serre op balkon appartement

Bollen187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

serre op balkon appartement

#1 , 03 aug 2017 14:22

Beste,

Wij hebben al meer dan 3 maanden een serre op ons balkon staan van ons huur-appartement. Het betreft een blok van 6 app. met verschillende eigenaars. Nu sinds een week staat er 1 app. te huur. Nu krijgen we ineens een briefje in de bus zonder postzegel gewoon in handschrift met het verzoek ons balkon volledig vrij te maken ivm het uitzicht van het gebouw getekend "buurtbewoners".. Het zou hierdoor in waarde dalen schrijven ze. Ik vraag me af wat er verder gebeurt als ik dat negeer want het is niks officieël.. En "buurtbewoners" vind ik ook zo raar want ze staat er al meer dan 3 maanden en nooit heeft er iemand geklaagt.

mvg,

M. Bollen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 03 aug 2017 14:28

Ik zou dit gewoon negeren. Deze "Buurtbewoners" hebben geen rechtspersoonlijkheid, dus met dit briefje gaan ze niets gedaan krijgen.

loeki
Berichten: 267

#3 , 03 aug 2017 14:32

Negeren

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 03 aug 2017 14:54

"Ik vraag me af wat er verder gebeurt als ik dat negeer want het is niks officieël"

Toch maar eens het Reglement van inwendige orde van het gebouw raadplegen.
In 99 percent van alle gevallen zijn dergelijke constructies verboden.
Het kunnen bewoners van hetzelfde gebouw zijn. Die wonen meestal in dezelfde buurt en zijn dus buurtbewoners.

Permanente rechten onstaan na dertig jaar, niet na drie maanden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bollen187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 aug 2017 15:25

Heb ik gedaan en er staat inderdaad dat vogelkooien , reclameborden , uithangborden, huishoudmiddelen en dergelijke niet toegelaten zijn.. Maar de syndicus zegt dat alles toegelaten word tot er een opmerking over komt. En nu het te huur staat beneden krijg ik ineens een opmerking.. daarvoor stoorde het niemand en nu ineens wel. Maar het uithangbord met Te Huur mag dan ook niet want dat staat duidelijk in het reglement? Daarom vroeg ik me gewoon af welke sanctie er kan volgen. En of zoiets niet aangetekend moet verstuurd worden.. Want nu lijkt het mij dat 1 persoon in naam van de buurt spreekt en vlug een briefje heeft geschreven met het verzoek dat ik het volledig terras moet leeg maken m.a.w mijn vuilbak voor de luiers van men kinderen staat er ook en die staat er al vanaf ik er woon dus bijna 2 jaar.. Die moet nu ook ineens weg.. En ik snap het niet want heb nog nooit woorden gehad met geen enkele buur. Volgens mij is dit gewoon nu om dat het te huur staat. En ze bang zijn dat ze het moeilijker verhuurd gaan krijgen omdat er een serre staat? Ik snap de hele redenering daarachter niet maar goed. Ik weet welke redenen er zijn dat ze het moeilijk verhuurd krijgen. App. op bovenverdieping heeft meer dan een jaar te huur gestaan en is nu veranderd naar te koop. Maar goed daar gaat het nu niet om.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 03 aug 2017 15:29

Het mag dus niet. Punt uit.
1 reclamatie van een mede-eigenaar of bewoner volstaat voor de verplichte verwijdering.
Er valt niks te redeneren of te verstaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bollen187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 aug 2017 15:34

Het is erg gesteld met de mensheid!

Ok 1 reclamatie volstaat.. Dan wil ik wel een officiële.

Iedereen kan moeilijk doen toch?

LeenW
Berichten: 12824

#8 , 03 aug 2017 15:40

Op zich is er blijkbaar afgesproken dat het mag tot er een opmerking komt? Dit is op zich wel een opmerking. Geen officiële klacht uiteraard, maar als ik uw verhaal goed begrijp was dat niet nodig.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 03 aug 2017 15:54

Het is erg gesteld met de mensheid!

Ok 1 reclamatie volstaat.. Dan wil ik wel een officiële.

Iedereen kan moeilijk doen toch?
Die is niet nodig want het mag niet. Je bevestigde zelf dat het zo in het Reglement van Inwendige Orde staat.
Als je ergens niet mag parkeren hoef je toch ook geen officiele bevestiging?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Bollen187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 aug 2017 16:01

ja en de Belg is veel te braaf!
En nu ga ik heel braaf ook die serre verwijderen omdat het niet mag!
Binnenkort gaan ze u nog verplichten een lange broek te dragen bv omdat een short niet in het straatbeeld past!
Goed bezig zou ik zeggen!

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 aug 2017 18:01

je kan toch minstens wat kweken in bloembakken, of paddestoelen (die geen licht nodig hebben)

eigenlijk zou men moeten verplichten om zelf wat etenswaren te kweken, zelf gekweekte etenswaren zijn zeer goed voor uw biodiversiteit
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus
Berichten: 38587

#12 , 03 aug 2017 21:07

U hebt bij de aankoop van uw appartement een basisakte een reglement gebouw en mogelijk ook een huishoudelijk reglement gekregen.Bij de akte ook de verslagen van de laatste 3 AV's.
Wel wat u getekend hebt is een contract en dat heeft kracht van wet tussen de partijen.. dus daar dient men zich aan te houden.
Daarbij kan het perfect zijn dat er ook nog een gemeentelijke reglementering is die bepaalde zaken zoals uitzicht van een gevel en gebruik balkon bepaald - zowel om esthetische redenen als veiligheid (brand).


Dit ter info.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 04 aug 2017 09:49

Heb ik gedaan en er staat inderdaad dat vogelkooien , reclameborden , uithangborden, huishoudmiddelen en dergelijke niet toegelaten zijn.. Maar de syndicus zegt dat alles toegelaten word tot er een opmerking over komt.
Slechte syndicus. Zo'n houding zorgt voor verwarring bij de bewoners. Een goede syndicus zegt: "Iedereen moet het reglement naleven. Punt."

In ieder geval: in mijn ogen kan u het briefje nog steeds negeren. Niemand kan bewijzen dat u dit gekregen hebt. De "buurtbewoners" moeten maar een opmerking gaan maken bij de syndicus. Als hij u dan vraagt de serre af te breken, zal u dat uiteraard moeten doen. Maar zo'n anoniem briefje in de bus? Daar zou ik 0,0 waarde aan hechten, eerlijk gezegd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

loeki
Berichten: 267

#14 , 04 aug 2017 10:19

U bent huurder, dus de enige persoon die men kan aanspreken is Uw huisbaas
Uw huisbaas dient U van de eventuele beslissing van verwijderen op de hoogte te stellen

Uw huisbaas dient U ook op de hoogte te brengen van de reglementering

U hoeft geen gevolg te geven aan wat andere eigenaars U vertellen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 04 aug 2017 11:10

U bent huurder, dus de enige persoon die men kan aanspreken is Uw huisbaas
Uw huisbaas dient U van de eventuele beslissing van verwijderen op de hoogte te stellen
Oeps, even uit het oog verloren dat de TS huurde. Maar zoals je zegt verandert dit op zich weinig aan de zaak: zolang je geen vraag krijgt van huisbaas (of eventueel rechtstreeks van de syndicus) om af te breken, gewoon dat briefje negeren.

Maar besef wel dat je eigenlijk in overtreding bent, maar het momenteel "gedoogd" wordt. Een anoniem briefje veranderd weinig aan het "gedoogbeleid" (als ik het zo mag noemen ;) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”