoedelijk een oude (loden) leiding die in de muur is blijven zitten, en niet werd weggenomen, en die in de kelder nog steeds in verbinding staat met een riool. Een klassiek voorval bij verbouwing van oude huizen. Om kosten te sparen worden oude buizen en leidingen in de muren en vloeren achtergelaten.
Doordat de reuk zich verspreidt in de gyproc wand, kan hij naar buiten treden daar waar gaten in die wand zijn ttz aan stopcontacten, schakelaars en deuropeningen,
Oplossing: gyproc wand aan 1 zijde openbreken en buis zoeken.
En ik kan u verzekeren dat ik , na 30 jaar het beheer gedaan te hebben van een kleine 1500 gebouwen, iets af weet van geuren, in alle aarten en kleuren

KJ86
Berichten: 2663

#13 , 18 aug 2017 21:44

Kan ook zijn dat de loodgieter op de leiding van de twee lavabo's achter de holle wand een automatische beluchter geplaatst heeft die slecht functioneert of die volledig vergeten is. Als de leiding doorloopt tot aan het dak moet die 60 cm boven het dak uitkomen zodat die in de juiste drukzone uitkomt, anders kan eventueel terugslag voor stankoverlast in de koker zorgen.
Kijken in uw postinterventiedossier wie de loodgieter is en hem contacteren over zijn werkwijze kan eventueel een oplossing bieden.

Bedrijven die lekdetectie doen, hebben een rookmachine die ze kunnen aansluiten op uw afvoer van de lavabo om de lucht/stankstroom te volgen.
Zie onderstaande link voor meer uitleg en beeld!

https://www.youtube.com/watch?v=JGZN3QKkmD8

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”