omheining voortuin - burenruzie

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

omheining voortuin - burenruzie

#1 , 01 aug 2017 23:42

Mijn buur staat constant tegen me te roepen en te schelden als ik buiten kom, omdat ik enkele jaren geleden een bamboe haag heb geplant naast mijn salon, met de grens van zijn perceel / de oprit naast zijn huis. Dat gepensioneerd koppel loopt namelijk de hele dag op en neer en keek recht bij me binnen. Dus privacy opgelost. Nu klaagt hij over de bamboebladeren die bij hem waaien. Haha, de wind doet de bladeren waaien... En ik rij mijn gras uiteraard niet genoeg af (wel de blomen zijn bij- en vlindervriendelijk). Dus nu krijg ik geregeld een pak bamboe bladeren bij me gesmeten. Soms aan mijn voordeur, dan veeg ik dat gewoon op het gras. Soms op mijn gras, net over de lagen omheining. Dat blijft daar liggen, ik laat de natuur zijn werk doen... Hij is blijkbaar niet content. Want zijn vrouw houdt ervan de hagen 2 x per week af te stoffen, evenals de muren van hun huis. Ik wil nu een hoge omheining zetten zodat ik hun kop niet meer moet zien, en in alle rust mijn huis in en uit kan. Dus ik heb een 2 m hoge omheining nodig (had ik die bamboe maar tot aan de straat geplant... het is trouwens clumping bamboo, geen running) Dat ik een stuk van mijn grond moet verliezen kan me niets schelen. Dus kan ik bv op een halve meter van de perceel grens een hogere omheining plaatsen? Of blijft het altijd nee in de voortuin? Mijn voortuin is 18m diep.
Verder wil ik verhinderen dat hij constant op mijn hof komt. Ik heb echter een brede oprit, en heb geen geld voor een poort. Is een goedkope oplossing van paaltjes en dan touw genoeg om het perceel "af te sluiten"? Of is een echte omheining nodig? EN mag hij tussen struiken het perceel oplopen. Ik heb vooraan 5 hibiscus struiken waar nog wel opening tussen is.
Dank voor alle advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#2 , 01 aug 2017 23:57

Ik lees ook dit: Artikel 3, 9° stelt dat er geen vergunning nodig is voor de plaatsing van afsluitingen uit houten of kunststof palen met prikkel- of schrikdraad (weideafsluitingen). Ook de volgende afsluitingen mogen onder voorwaarden geplaatst worden zonder vergunning:

Afsluitingen met een maximum hoogte van twee meter, die bestaan uit palen en draad of draadgaas, uit één betonplaat met een maximumhoogte van 40 cm en draad of draadgaas, opgericht om een goed af te sluiten: Op die afsluitingen mogen in de onmiddellijke omgeving (30 meter) van een vergund woongebouw constructies worden aangebracht ter bescherming van de privacy, zoals zeildoek, gevlochten kunststofstrips of rieten matten.

Betkent dit dat ik een omheining van palen kan maken, en daartegen rieten matten (of bamboe matten) mag doen, cvan 2 m hoog - in de voortuin?

Laagvlieger
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 aug 2017 05:55

Ga langs op uw gemeente en vraag info op de Dienst Ruimtelijke Ordening . Schakel de Politie in bij onterechte betreding , de situatie is nu toch verzuurt .
Koop een poort in occasie dat kost toch geen fortuin !

Reclame

DeRedelijkheidZelve
Berichten: 78
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 aug 2017 08:49

Onze buren (die ook van het gemakkelijke type zijn) gedroegen zich ook nogal arrogant/agressief tot de politie erbij betrokken werd.. en dan pas verklaarde de buur dat hij mocht doen wat hij deed volgens een erfdienstbaarheid vermeld in zijn akte. Vermits wij van die erfdienstbaarheid niets wisten, vroegen we de buren een kopie van hun akte om dit zelf te kunnen nagaan. De buur weigerde om ons een kopie te geven, dus hebben we een kopie via meer formele wegen bekomen (hypotheekkantoor). En wat blijkt? Ipv een erfdienstbaarheid is er sprake van een gemeen deel, waarvan wij totaal niet bewust waren (wie loopt er rond met de tekst van zijn 20 jaar oude aankoop akte continu in zijn bewustzijn? :-S ).
Dus voor TS begint met omheiningen en andere obstakels te plaatsen, misschien eerst eens in de aktes duiken en de kleine letters checken.

