Schade woning door verbouwingen buur

Kal El
Topic Starter
Berichten: 9

Schade woning door verbouwingen buur

#1 , 15 aug 2017 16:26

Hey,

Een paar jaar geleden heeft onze aangrenzende buur een nieuwe appartementsgebouw laten optrekken in de plaats waar er eerder een autogarage was. Onze tuin grenst daarmee aan deze appartementsgebouw. Tijdens de funderingswerken vorig jaar medio januari, stortte een deel van onze plafond op de grond omwille van deze trillingen. Daarnaast merkten we ook verschillende barsten op de tegels en aan onze achterste buitenmuur. We hebben toen onze verzekeraar ingeschakeld en een expert heeft de schade vastgesteld. Na communicatie over en weer tussen onze verzekeraar en de aannemer/bouwheer van het appartement werden we tot nog toe nog niet vergoed voor de schade. Graag zou ik wat tips vragen om dit proces te versnellen aangezien we nu toch anderhalf jaar aan het wachten zijn. Belangrijk hierbij is dat er geen plaatsbeschrijving werd gedaan en dat er verschillende andere buren schade hebben ondervonden omwille van deze verbouwingswerken.

Groeten,
Matthias

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 aug 2017 19:53

Zijn de bouwwerken ondertussen al gedaan? Soms wordt er gewacht tot deze volledig gedaan zijn, zodat er geen nieuwe schade kan bijkomen. Anders moet me een nieuw dossier opstarten.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 aug 2017 21:03

Wat zegt jullie verzekeraar?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Kal El
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 15 aug 2017 23:22

@Mava105: de bouwwerken zijn nog bezig maar de zware werken zijn al voorbij. Er is ons wel tot ore gekomen dat een andere buur die eveneens schade had door diezelfde bouwwerken reeds vergoed werd.

@Bart Vissers: de verzekeraar heeft zijn expert laten komen en die heeft duidelijk vastgesteld dat de schade door de bouwwerken te wijten zijn. Nadien kwam de expert van de tegenpartij samen met de expert van onze verzekering om nog eens de schadegevallen te doorlopen. Dit was allemaal in februari 2017 afgehandeld en sindsdien hebben we nog niets vernomen van onze verzekeraar.

Kal El
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 16 aug 2017 11:51

Update: heb vandaag contact gehad met de verzekeraar en die zei dat de expert van de tegenpartij kwam met een alternatieve voorstel van de raming van de kosten te wijten aan de verbouwingswerken. De expert van de tegenpartij kwam met een raming van 2k in tegenstelling tot de 6k die wij initieel hadden geraamd met onze eigen expert. Kunnen we hierop nog verder onderhandelen aangezien het alternagief voorstel niet alle schade kan dekken. Eventueel met een andere onafhankelijke expert...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”