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#5 , 02 aug 2017 09:33

Mijn eigendom is al afgebakent met een lage soort betonnen open omheining (jaren 60), dus van erfdienstbaarheid is geen sprake. Een poort kopen doe ik niet omdat ik mijn huis te koop wil zetten. Ik heb geen zin in oneindige kosten, enkel het hoog nodige om rust te kunnen hebben. Ik ga straks sowieso langs bij de gemeente.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 02 aug 2017 10:26

Je mag gerust 2 houten paaltjes zetten met daartussen een ketting (plastiek rood-wit) met daaraan een plaatje Privaat eigendom.
Als buurman daarover komt is het in overtreding.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 02 aug 2017 11:18

Betkent dit dat ik een omheining van palen kan maken, en daartegen rieten matten (of bamboe matten) mag doen, cvan 2 m hoog - in de voortuin?
In vele gemeente is de hoogte van 2m in voortuin niet toegelaten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#8 , 02 aug 2017 12:59

Oplossing gevonden! Langs het voetpad naar mijn voordeur ga ik tegen palen bamboematten doen. De afstand van de buur is groot genoeg. Er is nog enkele meters vrij in de voortuin (voor het zicht van de straat). Het is geen permanente schutting. Dus in geval er echt problemen zouden zijn, kan het zo weg.

Laagvlieger
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 aug 2017 13:05

Schaf je Heras werfhekkens aan ...ze zijn 2.00m X 3.30m . Makkelijk in occasie te vinden hieraan bevestig je " winddoeken " , niet duur in aanschaf . Ik begrijp dat het dient voor tussen jullie beider perceel te plaatsen ? Kan hij niks tegen doen !

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 aug 2017 14:23

Je kan ook proberen overeenkomen met uw buren? Wat een "oplossingen" worden hier geponeerd. Mensen, toch...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Laagvlieger
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 aug 2017 15:01

Sommige buren zijn niet voor rede vatbaar.....De laatst komende is een " indringer " .....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 aug 2017 15:32

Sommige buren zijn niet voor rede vatbaar.....De laatst komende is een " indringer " .....
Eerlijk gezegd: als ik puur op de uitleg van de topic starter afga (en zijn taalgebruik naar de situatie toe), heb ik echt mijn twijfels over wie in dit geval de moeilijke buur is, maar bon...

Als ik dit lees:
En ik rij mijn gras uiteraard niet genoeg af (wel de blomen zijn bij- en vlindervriendelijk). Dus nu krijg ik geregeld een pak bamboe bladeren bij me gesmeten. Soms aan mijn voordeur, dan veeg ik dat gewoon op het gras. Soms op mijn gras, net over de lagen omheining. Dat blijft daar liggen, ik laat de natuur zijn werk doen...
... heb ik vooral de indruk dat de topic starter vooral niet te veel tijd in zijn tuin wil steken. Ik hoop voor hem dat er bij die "bij- en vlindervriendelijke bloemen" geen distels zitten, om maar iets te zeggen...

Als je dan naast mensen woont die hun tuin wel graag netjes hebben (topic starter heeft het denigrerend over "de haag afstoffen"), dan is het logisch dat daar problemen van komen. In zo'n geval moeten beide partijen wat water bij de wijn doen: burem moeten al eens een baldje op hun gazon verdragen, maar de topic starter moet ook een minimum aan onderhouden van zijn eigen tuin op zich nemen. Ik heb wat de indruk dat dit laatste te veel gevraagd is, maar bon, da's misschien maar een indruk van mij...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 aug 2017 16:35

Ik zou ook net graag een buur hebben die bamboe naast ons eigendom plant. Dit is een heel agressieve woekerplant die geen perceelgrenzen kent.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”